Ik ben bezig met een beperkt budget het audiosysteem in m’n Xsara Picasso uit 2003 te upgraden. Heb de auto net een maand, super fijn, maar dat geluid… Dan maar iets anders erin!
Gekozen voor Pioneer, omdat ik in het verleden al eerder heb genoten van de “sound”.
Als eerste waren de achterspeakers aan de beurt. Ik was geschokt van wat ik aantrof! Speakers met plastic chassis??????? Conus van karton?
De rechter achterspeaker zat niet eens aangesloten. Na het installeren van de nieuwe speakers en snel aansluiten van de nieuwe radio heb ik wellicht de reden gevonden. Tegenfase! Duidelijk te horen met de de fader op achter. Je krijgt dan een rare druk op je oren/hoofd. En natuurlijk geen enkele bass. Heel vreemd, de aansluitingen lijken wel te kloppen. Tijdelijk opgelost door de aansluitingen om te draaien op die speaker. Als ik nieuwe speakers voor heb aangeschaft ga ik de boel even met een multimeter nalopen vanaf de de radio naar de speaker aansluitingen.
Er zit een extra kabel tussen t.b.v. de Cark-91 carkit die er al in zat. En er komt er nog 1 tussen om de remote weer werkend te krijgen.
Ik pas dit topic nog aan met foto’s etc. maar moet het verhaal even kwijt voordat ik het vergeet.
Probleem: Display rechtsonder bleef leeg na vervangen radio.
Opgelost door lostrekken van de BSI (multiplex computer) shunt zekering en een tijdje te wachten (15 min.). Dit reset de multiplex computer en het display werkt weer. Zonder radio/cd informatie, daar is geen oplossing voor bij Pioneer (wel bij Sony).
Binnenkort meer.