1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ik heb ‘m!
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 07 mei 2013 09:02 PM

Na zo’n twee maanden wachten was het vanochtend eindelijk zover.
De C5 Tourer werd ingeleverd, nadat ik daar vier jaar heerlijk in heb gereden.

De komende tijd is het de beurt aan een DS5 Hybrid4 Business Executive in de kleur Vapor Grey en met beige leer.

Nog geen 200 kilometer gereden, dus niet echt veel ervaring, maar wel een paar dingen die opvielen:
- mijn rechterbeen komt tegen de middenconsole (had ik niet gemerkt tijdens de proefrit)
- geen bandenspanningssensoren
- accu is vrij snel leeg en laad tot maximaal 3 streepjes op (nieuwigheid?)
- navigatieknoppen zitten een beetje los in de middenconsole

De auto rijdt verder prima. Heb zelf nooit echt helemaal kunnen wennen aan de HP vering van de C5, dus ik klaag (nog) niet over de vering van de DS5. Ligt mogelijk ook aan de standaard 17” wielen.

Foto’s volgen binnenkort. Het weer is nu niet echt geweldig om de auto van de beste kant te laten zien.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 07 mei 2013 09:16 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd, ik heb op citromobile op de stand van citroen de kleur gezien.
Het zag er fantastisch uit dat vapor grey.
Ik moet nog een maandje wachten waarschijnlijk.
Veel rijplezier ermee,je bent nog steeds een zeldzame verschijning op de weg.
De afgelopen weken natuurlijk op zitten letten of ik er een tegenkwam maar je ziet ze nog niet veel.

Peter.

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 08 mei 2013 07:07 PM
  [ # 2 ]

Vandaag een stuk met de sport stand gereden. Dat is duidelijk merkbaar in de response van de auto. Die gaat er dan lekker vlug vandoor.
In de gewone stand is de reactie behoorlijk minder. Dan moet je ook niet proberen om nog snel even ergens tussen te piepen, want dat kan wat zweetdruppels opleveren.

Terug naar de sportstand: die heeft de accu wat beter opgeladen en ik kwam nu op 5 of 6 streepjes uit. En daarna lekker wat door de bebouwde kom gezoefd. Moet zeggen dat dat toch wel een apart gevoel is.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 10 mei 2013 07:03 PM
  [ # 3 ]

Vanaf het begin viel me al op dat in de linkerspiegel een stukje chroom weerspiegelt. Alleen kon ik niet ontdekken waar het vandaan kwam. Maar vandaag heb ik het ontdekt: de rand van het ventilatierooster in het dashboard is volledig verchroomd en dat zie je in de spiegel terug.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 12 mei 2013 07:33 PM
  [ # 4 ]

Vandaag wat foto’s gemaakt. Niet helemaal geweldig, want de auto is inmiddels aardig vuil van het rijden en het slechte weer.
Gelukkig valt dat met deze kleur minder op.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
yo-1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 23-10-2012

- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 14 mei 2013 11:00 AM
  [ # 5 ]
macpro schreef:

- accu is vrij snel leeg en laad tot maximaal 3 streepjes op (nieuwigheid?)

Dit wordt helemaal bepaald door je rij-karakteristieken en -stijl: bij veel stads-verkeer en vooral regelmatig optrekken, krijgt de accu zelden de kans om redelijk volgeladen te worden. Je verbruikt dan veel meer electrische energie dan je met afremmen etc. spaart.

In AUTO modus probeert de auto de accu zoveel mogelijk op te laden met rest-energie tijdens vertragen/ afremmen, of met overtollig (diesel)motorvermogen. Dat laatste werkt volgens mij het best bij constante rijsnelheden zo rond (of juist onder) de 100 KM per uur. ALs je dat lang volhoudt op de snelweg (in een drukke ochtendspits bijvoorbeeld, want wanneer rijdt je zulke snelheden anders??) krijg je de accu uiteindelijk wel een keer op ‘alle streepjes vol’.

Je kunt inderdaad in SPORT of 4WD gaan rijden: omdat de auto de achterwielen dan maximaal wil kunnen benutten zal hij de accu ‘geforceerd’ gaan laden met energie vanuit de dieselmotor (dus niet met rest-energie). Maar dat gaat dan wel weer ten koste van de zuinigheid…. (en in SPORT van rijcomfort, want wat een springerige ADHD-auto wordt het dan. confused ..).

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 14 mei 2013 11:26 AM
  [ # 6 ]

Heb inmiddels al meer streepjes gehaald. Maar helemaal vol nog steeds niet.
Het blijft een beetje steken op 80%, maar de teller staat ook pas op bijna 1500km.

Wel snap ik het mechanisme af en toe niet. Dan is de accu vol genoeg (drie streepjes), maar springt toch de motor aan. Daar ga ik de komende tijd nog eens lekker op puzzelen.

Bergop rijden is wel een reden om de motor in te schakelen. Dan is de auto blijkbaar gewoon te zwaar om ‘m alleen op de electro motoren de “berg” op te sleuren. En dat hoeft dan echt geen col uit de Tour de France te zijn. Zodra de weg omhoog gaat springt de motor bij.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 14 mei 2013 07:04 PM
  [ # 7 ]
yo-1 schreef:

(en in SPORT van rijcomfort, want wat een springerige ADHD-auto wordt het dan. confused ..).

Dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Moet ik wel erbij vertellen dat ik de standaard 17” wielen heb.
Ik heb vandaag een flink stuk file gehad en daarbij bewust gekozen voor de sportstand. Dan reageert de auto veel soepeler dan in de auto stand. Want als je dan even snel een stukje door wil rijden gaat de bak eerst nadenken welke versnelling die wil gebruiken, dan kijken in welke versnelling die zit, dan kijken of het koppelingspedaal is ingetrapt om er achter te komen dat die er niet is, dan het weerbericht opvragen en dan… gaat ‘ie vooruit.

En ik heb op één streepje na de accu vol gehad vandaag. Dus het gaat wat dat betreft de goede kant op. Ben eens benieuwd wanneer ik de high score haal en welke geluidjes daarbij horen.  Wink

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
yo-1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 23-10-2012

- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 15 mei 2013 11:08 AM
  [ # 8 ]

Met springerig bedoel ik niet het onderstel: geen idee of de SPORT-stand daar überhaupt invloed op heeft. Ik bedoel het springerige karakter van de acceleratie/versnellingsbak in die stand. Hier merk je pas echt dat deze transmissie het niet haalt bij de echt goede automaten. Had laatst als vervangauto een DS5 automaat ter beschikking, en dat was écht een verademing wat dat betreft….

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 20 mei 2013 09:33 PM
  [ # 9 ]

Het is gelukt! De accu is helemaal vol geraakt.

Geen hoera geluidjes of andere vrolijke piepjes. De DS5 ging gewoon door alsof er niets aan de hand was.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
yo-1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 23-10-2012

- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 21 mei 2013 04:18 PM
  [ # 10 ]

Proficiat!!! Nu op naar je volgende uitdaging: in het volgende scherm het percentage ‘Hybrid Use’ (grappig overigens dat ze vergeten zijn dat te vertalen) naar 100% krijgen!!! Wink

Johan

Afbeelding Bijlagen
foto.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 21 mei 2013 09:09 PM
  [ # 11 ]

Wat een K*T bak!

Zo, dat moet ik even kwijt.

Vandaag een forse file en dus geprobeerd een alternatieve route in te stellen op de eNoWay.
Krijg je dus een melding dat er een incident is en of je een omleiding wilt. Dus klik je die aan en dan klik je op OK.
Krijg je een melding dat er een incident is en of je een omleiding wilt. Dus klik je die aan en dan klik je op OK.
Krijg je een melding dat er een incident is en of je een omleiding wilt. Dus klik je die aan en dan klik je op OK.
Krijg je een melding dat er een incident is en of je een omleiding wilt. Dus klik je meteen op OK.
Krijg je een melding dat er een incident is en of je een omleiding wilt. Dus klik je meteen op OK.
Krijg je een melding dat er een incident is en of je een omleiding wilt. Dus klik je meteen op OK.
Maar die laatste OK is inmiddels een menu geworden met als eerste optie “Navigatie uitschakelen”.

Kun je weer opnieuw de bestemming kiezen. Maar geen optie om te kiezen dat snelwegen moeten worden overgeslagen.

Na een hoop geklooi maar TomTom op de iPhone gestart en daarmee verder gereden. Die weten tenminste hoe je een navigatie systeem moet maken dat gebruikersvriendelijk is.

En nog een idioterie van die fransozen: in de C5 had ik een geheugen stand op de stoelen. Die stelde niet alleen de stoelen mooi in, maar ook de spiegels en airco etc.. Daarom dus in de DS5 gekozen voor leer, want dan heb ik die geheugen optie weer. Ontzettend nuttig voor ons gezien het lengte verschil tussen mijn vrouw en ik.
Maar wat blijkt vandaag? De geheugen stand is alleen voor de stoelen. Kan ik nog de spiegels iedere keer weer opnieuw instellen.

Eikels. Grrrr

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
trikke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-08-2012

Gepost: 28 mei 2013 12:31 PM
  [ # 12 ]

Ik moet eerlijk toegeven dat hij soms ook op mijn zenuwen werkt, de ds5 hybrid. Het zijn soms kleine dingen…. Mijn vorige was een full option Ford mondeo automaat en dat was een zalige auto…Misschien ben ik te kritisch omdat Citroën claimt dat de Ds5 de kwaliteit overstijgt van zijn Duitse concurrenten. Ik rijd op dit ogenblik bijna altijd in de sportstand en schakel zelf op met de pendels, en dan rijdt hij zalig. De schakeltijden zijn dan nog te lang, maar niets is perfect. In de stad zet ik hem dikwijls in “hybride” en dan lukt meestal wel een tijdje. Ik heb nu 40.000 km en het heeft inderdaad een tijdje geduurd voor de batterij zijn volle capaciteit bereikt had. Kortom, een aankoop met het hart die soms humeurig is en zijn eigen karaktertje heeft WinkHet blijft een zeer exclusieve wagen, want zelfs in zijn thuisland ( ben daar dikwijls)zie je hem zeer zelden rijden.
Voor de Belgen onder ons: Garage Citroën in Ledeberg Gent is het slechtste wat je kan overkomen, verschrikkelijk. Ik ben dan overgestapt naar Van Campenhout in Grimbergen (Strombeek) en daar was de service fantastisch, zelden meegemaakt en ik rijd al 35 jaar met de wagen.

Profiel  
 
yo-1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 23-10-2012

- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 30 mei 2013 11:02 AM
  [ # 13 ]
trikke schreef:

..... en het heeft inderdaad een tijdje geduurd voor de batterij zijn volle capaciteit bereikt had.

Bedoel je daarmee (net als een andere DS5-rijder hierboven) dat je er naar streeft een volle accu te krijgen?? Lijkt me niet helemaal het doel van hybride rijden: het is toch niet de bedoeling zoveel mogelijk elektriciteit te sparen, maar die juist te gebruiken????

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 30 mei 2013 11:06 AM
  [ # 14 ]

Wat waarschijnlijk wordt bedoeld (en in ieder geval hoe ik er tegen aan kijk) is dat de accu tijdens het rijden gewoon zo ver als mogelijk moet worden geladen. Ik heb in ieder geval het gevoel dat er tijdens een rit meer energie de accu in zou kunnen zodat die veel langer stroom kan leveren. Daardoor is de accu sneller leeg en heb je te weinig profijt van het hybride systeem.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
trikke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-08-2012

Gepost: 30 mei 2013 11:11 AM
  [ # 15 ]

Wat ik bedoel, is dat de batterij pas na een tijdje haar volle capaciteit benut. Ze heeft blijkbaar een inloopperiode nodig. Ik kan nu langer volledig elektrisch rijden dan vlak na de aankoop.
Heeft er trouwens iemand een idee om de automatische ruitenwissers strakker af te stellen en de lichten sneller te laten ontsteken hierbij? Ze gaan nu soms tergend traag, vooral bij opspattend regenwater.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook