1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS5 Hybrid icm 18 of 19 inch velgen
pestventje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-06-2013

Gepost: 13 juni 2013 11:22 AM

De lokale Citroen dealer meld mij dat de combinatie van Hybrid en grotere wielen dan standaard (17 inch) niet mogelijk is. Wie hier op het forum kan dit bevestigen dat de Hybrid te bestellen is met 18 of 19 inch velgen of rijdt hier reeds mee?

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 13 juni 2013 02:03 PM
  [ # 1 ]

Met de DS3 e-HDI heeft hetzelfde verhaal gespeeld. Veel mensen hebben het gedaan, ik heb nog niemand gehoord die in de problemen is gekomen.

Af-fabriek mag het niet geleverd worden omdat de auto dan een hogere uitstoot heeft en in een andere bijtellingscategorie zou vallen. Als de auto echter eenmaal geleverd is volgens fabrieksspecificaties kan je eraan veranderen wat je wil. De dealer kan dus gewoon grotere velgen los bestellen en die erop zetten.

Profiel  
 
pestventje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-06-2013

Gepost: 13 juni 2013 02:10 PM
  [ # 2 ]

Issue mbt bijtelling had ik reeds eerder in een ander topic gelezen. Grotere velgen achteraf laten plaatsen behoudt de gunstige bijtelling dan. Wat de dealer mij vertelde is dat zodra de auto aan de computer in de werkplaats wordt aangesloten en wordt geselecteerd met 19 inch, dit niet mogelijk is en er een foutmelding optreedt mbt de ABS. Kan er op alleen op internet niets over vinden…

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 13 juni 2013 02:14 PM
  [ # 3 ]

Ah, dat verhaal heb ik nog niet eerder gehoord, geen idee…

Profiel  
 
Pat0212
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 16-12-2012

Gepost: 13 juni 2013 06:17 PM
  [ # 4 ]

Inderdaad een vreemd verhaal… Heb er bij mijn dealer nog niets over gehoord. Rij ook een Hybrid4 met 19 inch velgen.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 13 juni 2013 09:23 PM
  [ # 5 ]
MWH.C schreef:

Met de DS3 e-HDI heeft hetzelfde verhaal gespeeld. Veel mensen hebben het gedaan, ik heb nog niemand gehoord die in de problemen is gekomen.

Af-fabriek mag het niet geleverd worden omdat de auto dan een hogere uitstoot heeft en in een andere bijtellingscategorie zou vallen. Als de auto echter eenmaal geleverd is volgens fabrieksspecificaties kan je eraan veranderen wat je wil. De dealer kan dus gewoon grotere velgen los bestellen en die erop zetten.

Dat de milieunorm of uitstoot dan wat hoger ligt lijkt me normaal, al zal de rijstijl nog een veel grotere invloed hebben… Ach ja de e-Hdi mogen enkel specifieke velgen en banden met lage rolweerstand hebben af-fabriek of zo was het. Mijn Ds3 e-Hdi 112 pk is in sportchic uitvoering geleverd op 17” met Bridgestones Potenza RE50, gelukkig maar.
Trouwens de Hybrid4 is in ons Belgenland (lees Absurdistan tongue rolleye en het ligt ten zuiden van jullie land) leverbaar op 17/18 & 19”. ik zal het eens nazien voor de zekerheid.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 13 juni 2013 09:40 PM
  [ # 6 ]

De DS5 Hybrid4 Sport Chic wordt standaard geleverd op de 18 inch velgen, ook met 14% bijtelling.

Zie de configurator op citroen.nl

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 13 juni 2013 09:40 PM
  [ # 7 ]

Effe nagekeken op de webpagina van Belgische invoerder en de Chic staat fabriek-af op 17” de hogere versies altijd op 18” en in toebehoren vermelden ze 19”. Wel ligt de co-uitstoot dan in het beste geval op 88 gr en in het slechtste op 102 gr. Ik ken de regeling van bijtelling in Nederland niet helemaal maar denk dat jullie op autogebied nog meer gepluimd worden als wij Belgen, ik zou er in alle geval niet op kijken die wagen hoort gewoon minimum op 18”  bleh .

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 14 juni 2013 01:26 AM
  [ # 8 ]
Poekoek schreef:

De DS5 Hybrid4 Sport Chic wordt standaard geleverd op de 18 inch velgen, ook met 14% bijtelling.

Zie de configurator op citroen.nl

De configurator vind ik een ramp, dat soort info weet er ik er nooit uit te halen… Ik heb de prijslijst er maar bij gepakt, daar staat inderdaad dat de Sport Chic ook met 14% leverbaar is (terwijl ik dacht dat alleen de Business-versies aangepast waren begin dit jaar, wat ik al vreemd vond). Bij andere motorvarianten staat de CO2-uitstoot in een tabel per maat velg, bij de Hybrid4 is dat niet het geval en wordt alleen 17” genoemd, op zich al ‘verdacht’.

Verder naar beneden staan de uitrustingsspecificaties. Het lijstje velgen is vrij duidelijk, ook op de Sport Chic is voor de Hybrid4 17” standaard. Bij alle grotere velgen staan voorbehouden zoals “(alleen icm THP 155 en HDi 160)”, bij geen enkele staat de Hybrid4 genoemd. Volgens mij is er dus af-fabriek echt geen 18” of groter te krijgen.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 14 juni 2013 11:38 AM
  [ # 9 ]

Typisch dat in de configurator dan bij elke Hybrid4 de 17 inch velgen worden getoond, maar bij enkel de Sport Chic de 18 inch wielen. Dat is toch een bewuste aanpassing zou je zeggen.

Nou ja, achteraf kan sowieso, daar wordt zelfs tegenwoordig door geadverteerd door importeurs dus gaat prima (Renault biedt nu alweer 17 inch, maar dan achteraf, aan op de Mégane terwijl dat sinds 1 januari niet meer af fabriek kan) Smile

Profiel  
 
pestventje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-06-2013

Gepost: 14 juni 2013 11:49 AM
  [ # 10 ]

Inmiddels met de monteur uit de werkplaats gesproken die me meer in detail over het probleem vertelde;
Op het moment dat er andere (grotere) velgen worden geplaatst, moeten ze dat aangeven in het computersysteem (welke verbonden is met de auto). Schijnt dat hij daar niet de mogelijkheid heeft om een andere maat te selecteren in geval van een hybrid. Dit kan er toe leiden dat er foutmeldingen KUNNEN optreden in t ABS-systeem en de elektromotor gezien de snelheid niet juist wordt berekend door het verschil in omwentelling bij 18 en 19 inch. Echter kon hij dat niet met zekerheid zeggen, omdat ik voor hen de eerste klant ben die deze combinatie aanvraagt en ze er dus geen ervaring mee hebben. Ze durven er ook geen garantie op te geven.

In de tussentijd contact gezocht met Citroen Nederland die het aan het uitzoeken is.
Maar als ik zo de verhalen hoor van mede DS5 hybride rijders met 18 of 19 inch en andere dealers waarbij ik dezelfde vraag heb voorgelegd, wordt het probleem niet onderkent.
En inderdaad, de configurator sluit de combinatie ook niet uit, want bij sport so chic wordt er standaard 18 inch bijgeleverd af fabriek.

Van diegene met een hybrid en 18 of 19 inch; wat is de leeftijd en kilometerstand van je DS5?
Wellicht kan ik dit standpunt gebruiken om ze ervan te overtuigen dat er geen problemen zijn.

Wordt vervolgd zodra ik meer weet…....

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 14 juni 2013 12:27 PM
  [ # 11 ]

Wellicht kan jouw dealer eens contact opnemen met die van pat0212 over hoe zij dat gedaan hebben?

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1789
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 14 juni 2013 01:50 PM
  [ # 12 ]
Poekoek schreef:

Typisch dat in de configurator dan bij elke Hybrid4 de 17 inch velgen worden getoond, maar bij enkel de Sport Chic de 18 inch wielen. Dat is toch een bewuste aanpassing zou je zeggen.

Volgens mij was gisteren op AW wel gebleken dat de plaatjes bij de configurator niet altijd kloppen (die DS3 met 17” Ashera’s en verkeerde kleuren…). Wink Ik heb het zelf geprobeerd te reconstrueren, maar behalve die afbeelding erboven zie ik bij het selecteren van een Sport Chic Hybrid4 geen velgmaat gespecificeerd bij de uitrustingsspecificaties.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 14 juni 2013 08:02 PM
  [ # 13 ]

Hmm inderdaad raar. In de prijslijst staat ook dat ze niet onder de Hybrid4 zitten. Dan wordt het dus toch achteraf monteren.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 14 juni 2013 11:23 PM
  [ # 14 ]
pestventje schreef:

Inmiddels met de monteur uit de werkplaats gesproken die me meer in detail over het probleem vertelde;
Op het moment dat er andere (grotere) velgen worden geplaatst, moeten ze dat aangeven in het computersysteem (welke verbonden is met de auto). Schijnt dat hij daar niet de mogelijkheid heeft om een andere maat te selecteren in geval van een hybrid. Dit kan er toe leiden dat er foutmeldingen KUNNEN optreden in t ABS-systeem en de elektromotor gezien de snelheid niet juist wordt berekend door het verschil in omwentelling bij 18 en 19 inch. Echter kon hij dat niet met zekerheid zeggen, omdat ik voor hen de eerste klant ben die deze combinatie aanvraagt en ze er dus geen ervaring mee hebben. Ze durven er ook geen garantie op te geven.

In de tussentijd contact gezocht met Citroen Nederland die het aan het uitzoeken is.
Maar als ik zo de verhalen hoor van mede DS5 hybride rijders met 18 of 19 inch en andere dealers waarbij ik dezelfde vraag heb voorgelegd, wordt het probleem niet onderkent.
En inderdaad, de configurator sluit de combinatie ook niet uit, want bij sport so chic wordt er standaard 18 inch bijgeleverd af fabriek.

Van diegene met een hybrid en 18 of 19 inch; wat is de leeftijd en kilometerstand van je DS5?
Wellicht kan ik dit standpunt gebruiken om ze ervan te overtuigen dat er geen problemen zijn.

Wordt vervolgd zodra ik meer weet…....

Lijkt me een onzinnige uitleg 17” 18” of 19” de einddiameter of omtrek zo u wil zou ongeveer dezelfde moeten zijn aangezien ze banden met een behoorlijk lager profiel monteren (en dus dag comfort op slechte weg tongue wink ). Er zal dus nauwelijks verschil in omwentelingen van het wiel zijn, of anders gesproken volgens mij gaat uw Ds5 het niet weten dat er anders velgen / banden onder zijn mooie koets staan.
Dus het ABS gaat net zo goed werken met een andere velg/band combinatie, en ik zou het moeten weten want werkzaam in een bedrijf waar ABS/ESP toestanden gemaakt worden Wink .
Trouwens in België worden de So Chic & de Sport Chic in Hybrid4 af-fabriek op 18” geleverd en staat 19” bij de toebehoren voor de Hybrid-versie.
Dus het kan absoluut zeker en vast. Sommige dealers en hun kennis sick  sick

Profiel  
 
pestventje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-06-2013

Gepost: 20 juni 2013 02:54 PM
  [ # 15 ]

Even een update:
De dealer wilt niet leveren zonder garantie van Citroen Nederland. Maar zelfs zij geven die niet.
Dit verbaast me enorm en vraag me ook sterk af waarom dit wel mogelijk wordt gemaakt, maar dat ze er zelf geen vertrouwen in hebben..???
Daarom nog even een oproep aan diegene die het wel gelukt is: bij welke dealer ben je geweest?
Zodoende kan ik wellicht nog van dealer wisselen…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook