2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Roetmeting, wat een ellende…
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43053
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 mei 2013 12:21 PM
  [ # 16 ]

Het inlaattraject van een 2.5 TD is echt compleet anders. Ik weet niet of je de EGR makkelijk kunt afsluiten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 25 mei 2013 02:41 PM
  [ # 17 ]

Ik had dat dus helemaal niet goed begrepen.

Eergisteren kwam mijn 2.1 TD door de keuring en de roetmeting was 0.480/m bij 73 C. olietemperatuur. Mag maximaal 3.00/m volgens certificaat.
Ik had voor de keuring juist de stekker van het ding weer aangesloten voor die roetmeting omdat ook ik had begrepen dat de EGR systeem beter afgekoppeld kan worden. Alleen heb ik geen slangen of iets dergelijks afgekoppeld.
Volgende keer dus juist niet doen begrijp ik.

Is er overigens nog verschil te bemerken met de EGR aangekoppeld of niet, ik ben er nog niet achter.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 30 mei 2013 10:55 PM
  [ # 18 ]

Nou het is gelukt bij de 2e apk, er was nu namelijk geen herkeuring…. 400 km gereden met spoelrommel van Forte (Advanced Diesel Fuel Conditioner). De 400 km in een versnelling lager gereden, 100 in de 4 en zo en 70 in de 3, de laatste 20 km 90 in de 3… Voor de laatste kilometers tank volgegooid met Shell V-Power ( ze zeggen dat dat schoner is) en vooruit maar naar de keurmeester.

De eerste roetmeting… 4.8, de 2e….. 2.6, de derde….3.6 de 4e… 0.01…. als jullie het begrijpen…., goedgekeurd in ieder geval, de volgende keer maar weer naar een keuringsstation die geen roetmetingen doet.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9136
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 mei 2013 10:57 PM
  [ # 19 ]
Ed P schreef:

de volgende keer maar weer naar een keuringsstation die geen roetmetingen doet.

Die zijn er dus niet, want een roetmeting hoort bij de standaard APK voor diesels,

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 30 mei 2013 11:13 PM
  [ # 20 ]

Tja, ik kan me de voorgaande jaren niet herinneren dat er roetmetingen uitgevoerd werden en al helemaal niet dat mijn dame moeite had om er door te komen…. Zou het dan toch liggen aan de route naar mijn nieuwe baan waar ik 50 km lang niet boven de 80 kom? En het meeste lekker in de 5e versnelling rijd?

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 31 mei 2013 01:01 PM
  [ # 21 ]

Lijkt me toch iets niet in orde. Wat is de kilometerstand? Zou eens gaan kijken of de egr wel dicht gaat en verstuivers checken. Als je de snelweg op gaat is dan ook alles zwart achter je?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2013 01:15 PM
  [ # 22 ]

Vervuiling ontstaat zeer vaak door dat ‘geweldige’ Nieuwe Rijden dat o zo ‘goed’ is voor het miljeu en het verbruik, maar funest voor de motor. Ik durf wel te stellen dat 90% van de inwendige vervuiling en verstopping bij diesels komt doordat mensen te vroeg doorschakelen en de motor dus niet de kans krijgt schoon te branden.

Het feit dat je met Forté zo’n resultaat boekt zegt genoeg. Wink

Het nieuwe rijden (50 in z’n 5, schakelen bij 2000 toeren etc.) is dus uiteindelijk echt niet goedkoper, want de reparaties die eruit voortkomen doen al die brandstofbesparingen ruimschoots teniet. Je leest dit in alle vakbladen.


Had het er laatst nog over met mijn APK-man. Die heeft ook een taxiservice en laatst stond er een van zijn eigen busjes op zijn brug. Ik zeg: wat is ermee? “Tja wat denk je: EGR-klep geheel dichtgeroet natuurlijk. Ach, als je ook ziet hoe ze daar allemaal mee kachelen, als oude mannen. En als ik die auto dan een keertje meepak dan kómt me er toch een rookwolk uit!!”  Laughing

Dus de moraal: Af en toe een keertje lekker doortrekken tot 4500 toeren doet wonderen. Let maar op!
Heb je volgend jaar een probleemloze roettest en hoef je (in elk geval daarvoor) geen Forté meer te kopen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2013 01:17 PM
  [ # 23 ]
René Jongejan schreef:

Mijn 2.1 TD zaliger kwam altijd door de roetmeting, zelfs op hoge leeftijd.
Vlak voor de APK in de lagere versnellingen flink doortrekken en toeren maken, net zo lang tot dat er geen zichtbare zwarte rook meer uit de uitlaat komt.
De motor vindt dit prettiger dan onbelast maximum toeren draaien, zoals tijdens de meting.
Wanneer je dit niet doet, komt tijdens de meting allemaal roet vrij uit het uitlaatsysteem, wat zich gedurende het jaar heeft opgehoopt, vooral bij een wat rustiger rijstijl.
Dus eerst even “schoonblazen”.

Edit: roetmeting hoort bij standaard APK voor diesels.


Oh sorry, ik zie nu pas dat René dit vorige week allemaal al perfect had verwoord.  Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9879
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 mei 2013 03:22 PM
  [ # 24 ]
La Léo schreef:

Vervuiling ontstaat zeer vaak door dat ‘geweldige’ Nieuwe Rijden dat o zo ‘goed’ is voor het miljeu en het verbruik, maar funest voor de motor. Ik durf wel te stellen dat 90% van de inwendige vervuiling en verstopping bij diesels komt doordat mensen te vroeg doorschakelen en de motor dus niet de kans krijgt schoon te branden.

Het feit dat je met Forté zo’n resultaat boekt zegt genoeg. Wink

Het nieuwe rijden (50 in z’n 5, schakelen bij 2000 toeren etc.) is dus uiteindelijk echt niet goedkoper, want de reparaties die eruit voortkomen doen al die brandstofbesparingen ruimschoots teniet. Je leest dit in alle vakbladen.


Had het er laatst nog over met mijn APK-man. Die heeft ook een taxiservice en laatst stond er een van zijn eigen busjes op zijn brug. Ik zeg: wat is ermee? “Tja wat denk je: EGR-klep geheel dichtgeroet natuurlijk. Ach, als je ook ziet hoe ze daar allemaal mee kachelen, als oude mannen. En als ik die auto dan een keertje meepak dan kómt me er toch een rookwolk uit!!”  Laughing
Dus de moraal: Af en toe een keertje lekker doortrekken tot 4500 toeren doet wonderen. Let maar op!
Heb je volgend jaar een probleemloze roettest en hoef je (in elk geval daarvoor) geen Forté meer te kopen.

Daar komt nog bij dat sommige mensen het nieuwe rijden ook bergop met een caravan er achter toepassen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 31 mei 2013 03:56 PM
  [ # 25 ]
boukewerff schreef:

Lijkt me toch iets niet in orde. Wat is de kilometerstand? Zou eens gaan kijken of de egr wel dicht gaat en verstuivers checken. Als je de snelweg op gaat is dan ook alles zwart achter je?

Ze heeft 300.000 km gelopen, olieverbruik is nihil en ik zie alleen roet als ik zelf flink het gaspedaal instamp, niet bij gewoon rijden.Ik zelf vermoed dat het probleem is dat ik nauwelijks harder dan 100 rijd, de route naar mijn werk is namelijk allemaal 80 km wegen en dat 100 km per dag. En dat er bij de roetmeting te snel het gaspedaal ingetrapt wordt in plaats van rustig op toeren laten komen naar de 5000…..

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9136
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 mei 2013 04:03 PM
  [ # 26 ]

Ergo conclusio, af en toe en met name in de weken voor de APK “effe planken”.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2013 04:51 PM
  [ # 27 ]
Ed P schreef:

ik zie alleen roet als ik zelf flink het gaspedaal instamp,
niet bij gewoon rijden.Ik zelf vermoed dat het probleem is dat ik nauwelijks harder dan 100 rijd,


Neen, het gaat niet om de snelheid, maar om de toeren die je (niet) maakt!
Het feit dat je alleen roet ziet als je het gaspedaal intrapt, bevestigt dit.

Dus ‘planken’ hoeft echt niet, maar af en toe goed op toeren trekken, daar gaat het om.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 31 mei 2013 06:09 PM
  [ # 28 ]

Mijn manier van aanpakken met onze vorige Xm met 500.000 kilometers op de teller :

busje in de bijna lege tank , en dan (in september ) naar de beurs in Rhienberg , in België in zijn vier en op de Authobahn , effe alles eruit Laughing

zo leeg als maar kan rijden , en dan 15 liter witte petroleum in de bak .

Met een fluwelen voetje terug naar huis ,want die petroleum is lang niet zo “vet ” als diesel

en dan maandagmorgen naar de technische keuring .

Vier maal op rij OK cheese

Ik weet het , had beter de verstuivers van de eerste keer gereviseerd ,

maar het was elk jaar aankijken , gaat hij er nog door raken .....

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9136
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 mei 2013 07:28 PM
  [ # 29 ]

Met “planken” bedoel ik dus het pedaal op de bodem en dan bijvoorbeeld in z’n 2 en 3 helemaal doortrekken tot het maximum toerental.
Dat kan ook op een 80 km-weg.
De eerste keren dat je dat doet, leg je een mooi rookgordijn.
Als dat niet meer lukt, is de boel weer “schoon”.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 03 juni 2013 01:09 AM
  [ # 30 ]

Snap ik René, maar planken is voor sommige mensen heel hard rijden en dat hoeft inderdaad niet.

Mijn advies is echter om de door jou beschreven procedure niet alleen een week voor een APK te doen, maar gewoon het hele jaar door af en toe. Is echt beter voor de conditie en prestaties van de motor.

Dit weekend bij het Cit-Fo kampeerevenement weer met de caravan gereden. Lekker door tot 4000 toeren hoor! Ik snap niet eens hoe je nog behoorlijk vooruit zou moeten komen met het nieuwe rijden en zo’n ding erachter. Laughing
De rondrit deden we met de GS, die moet je zelfs doortrekken tot 5500 toeren, dan pas gaat hij lekker lopen. Daar is die motor ook voor gemaakt!


Diesels houden niet van continu veel toeren maken, maar zie het wel als ‘gymnastiek’ voor de motor, het houdt hem fris als hij af en toe de benen mag strekken. Zoals René het omschrijft lijkt het bijna op ‘ontslakken’. Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook