2 van de 20
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Felice’s BX 16 Valve 1988
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 10 juni 2013 12:48 AM
  [ # 16 ]

Ik vind hem erg mooi! roest even laten herstellen en je bent voor jaren klaar toch?

Succes ermee!

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 11 juni 2013 12:26 AM
  [ # 17 ]

Heb de auto gekocht wetende dat er werk aanzat. Voornaamste makken: de roest in het rechter achterscherm en achterdraagarmlagers die volledig op zijn. Met dit laatste zou hij niet door de apk komen. Op de brug konden we de achterwielen zo centimeters in een willekeurige richting bewegen. In een wat sneller genomen bocht kwamen de banden tegen het binnenscherm aan. Bovendien voelde de achterkant wazig aan, bewoog een beetje naar links en rechts na oneffenheden.

Eerste doel was dus deze lagers vervangen. Na aankoop gelijk mee begonnen. 2 reparatiesetjes hiervoor gekocht. Een BX-goeroe vertelde me dat hij nog nooit zulke X-benen had gezien bij een BX en dat de lagers best eens zo ver weg konden zijn, dat zelfs de armen zelf ingesleten en afgeschreven zouden kunnen zijn. Me hier psychisch maar op ingesteld, zodat het geen tegenvaller zou zijn Smile


Bij het losdraaien van de centrale bout kwamen de kegeltjes van het lager me al tegemoet


Hier zie je de buitenste lagerschaal, helemaal verroest en zowat versmolten met de arm:


Gelukkig had eerder genoemde BX-goeroe nog een setje armen liggen voor BX-en mét ABS (je hebt voor de bx dus 2 verschillende types draagarmen, mét en zonder abs)

Zo horen de lagers eruit te zien:


Hier zie je de plek waar de draagarm moet komen. Het binnenste gat voor de lange bout die door de arm gaat, een plaatje waar de remleiding aan vast zit en de stabilisatorstang. Met een beugeltje en twee bouten wordt de stabistang en het plaatje vastgemaakt aan de draagarm.


Vond het overigens erg eng om de remklauw zo opzij te duwen, daar je eigenlijk gewoon de leiding buigt (zit geen flexibel slangetje aan) en deze leiding aangeroest was. Ben nog niet eerder met leidingen in de weer geweest dus weet niet hoe fragiel deze zijn.


Na montage licht nu het abs lampje op en gaat niet meer uit. Dat betekent dat er iets met de abs-sensor/draad rechts achter moet zijn, na vervanging arm links achter was dit namelijk nog niet. Je moet een beetje wringen om de sensordraad op z’n plek te krijgen en te geleiden naar het gat wat uitkomt onder de achterbankleuning, dus misschien heeft de draad hierbij een opdonder gekregen. Ook kan de sensor vuil zijn. Gaan ik nog uitzoeken, want brandend abs-lampje = apk-afkeur. Nu apk-afspraak gemaakt voor 21 juni, dus voor die tijd fixen.


De BX heeft 226k km gelopen, is van de tweede eigenaar, een 81-jarige (!) man die de auto al had sinds 1992. De lak, het plaatwerk en het interieur zijn erg netjes. Op de typische roestplekken bij een bx (binnescherm voor, hoek/rand kofferbak) heb ik nog geen roest ontdekt. Aan de onderkant van de auto wel het een en ander aan vliegroest. Maar ik moet hem denk ik niet te veel vergelijken met mijn blauwe bx. Die is behalve wat lichte vliegroest op draagarmen en subframe volledig roestvrij en keihard.












Eerst apk, dan ga ik naar de roest laten kijken


Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 11 juni 2013 01:54 AM
  [ # 18 ]

Well done! Stuurt vast een poepie strakker nou?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 juni 2013 01:39 PM
  [ # 19 ]

Netjes.

Een goedbedoeld advies: draag de volgende keer tenminste dichte, en bij voorkeur veiligheidsschoenen als je sleutelt. Je zal de eerste niet zijn die een tijdje uit de running is door vallend materiaal Wink

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 11 juni 2013 02:22 PM
  [ # 20 ]

Dat waren mijn ‘schoenen’, ik kwam even kijken.. Smile

Neemt niet weg dat het inderdaad pijn kan doen mocht er iets op donderen.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 11 juni 2013 08:26 PM
  [ # 21 ]

Weten jullie trouwens, als de roest beperkt is tot wat je op de foto’s ziet, of dit apk-afkeur is? Wel / niet dragend deel?

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 12 juni 2013 12:23 AM
  [ # 22 ]

neu das geen afkeur hoor, mooie bx trouwens!

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 15 juni 2013 11:42 PM
  [ # 23 ]

Ok, mooi!

Vandaag het ABS nog eens onder de loep genomen. Sinds de draagarmwissel van vorige week brandt het ABS-lampje namelijk in het instrumentencluster. Dit is pas na de draagarmwissel rechts achter. Ik wist dus waar ik het moest zoeken.

Met behulp van de aanwijzingen in dit bestand: http://www.bx16valve.co.uk/Files/abs.pdf het een ander doorgemeten en voor de sensor rechts achter gaf ie oneindig veel weerstand, niet goed dus. Nog eens het wiel eraf gehad rechts achter en het spatscherm voor de rem. En de kabel nog eens opnieuw doorgevoerd. Beetje contactspray hier en daar. ABS-lampje uit. Paar uur later ligt de BX op z’n rubbers en bij contact aan brandt het lampje weer. Auto omhoog, contact uit>aan, lampje uit, hmm. Klein stukje gereden nog, alleen na een flinke drempel ging ie nog ff branden. Daarna niet meer gezien. Hopen dat het zo blijft, voor de APK (komende vrijdag overigens) is een brandend lampje namelijk afkeur.

Afgelopen donderdag thermostaat vervangen. Motor kwam namelijk niet op temperatuur. Nog wel een litertje KVS verloren nadat ik het thermostaathuis niet vast genoeg had aangedraaid of pakking verkeerd gemonteerd. Nu is ie mooi lekvrij.

Nog een spannend momentje, ik wachtte bij het ontluchten van het systeem op het moment dat de koelvin zou aanslaan. Dat gebeurde dus mooi niet. Dus had op een gegeven moment kokende KVS Sad

KVS later nog eens op niveau gebracht, ik dacht ergens gelezen te hebben dat het bijna tot de top van het reservoir bijgevuld mocht worden. Blijkbaar niet dus. KVS spoot er na een rit uit na het opendraaien van de dop. Er staat geen enkele markering op het reservoir? Ik houd het nu maar bij het dikste gedeelte van het reservoir als bijvulniveau.

Terug naar de koelvin. Als ik hem direct aansluit op de accu werkt ie prima. Enigszins een geruststelling. Relais werkt ook naar behoren. Bedradingsschema erbij dan maar. Maar als het een en ander doormeet dat klopt er iets niet.

Ik heb bijvoorbeeld doorverbinding (0 ohm weerstand) tussen de stekker die naar de plus van de koelvin gaat (bovenste aansluiting van 635 in bovenstaande afbeelding) en de twee bovenste aansluitingen van de stekker naar de sensor (850).
Ook heb ik geen doorverbinding tussen de vaste - van de sensor 850 en verschillende massapunten in de auto. Erg vreemd, iemand die raad weet?
De weerstand die de twee snelheden van de fan zou moeten regelen (788) geeft 0 ohm of geen weerstand tussen zijn twee aansluitingen.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15740
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 15 juni 2013 11:46 PM
  [ # 24 ]

Waarom niet een nieuw thermocontact kopen? Dat kostte mij laatst slechts €14,90 ex BTW.

Verder ben je goed bezig.  very good

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 16 juni 2013 12:02 AM
  [ # 25 ]

Ga ik zeker ook doen XBXG, heb ze zelfs voor 9 euro gezien. Maar het is vervelend dat het bedradingschema niet klopt of frustrerend dat ik blijkbaar de ballen verstand heb van elektronica Smile

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15740
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 16 juni 2013 12:15 AM
  [ # 26 ]

Waarom denk je dan dat het aan de bedrading ligt? Ik zou, als ik jou was, eerst het thermocontact vervangen.
Als de koelventilator het dan nog niet doet, zou ik het pas zoeken in de bedrading.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 16 juni 2013 12:56 AM
  [ # 27 ]

Dat thermocontact schakelt de min. Plus moet er gewoon op staan als het contact aan staat. Ik krijg geen 12V op m’n multimeter met contact aan. Ik heb er al een besteld online, maar zonder spanning gaat die fan ook niet draaien met dat nieuwe thermocontact…

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 16 juni 2013 12:18 PM
  [ # 28 ]
Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 16 juni 2013 01:01 PM
  [ # 29 ]

Is je multimeter niet kapot, hij meet altijd 0 ohm Smile?

Als je de 12V wilt meten die op de fan zou staan, waar houd je dan de andere aansluiting van je multimeter? Ergens op de carrosserie?

Heb je al een paperclip oid gebruikt om de stekker die op je thermocontact zit door te verbinden?

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 17 juni 2013 07:35 PM
  [ # 30 ]

Haha, nee multimeter is nog prima. Als massapunt heb ik verschillende carrosserieplekken genomen.

Doorverbinden helpt ook niet. Het ding krijgt geen spanning. Volgend weekend het plusdraadje eens volgen.

Profiel  
 
 
2 van de 20
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook