bij gas geven en eenmaal op snelheid weinig problemem al hoor je de motor bij constant toerental regelmatig sputteren en een beetje inhouden, maar stationair of terugschakelen en afremmen bij een bocht betekent afslaan …
hij krijgt dus te weinig benzine (of teveel lucht in de carb, maar dat heb ik al uitgesloten)
ik probeer de benzineleiding na te gaan, maar ik weet niet precies welk onderdeeltje wat is, dus ik heb er fototo’s van gemaakt.
op foto 1 loopt de leiding achter de carb langs (na filter?) door naar het onderdeel op foto 2 bij de bobine (onderdeel 2, pomp?),
vanaf foto 2, gaat de leiding weer terug naar foto 1 (onderdeel 3),
en vanaf daar, gaat de leiding weer verder naar foto 3 (onderdeel 4 en 5)
kan iemand me helpen met het benoemen van de genummerde onderdelen, cq aangeven waar het’m in kan zitten?
ik dacht zelf eerst de filters te gaan vervangen, maar misschien is de pomp (welk onderdeel?) vies, ik hoor het graag …
1 =
2 =
3 =
4 =
5 = …
‘kben benieuwd …
Zit er niet een elektrische stationair sproeier op? of zo’n dempertje die de gasklep het laatste stukje rustig laat dichtgaan? (ik ken die carbs niet goed)
Of ergens valse lucht bij een pakking?
Met verstopte filters zou ie juist op toeren moeten inhouden toch?
misschien kan het de pakking idd zijn, maar eenvoudiger zijn de filters;
ik moet veel gas geven, of de choke een heel eind open houden om’m aan de praat te houden,
zonder dat te doen, maakt de motor idd veel te weinig toeren en vandaar het afslaan, wat dat betreft klopt het idee van verstopte filters (of iig te weinig benzine) m.i. dus juist wel …
van een electrische stationairsproeier weet ik iig niet (van een gasklepdemper ook niet, het is maar een TE heh?), wel een handmatige stationair afstelschroef (als je daarmee hetzelfde bedoelt) maar daar blijf ik mooi af, want die stond/staat goed afgesteld
(de carb is trouwens een Weber 34 tlc)

Totaal aantal Berichten: 6208
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Als je filters verstopt zijn helpt meer gas geven ook niet. De motor zal smoren omdat ie geen “eten” krijgt. Als je met meer gas geven de motor aan de praat kunt houden, dan ligt het niet aan de filters. Wat het wel is kan ik je helaas ook niet vertellen.
een vuiltje in het filter kan niet?
ik denk dan aan een gedeeltelijke verstopping of is dat heel erg amateuristisch …
Volgens mij
1 Eerste brandstoffilter, ingang komt van brandstoftank, uitgang gaat naar brandstofpomp
2 Brandstofpomp
3 Iets wat met onderdruk werkt. Heeft volgens mij iets met de choke te maken. Ik heb dit ding er wel eens afgeschroefd en merkte geen verschil tijdens het rijden. Bij mij zit hier trouwens geen stekkertje op (wel de aansluiting ervoor)
4 Tweede brandstoffilter
5 Een van die twee dingen regelt iets van het pulsairsysteem (dat zilverkleurige buizensysteem). Die andere wellicht iets met de ontstekingsvervroeging van de ontsteking (?) Een TU-motor met injectie heeft namelijk nog steeds een van deze twee dingen.
Ik zou beginnen met het losschroeven van de brandstofafsluitklep. Hier 12V op zetten en kijken of het pennetje intrekt. Deze dingen gaan vaak kapot en zorgen ervoor dat je motor niet stationair kan lopen en dus ook afslaat bij koppeling intrappen tijdens het rijden. Dit ding zit achterop je carburateur, er zit een stekkertje aan (ook kijken of hier 12V op staat als je contact aan staat) en je kunt hem losdraaien met sleutel 13
dank je Felice, ik wist echt niet welke de brandstofpomp meer was en er werd nog meer duidelijk …
langzaamaan kom ik steeds wat dichter bij nieuwe helderheid over deze auto, ik wil’m graag houden ; )
dank ook Hans en Hilko
Het zijn wonderlijke apparaten deze carburateurs!!
Aan alles is gedacht, en alles hangt zo ongeveer met elkaar samen.
Heel gaaf, tot het niet meer werkt
Het probleem zou inderdaad je stationair afsluiter kunnen zijn die (half) blijft hangen.
Die gaan nogal eens stuk.
Heeft je auto eerst wel goed gelopen? Zeker weten?
In dat geval is er iets veranderd / stuk gegaan. De vraag is wat.
Ik zou niet zomaar aan de carburateur stelschroeven gaan draaien, die staan namelijk afgesteld op een bepaalde balans die nogal delicaat is. Bij mijn break was er flink aan gedraaid voor ik hem kocht, en daar ben ik nu nog zuur van.
Mijn break rijdt nu weer perfect gelukkig. Bij mij was het verkeerd afstellen in combinatie met een compleet rotte voetpakking van de carbuateur het probleem.
Na het goed afstellen en het vervangen van de voetpakking loopt hij weer perfect.
Hij kreeg dus valse lucht waardoor de motor niet goed stationair wilde lopen.
Zou bij jou ook zomaar het geval kunnen zijn.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
;- ) van de stelschroeven ga ik idd afblijven;
ik begin toch met het brandstoffilter en ook de ‘voetpakking’ idd;
weet niet zeker “brandstofafsluitklep” of staionairafsluiter bedoeld wordt, of is dat hetzelfde als gewoon de gasklep, dat plaatje wat als eerste ziet bovenin je carb?
tot voorkort reed en liep het allemaal als een zonnetje Visserkevis, werkelijk geen vuiltje aan het mengsel …
lekker dat je break het weer goed doet, geef mèn ook goeie hoop,
kun je slapen achterin dat ding?
weet niet zeker “brandstofafsluitklep” of staionairafsluiter bedoeld wordt
We bedoelen hetzelfde ding
Ik denk niet dat je met filters vervangen dit oplost, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Die dingen kosten toch niet veel. En een beetje valse lucht leidt volgens mij ook niet tot dit symptoom, alleen tot een onregelmatige loop.
Schroef die klep er eens uit, ik ben namelijk benieuwd
Met stationair afsluiter, brandstofafsluitklep of elektrische stationair sproeier bedoelen we volgens mij allemaal hetzefde. Die is bedoeld om nadieselen tegen te gaan. maar als ie niet werkt loopt ie stationair niet meer.
Als de voetpakking lekt, komt er valse lucht binnen en is je mengsel te arm.
Dat merk je vooral als er weinig vermogen nodig is, dus bijvoorbeeld bij stationair loop.
Als je flink gas geeft heeft dat kleine beetje valse lucht niet zoveel invloed dus dan merk je het niet.
Je kan de voetpakking eens rondom inspuiten met kruipolie oid, als ie dan even beter loopt heb je de oorzaak gevonden. De bedoeling is dat de olie tijdelijk het luchtlekje verstopt.
Je kan er ook water op sproeien, maar daar is inwendige van je motor niet voor gemaakt.
ik leer nieuwe dingen,
dacht namelijk dat die klep gewoon mechanisch was, alleen reagerend op de choke of m’n gas-geven, maar dat is dus helegaar niet zo!
thnx, ik word steeds weer wijzer
Hij is ook mechanisch, maar er zit voor stationair dus een elektrisch hulpje op…
Enne, pas op met roken hè? benzine is nog al brandbaar…