1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ik mis 6 diesel PK’s ??
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 oktober 2004 03:41 AM

In mijn ZX 1.9 D…..(de bekende 1905 PSA diesel dus) schijnt een 65 PK motor te zitten (als ik tenminste de gegevens van http://www.autoweek.nl mag geloven).....terwijl de BX en Xantia uit die jaren (de BX al 4 jaar eerder) een 71 PK Exclamation  vermogen hebben.

Marten Postma suggereerde dat dit mogelijk te maken heeft met de EGR (iets met uitlaatgas-reductie ?)....die dan (mogelijk) verantwoordelijk zou zijn voor de 6 PK verlies. Confused:

Ik kan natuurlijk over een vrij rijke *diesel-ervaring* spreken….met gewone BX diesels en Turbodiesels (12 jaar)....plus ook nog eens een Xantia-D (van Renz, al bijna 2 jaar) en de Xantia-TD die ik aan het begin van dit jaar een maand of 4 heb gehad.

Deze ZX 1.9-D motor loopt uitstekend….houd niet in bij welk toerental dan ook…..loopt bij koude start meteen op 4 poten…..maar als ik hem vergelijk met de ruim 200 kg zwaardere Xantia van Renz…..kan ik niet zeggen dat de ZX de Xantia eruit trekt…..integendeel zelfs…..ik denk dat mijn ZX het gaat verliezen….zullen we a.s. zaterdag vanzelf wel achter komen….want dan rijden we voor het eerst met z’n twee’en op de snelweg richting de Meeting. Cool

Wat ik dus graag wil weten is :

A: klopt het ECHT dat de ZX 1.9 D (van bouwjaar maart-1993) maar 65 PK heeft…...? Surprisedops:

B: Zo ja…..kan dan die EGR (die er volgens mij wel inzit) dan uitgeschakeld worden….en is dat dan een *fluitje van een cent*....of zal dat Garagewerk gaan worden ?

C:  Kun je dan geen problemen krijgen met de roetmeting…omdat hij is ontworpen MET die EGR ?

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 oktober 2004 02:54 AM
  [ # 1 ]

Niemand ? Surprisedops:

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 oktober 2004 03:17 AM
  [ # 2 ]

Re: Ik mis 6 diesel PK’s ??

Marten Postma suggereerde dat dit mogelijk te maken heeft met de EGR (iets met uitlaatgas-reductie ?)....die dan (mogelijk) verantwoordelijk zou zijn voor de 6 PK verlies. Confused:

Het “kan” te maken hebben met EGR of met andere milieumaatregelen zoals ik zei.

Deze ZX 1.9-D motor loopt uitstekend….houd niet in bij welk toerental dan ook…..loopt bij koude start meteen op 4 poten…..maar als ik hem vergelijk met de ruim 200 kg zwaardere Xantia van Renz…..kan ik niet zeggen dat de ZX de Xantia eruit trekt…..integendeel zelfs…..ik denk dat mijn ZX het gaat verliezen….zullen we a.s. zaterdag vanzelf wel achter komen….want dan rijden we voor het eerst met z’n twee’en op de snelweg richting de Meeting. Cool

Soms zijn bepaalde motoren ook erg traag. Heb het meermalen gezien bij diesel eigenaren dat een motor gewoon een beetje los moest komen. Ergste was dit nog wel bij een kennis waarbij de BX in het begin maar net 1 op 15 haalde en hooguit 150. Na een paar duizend km opnieuw inrijden reed het hok 1 op 17 en voorbij de 170. Zat gewoon flink dichtgekoold.

B: Zo ja…..kan dan die EGR (die er volgens mij wel inzit) dan uitgeschakeld worden….en is dat dan een *fluitje van een cent*....of zal dat Garagewerk gaan worden ?

Ik weet niet of je laatst dat leuke plaatje zag in de media van smogvorming door NOx in NL? Daar kun je op individueel mooi aan bijdragen door de EGR erop te laten zitten.

C:  Kun je dan geen problemen krijgen met de roetmeting…omdat hij is ontworpen MET die EGR ?

Nee, NOx staat los van de roetmeting.

MAarruh.. als je nug ewoon lekker je BX TD had gehouden had je 90 pk gehad. Heel wat beter dan 65 of 71 pk.

Groet,
Marten

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 oktober 2004 08:34 PM
  [ # 3 ]

Nou Marten….ik heb deze foto kunnen maken (flitser is defect Confused )....kun je hieruit afleiden of er inderdaad een EGR op zit ?
aan de onderkant…tegen het spruitstuk aan….zit een bol (in dezelfde *roestkleur* als het spruitstuk zelf)....

Overigens…..het verhaal over de BX is je wel bekend, mag ik aannemen. Cool 
Dat is helaas voorbij voor me….ik had vorig jaar om deze tijd even kort een ZX 1.4 en die beviel me niet slecht qua zit en rijcomfort, alleen weigerde hij om de haverklap….electr. probl. Surprisedops:

En ik heb meer dan genoeg met de 70 PK-uitvoering gereden….zoals ook hierboven vermeld…...zowel in de BX (TZD)....als de Xantia-D van Renz…..maar je kan merken dat hij inderdaad 6 PK mist.

Niet dat ik daar nu zo’n probleem van maak….qua overbrenging (toerental dus)....rijdt hij rustiger als een BX TZD….ook al heb ik nu geen RPM-meter.

En uiteraard ben ik zwaar verwend met de 3 TZD-turbo’s die ik heb gehad Surprisedops: .....maar vergeleken met een Xantia-D moet hij toch minstens net zo *fel* zijn met optrekken…...anders ga ik er weleens mee naar een Cit-dealer en vraag het hen. Wink

Foto doet het niet  Confused:

P.S.
Collega-mod’s…..kunnen jullie dat voor me oplossen ? Smile

aangepast door rocco, plaatje gefixt

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 27 oktober 2004 09:01 PM
  [ # 4 ]

Nou Marten….ik heb deze foto kunnen maken (flitser is defect Confused )....kun je hieruit afleiden of er inderdaad een EGR op zit ?
aan de onderkant…tegen het spruitstuk aan….zit een bol (in dezelfde *roestkleur* als het spruitstuk zelf)....

Dat is idd een EGR potje.

Niet dat ik daar nu zo’n probleem van maak….qua overbrenging (toerental dus)....rijdt hij rustiger als een BX TZD….ook al heb ik nu geen RPM-meter.

Ik heb met reparaties wel eens een ZX diesel van de dealer meegehad en die was echt traag. Gevoelsmatig idd trager dan een ongeblazen BX diesel. Hij liep wel rustig op zich, maar had het gevoel constant te moeten planken. Dat was er eentje van 1998. Later ook nog wel eens Xsara diesel meegehad: die was ook niet echt snel, maar voelde wel wat kwieker aan, ik denk omdat daar inmiddels een elektrisch geregelde brandstofpomp opzit. Het maakt bij de conventioneel geregelde diesels ook nog wel uit of er een bosch of lucas pomp opzit. De lucas pompen (vooral merkbaar bij ongeblazen varianten) voelen wat sneller aan.

.....anders ga ik er weleens mee naar een Cit-dealer en vraag het hen. Wink

Ik houd je beslist niet tegen hoor Very Happy

Heb je al uitgevonden wat het verbruik is? “Jammer” alleen dat de snelst aanvoelende diesels ook vaak de zuinigste zijn. Mits niet al te ruig bereden natuurlijk. Ter illustratie: mijn turbod12 haalt momenteel rond de 1 op 18 als je rustig aan doet (niet meer dan 120 op de snelweg), 1 op 16 met gemengd gebruik (lekker stevig optrekken en pakweg 150 op de snelweg en rustig warmrijden) tot 1 op 12 met fors continu jagen op de snelweg (= +170 lang achter elkaar).

Gr.
Marten

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 oktober 2004 09:19 PM
  [ # 5 ]

Ik heb er heel veel Snelweg-km’s mee gemaakt….de laatste weken…en hij zat nu 2X op 1 op 18.5.....berekend met volle tank tot het randje….en de dagteller op nul.
Met vrijwel geen geen vracht erin.

Dus net als de BX TZD-(turbo).....die reden dat ook.

Maar ik las net dat jij a.s. zaterdag ook komt met je unieke BX (mooi man!).....kun je het zelf even aanvoelen/horen/ruiken.  Twisted Evil  Wink

Met vragen aan de dealer….wil ik weten of daar iets aan te doen is….met die 6 PK minder…..want het blok zelf moet toch gewoon 70 (71 ?) PK leveren, zou je zeggen.
De Peugeot’s (plus de BX en Xantia) uit die jaren met de 1.9 D motor hebben OOK allemaal 70 pk…...en nu net die ene ZX van mij niet…...daar kan ik wel ZO kwaad over worden. Laughing

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 oktober 2004 10:14 PM
  [ # 6 ]

Vergat nog iets te zeggen….een BX TZD van 70 pk moet ook nog eens de HP-pomp aandrijven….en ze wegen allebei even zwaar (rond de 1020 kg).....en notabene de ruim 200 kilo zwaardere Xantia van Renz….trekt ook nog iets pittiger op dan deze ZX.

Wel heeft deze ZX stuurbekrachtiging…..maar die had de TZD ook (ook al wordt die aangedreven door diezelfde HP-pomp.)

Helaas heb ik nog niet gekeken naar welk merk brandstofpomp er op zit. Surprisedops:

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2038
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 27 oktober 2004 10:44 PM
  [ # 7 ]

De 1.9D in de ZX is idd voorzien van EGR, Exhaust gas recirculation. Een deel van de verbrande uitlaatgassen wordt via de inlaatklep terugevoerd naar de motor zodat de uitstoot van NOx veel geringer wordt.
Vandaar, 65 pk.

Dus bram, je rijdt milieuvriendelijk met een 19D Wink

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 oktober 2004 11:43 PM
  [ # 8 ]
zandvoorta schreef:

De 1.9D in de ZX is idd voorzien van EGR, Exhaust gas recirculation. Een deel van de verbrande uitlaatgassen wordt via de inlaatklep terugevoerd naar de motor zodat de uitstoot van NOx veel geringer wordt.
Vandaar, 65 pk.

Dus bram, je rijdt milieuvriendelijk met een 19D Wink

Aha….juist ja…. Cool

Maar je kent dat *gesprek* nog wel met die BX tzd-turbo van vorig jaar…(stond ook in de En-avant).....waarin hij zei dat hij *nog even flink wilde roken uit zijn uitlaat*....welnu….ik meen dit ook te hebben gehoord van deze ZX…. Twisted Evil

(kan ook zijn dat het de Navigator was…maar dat is een vrouw, dus… Very Happy ).

Zonder dollen….Marten had het er ook al over…..maar helaas ben ik niet zo’n Milieufreak Surprisedops: ....roken doet deze ZX (nog) niet…en omdat Marten ook zei dat het niks met de Roetmeting te maken heeft…..zit ik te peinzen…HOE je die uit kunt schakelen….ik las dat ergens anders op dit forum, maar kan het niet meer terugvinden. Surprisedops:

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 27 oktober 2004 11:47 PM
  [ # 9 ]

Sorry hoor Bram,
maar ik vind dat je toch wat zuinig met de wereld moet omspringen,
je hebt ze niet geërf van je ouders, maar geleend van je (klein)kinderen…

maarreuh… daarom rijd ik dus eend Surprisedops:

Een auto vervuilender maken vind ik iig niet goed!
‘t Is maar dat je ‘t weet. Smile

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 oktober 2004 12:57 AM
  [ # 10 ]
rocco schreef:

.........Een auto vervuilender maken vind ik iig niet goed!
‘t Is maar dat je ‘t weet. Smile

Ik voel me daar absoluut niet schuldig aan hoor Wink ....want waarom hebben ze dan die EGR niet bij de Xantia, BX en diverse types Peugeot….ingebouwd ? Cool
Hebben exact dezelfde motor….met dezelfde aantal PK’s (70-71).....alleen de ZX dus niet ?

Voel me zwaar *gedieskriemineerd* !  Cool

Dus als hij v.w.b. de roetmeting (APK) geen problemen krijgt….en die EGR kan er (gemakkelijk) uit gehaald worden…..dan zal ik het niet laten. Rolling Eyes

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 oktober 2004 02:20 AM
  [ # 11 ]
Bram schreef:
rocco schreef:

.........Een auto vervuilender maken vind ik iig niet goed!
‘t Is maar dat je ‘t weet. Smile

Ik voel me daar absoluut niet schuldig aan hoor Wink ....want waarom hebben ze dan die EGR niet bij de Xantia, BX en diverse types Peugeot….ingebouwd ? Cool
Hebben exact dezelfde motor….met dezelfde aantal PK’s (70-71).....alleen de ZX dus niet ?

Voel me zwaar *gedieskriemineerd* !  Cool

Dus als hij v.w.b. de roetmeting (APK) geen problemen krijgt….en die EGR kan er (gemakkelijk) uit gehaald worden…..dan zal ik het niet laten. Rolling Eyes

Mijn turbo d12 heeft ook EGR. Maar wel uitgeschakeld Evil or Very Mad

Het was mij teveel gedoe de draadboom en alle sensoren daarvoor in te gaan zitten bouwen..

Gr.
Marten

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2038
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 28 oktober 2004 02:48 PM
  [ # 12 ]

Is die EGR er ook de oorzaak van dat de eerste 19TD’s 92 pk hadden en later 90 pk?

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 oktober 2004 03:34 PM
  [ # 13 ]
zandvoorta schreef:

Is die EGR er ook de oorzaak van dat de eerste 19TD’s 92 pk hadden en later 90 pk?

Huh Confused:

Ik heb het even nagekeken…..maar zowel de Xantia’s als de ZXén vanaf 1992-93 hebben tot en met 1998 altijd 90 pk gehad, André  Cool

Welk model/type had dan 92 pk ?

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2038
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 28 oktober 2004 06:19 PM
  [ # 14 ]

volgens mij hadden de eerste 19TD’s 92 pk maar ik kan het dus mis hebben? Zal er nog eens naar kijken….

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 oktober 2004 08:13 PM
  [ # 15 ]
zandvoorta schreef:

volgens mij hadden de eerste 19TD’s 92 pk maar ik kan het dus mis hebben? Zal er nog eens naar kijken….

Ik ben benieuwd….overigens sta ik nergens meer van te kijken met Citroën…..je komt wel meer verrassingen tegen. Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook