Kraak in pook
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 10 juni 2013 05:49 PM

Hallo,

Na wat rondzoeken vind ik alleen threads waarin het over versnellingsbakken gaat, terwijl bij mij het probleem volgens mij vanuit de pook komt;

Vanuit koude start is er niks aan de hand, maar na een kilometer of 30 (op warme dagen eerder) begint de pook te kraken/piepen/squeaken tijdens het verwisselen van versnelling. Tegelijkertijd gaat het wisselen van versnelling ook steeds lastiger. Als de boel weer afgekoeld is, is er weer een tijdje niks aan de hand.

Ik heb de auto nu net 1,5 maand en heb zo’n 1000km gereden voordat dit probleem zich voor het eerst voordeed. Verder zit er nergens een rateltje in, en de versnellingsbak/koppeling voelt verder ook solide aan.

Een ander idee dan wat vet op de kogel waar de pook aan zit of het vervangen van de versn.bak-olie heb ik niet (dit laatste begin ik liever niet aan als het niet nodig is).  Heeft iemand ervaring met dit type klacht?

Alvast bedankt,
Yoeri

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 10 juni 2013 06:37 PM
  [ # 1 ]

Ja, spuit de kogel onder de afdichthoes maar eens in met teflonspray.
Verder zou ik de schakelstangscharnierpunten ook een keer smeren. Zeker het draaipunt waar de dikke schakelstang vanaf de pook over gaat in de kleine schakelstangetjes willen wel eens zwaar gaan. Hiervoor ben je echter wel aangewezen op een hefbrug ben ik bang. Succes!

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 11 juni 2013 11:31 AM
  [ # 2 ]

Ik had er laatst ook last van. Krakend geluid en hakerig schakelen.
Ik heb inderdaad ook de pookhoes losgetrokken, en daarna de plastic ring bij de kogel eraf gehaald. Dan is het mogelijk om de pook naar boven te trekken zodat je de kogel kan schoonmaken.
Ik heb hem daarna ingespoten met kettingspray (had ik toch staan) en daarmee ook nog het eerste kogegewrichtje ingespoten.
Daarna werkte alles weer heerlijk soepel zonder bijgeluiden.

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 11 juni 2013 10:55 PM
  [ # 3 ]

Bedankt heren. Om te beginnen de kogel met PTFE spray bewerkt; eens kijken of dat het probleem oplost.
De plastic ring heb ik er wel af gehaald, maar ik had niet echt het idee dat ik de kogel omhoog kon trekken, dus dat heb ik maar zo gelaten.

Zitten die stangetjes tussen de pook en de versnellingsbak achter een rubberen hoes of liggen die bloot? In het laatste geval kom ik met een krik en 2 vaste bokken nog wel een eind.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 12 juni 2013 09:56 AM
  [ # 4 ]

Hoi YoeriB,

Je moet best wel effe kracht zetten om die kogel uit zijn zitting te trekken hoor… Ik kon toen ik hem los had het eerste kogelgewichtje makkelijk bereiken met de spuitbus vet.

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 16 juni 2013 11:41 PM
  [ # 5 ]

Met slechts wat spray aanbrengen bovenop de kogel is het probleem al grotendeels opgelost. Ik denk dat het zichzelf wel verder naar binnen werkt en binnenkort nog eens opnieuw sprayen.

Bedankt.

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 21 augustus 2014 01:29 PM
  [ # 6 ]

Ondanks het oude topic, wil ik toch graag even de definitieve oplossing met jullie delen, wellicht dat een volgende hier iets aan heeft.

Het gekraak bleek uiteindelijk te komen van het verticale scharnier tussen de stand van de pook en de versnellingsbak. Dit scharnier zit ongeveer ter hoogte van het schutbord. Dit is een staal-op-staal scharnier met amper smeringsmogelijkheid. Uiteindelijk heb ik een klein gat geboord in de buitenkant van het scharnier, zodat er met een spuitbus wat in kon. Dit loste het probleem direct op en is sindsdien niet meer teruggekomen.

Profiel  
 
Cas-v86
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-12-2016

Gepost: 04 juli 2018 06:37 PM
  [ # 7 ]

Hi yoeri, hoe ben je destijds bij dat scharnier gekomen? Via de motorkap? Waar vind ik het scharnier? Dank!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook