Totaal aantal Berichten: 59
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Tja daar stond ik dan vrijdag op een parkeerplaats in het oude centrum. Dashboardlampen allen aan maar geen startmotorgeluiden. Even de motorkap open en ...de massakabel begon te smelten (de dikke op de bout bij waterpomp). Zit de fout misschien in de massakabel was mijn eerste gedachte. Minpool los en startkabel op minpool en op de massa. Begon het dunne massadraadje naar de spanningsregelaar te smelten, dus de startkabel ook na enig wrikken maakte blijkbaar niet goed massa. Een dikke massakabel (model laskabel) maar op de minpool gezet en nog even proberen te starten met het relais op de accu. Er trokken aardig wat vonken dus het leek mij nu de startmotor zelf (misschien de spoelen o.id).
De startmotor die erin zit is een Valeo die ik er in 2007 in heb gezet. Die zou toch nog wel even moeten leven dacht ik?
Auto inmiddels naar huis laten brengen door berger met platte bak, en vanochtend even de startmotor gedemonteerd. Wel makkelijk met zo’n kleine Valeo want dan hoeft de motorsteun niet los/geen krik onder het blok.
Wat blijkt: het draadje wat de solenoid doorverbind vanaf de dikke + kabel was tegen het hitteschild van de startmotor gekomen en de isolatie was weggesmolten = kostsluiting. Startmotor lijkt mij verder prima
Nu de startmotor er toch uit is denk ik erover een standaard + pool te monteren zonder relais en een apart relais te monteren voor de startstroom. Wie heeft hier ervaring mee? Ik dacht een nieuwe draad te trekken van de + pool naar de 30/51 aansluiting op het relais en vervolgens een nieuwe stuurdraad naar de solenoid op de startmotor. De impulsdraad voor het relais zijn dit de min vanaf de schakelpook (mannetje rood manchet op het originele startrelais aan de pluspool) en is de + de gele draad of moet dit anders?