




Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Forummers,
Bij een vriend ben ik een DX2 aan het inbouwen in zijn ID uit 1967. Op zijn oude blok zat een 9-tands Valeo en vandaag hebben we deze over gezet op het gereviseerde DX2 motorblok. Echter, ik vind deze niet erg snel rondgaan (in vergelijking met de Valeo op mijn motorblok). Het is wel zo dat de bendix zonder problemen het vliegwiel aangrijpt en terugkomt. Nu is het natuurlijk zo dat de compressie bij een gereviseerd blok wat hoger ligt ed, maar ik verdenk mogelijk de combinatie van vliegwiel en startmotor van het minder snel rondgaan. Is het wellicht mogelijk dat het vliegwiel van het betreffende DX2 blok een 10 tands startmotor behoeft? Vandaar mijn vraag: Wat zijn de ‘symptomen’ van een 9-tands startmotor in een 10-tands vliegwiel? Langzamer starten, of helemaal niet de kans krijgen om in het vliegwiel te grijpen?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt me dat het rondsel van een 9-tands een kleinere diameter heeft. Als dit niet zo is en hij grijpt gewoon aan zou je maximaal 10% van de snelheid mogen verliezen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.