1.1 heeft het warm
freek en marieke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 05 juni 2013 08:27 PM

Zoals in de titel, onze sax van 96 heeft vaak last van een brandend temperatuurlampje.
Er zit geen temp meter in het dashboard dus hier moeten we het mee doen.
Van de week kwam ik er achter dat de radiateur niet warm werd, wel de slang er naar toe.
Er vanuit gaande dat de radiateur verstopt zou zijn, vandaag radiateur vervangen maar het probleem is niet opgelost.
Help!

Wat is er allemaal gebeurd,

oktober 2012,

-distributieriem
-spanrol
-waterpomp
-thermostaat
-CO test op koelsysteem gehad, geen lekke koppakking
De hele winter eigenlijk geen problemen, nu sinds de winter sinds 2 weken voorbij is vertoont de auto kuren. Het aanslaan van de ventilator en het branden van het lampje gebeurd ook vrij snel na elkaar.

Vandaag dus een nieuwe radiateur erin en al meerdere keren ontlucht, al komt er geen lucht meer uit.

-Wie heeft er een goede tip?

-Wie weet of je de weerstand van een sensor kan meten en heeft daar een temperatuurfunctie van zodat je uit kan rekenen welke temperatuur het blok heeft

Oh ja, er zit ook airco in dus de ventilator wordt als het goed is aangestuurd door de ECU en er zit dus geen sensor in de radiateur.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 juni 2013 08:53 PM
  [ # 1 ]

Alle 3 de nippels gehad? Eerst thermostaathuis, dan radiateur en als laatste de verwarmingsslang achter de motor. Indien echt goed ontlucht, probeer het eens zonder thermostaat.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
freek en marieke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 05 juni 2013 09:02 PM
  [ # 2 ]

Ja zat ik ook al aan te denken. Morgen weer een dag. Maar bedankt

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 05 juni 2013 09:52 PM
  [ # 3 ]

gaat lampje alleen branden als je in centrum rijd? slaat de ventilator dan wel aan. bij het ontluchten er ook voor zorgen dat vulopening hoger licht dan de resterende onderdelen, van het koelsysteem. bv neus omhoog. of vulpijp monteren met seal ring.in de opening van het expantietankje. of je thermostaat werkt, merk je doordat de eneslang naar je radiator eerst warm word, en dan pas de slang die vanaf je thermostaat, naar de radiator loopt, blijft ie koud en het lampje gaat dan branden, dan zit ie dus dicht. ben voorzichtig met dit alles, voor je het weet ben je als nog je koppaking kwijt, door oververhiting. heb je wel je verwarming op heet staan als je ontlucht?

Profiel  
 
freek en marieke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 05 juni 2013 10:07 PM
  [ # 4 ]

Ja precies, maar zover ik weet gaat er maar 1 slang naar mijn radiateur. Dus alle koeling gaat langs de thermostaat. Ik denk zelf dat de flow te laag is. Kennen jullie dat verhaal van het gaatje in de thermostaat boren? Misschien is dat een idee…

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 juni 2013 01:02 AM
  [ # 5 ]

Als het goed is is dat niet nodig. Ik zou hem eerst maar eens testen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
aero
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 25-05-2010

- DS 3 1.6 e-HDI Sport Chic
Gepost: 06 juni 2013 01:19 AM
  [ # 6 ]

absoluut geen kenner, maar wat als je je thermostaat er uit neemt, potje water met dat ding in op het vuur, en kijken of ie opengaat?

DS3 e-hdi 110pk sport chic
OPGEPAST !!! domme belg comming true! Benaderen op eigen risico!

Profiel  
 
freek en marieke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 09 juni 2013 08:13 PM
  [ # 7 ]

Thermostaat eruit gehaald en in een pannetje gehad. hij ging inderdaad erg laat open terwijl het een 89 graden is.

Maar goed, ik rijd nu zonder thermostaat en dat gaat eigenlijk wel prima.
Ik kijk van de winter maar weer verder, ik vind het zo wel even goed.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Profiel  
 
Gepost: 09 juni 2013 08:19 PM
  [ # 8 ]

Gaat eigenlijk wel prima, maar is niet goed voor je verbruik! Elke motor presteert het beste op bedrijfstemperatuur. Zonder thermostaat is die altijd een stuklager en dit beïnvloed de effectiviteit van de motor negatief… hoewel hij niet zo snel meer zal warmlopen (als de thermostaat inderdaad de oorzaak was, anders niet).


Je schrijft dat hij in het pannetje “erg laat opende” maar heb je gemeten met een thermometer?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
freek en marieke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 10 juni 2013 09:23 PM
  [ # 9 ]

Nee geen thermometer maar het water begon al te bubbelen, dan zit je toch al tegen het kookpunt aan lijkt mij…

Profiel  
 
Gepost: 10 juni 2013 11:14 PM
  [ # 10 ]

Nou…. een beetje borrelen (kleine belletjes) begint dacht ik al rond de 90 graden (maar goed, die betreffende natuurkundeles is alweer een jaartje of tig geleden.)  Laughing


Meten = weten. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 juni 2013 01:24 AM
  [ # 11 ]

100 °C is voor zuiver water, kraanwater is niet “zuiver”, dat kookt iets boven de 100 °C.

Dat het zonder thermostaat wel goed gaat, is al een aanwijzing dat de nieuwe thermostaat niet goed is.
Zelf al een keer meegemaakt dat een gloednieuwe niet goed was, en een andere keer bleek er een verkeerde in het doosje te zitten.

Een andere oorzaak wat ik weleens gezien heb bij een AX en Saxo, is dat een 89C soms gewoon niet toereikend is, met een 83C gaat het wel goed. Dat is een 83C uitvoering, zoals in een BX1.4 met carburateur.

Profiel  
 
freek en marieke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 11 juni 2013 12:09 PM
  [ # 12 ]

Ik zat zelf ook al in die richting te zoeken. Supertip met het goede maatje erbij!

Ik zat ook nog te denken aan iets, alleen het uitvoeren weet ik nog niet helemaal, let op dit plan.

Omdat ik airco heb wordt de fan door de ECU aangestuurd en zit er in de radiateur een stop.
Wat nou als ik die eruit haal en er een sensor van de sloop erin draai, kan ik dan aan de weerstand van die sensor meten hoe warm mijn koelvloeistof is met een multimeter en een kabeltje door het raam? (tijdelijke oplossing dus..)
Met zo;n lampje heb je namelijk helemaal geen idee van de temperatuur totdat het te laat is…

maar ik zal eens een 83c thermostaatje halen, goed idee!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 juni 2013 01:12 AM
  [ # 13 ]
freek en marieke schreef:

Van de week kwam ik er achter dat de radiateur niet warm werd, wel de slang er naar toe.
Er vanuit gaande dat de radiateur verstopt zou zijn, vandaag radiateur vervangen maar het probleem is niet opgelost.

Ik lees dit nu pas red face
Gezien het feit dat het nu zonder thermostaat wel goed gaat, maakt de verdenking alleen maar groter dat de thermostaat niet goed is.

Heb de artikelnrs. voor een 83C thermostaat gevonden, Vernet: 5108.83J / Citroen: 133883.
Als je bij een automaterialenzaak het Vernet nr. roept, dan kunnen ze je vast wel helpen, let wel op dat je dan ook echt een Vernet(calorstat) of Valeo krijgt en geen QH, Febi of andere meuk.

Profiel  
 
freek en marieke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 28-12-2011

- Saxo 1.1 SX
Gepost: 10 april 2014 12:16 PM
  [ # 14 ]

Een erg late reactie, maar een even een update. Hopelijk de laatste…

HET LIJKT OPGELOST!!!

Wat heb ik gedaan?

Als eerst rij ik nu rond met een 83c thermostaat. Hou ik zo, wel fijn met zware belasting in zuid Frankrijk vol kampeerspullen.
Dit hielp helaas niet dus mijn vermoeden ging steeds meer naar een lekke koppakking, als het lampje wat te veel brandde naar mijn zin weer eens ontluchten maar dit hielp de laatste tijd niet zo erg meer en er kwamen nooit grote bellen uit. Toch maar sensoren vervangen?

Ik had aldoor al een vermoeden dat dit een een elektrisch probleem was en vorige week ontdekte ik dat wanneer het lampje brande en ik gas bij gaf het lampje uit ging. Leek een massaprobleem ofzo, dat de motor kantelt en er daardoor iets veranderd.

Dus op zoek naar een blote kabel.
Niks te vinden maar toen ik die flexibele pijp vanaf het hitteshitteschild naar de luchtinlaat weer terugzetten rustte deze op de bruine temperatuursensor bovenop het thermostaathuis. Alleen saxo’s met airco hebben deze denk ik. In ieder geval, die pijp dus een stuk verbogen en ik heb geen brandend temperatuurlampje meer.
De koelvin staat ook niet meer als een gek te draaien, na 10 minuten stationair slaat deze gewoon aan op standje 1.

Ik hoop dat het probleem voor altijd opgelost is.
Het was in ieder geval een puzzel met een verassend einde.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook