11 van de 19
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
De SM van Maart
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 14 juni 2014 02:49 PM
  [ # 151 ]

Dank je voor het meedenken & tips!

Er zitten nieuwe ringen in het inlaatspruitstuk maar; ik heb wel de koppen laten vlakken en het blok laten “rechtslijpen”. Dan zouden de koppen wel eens wat dichter bij elkaar kunnen zitten.

Ik heb nog wel een nieuw setje ringen; die ga ik erin zetten.
Is het een goed idee om daar ook wat vloeibare pakking bij de doen?

Oja, zou het ook aan de verdelerkap/rotor kunnen liggen? Dit is een nieuwe (SMCF), dit deel heb ik nog niet gewisseld.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3545
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 juni 2014 03:07 PM
  [ # 152 ]

Maart: De “passing” van het inlaatspruitstuk komt erg nauw: Als blok hebt laten vlakker en de koppen ook, dan zit je spruitstuk ” te hoog”. Ik heb dat blijkbaar al over het hoofd gezien, of je hebt dat niet vermeld. ( Dat is de reden dat ik meestal aanbeveel het blok en de koppen NIET te vlakken, het is meestal niet echt nodig, de kopbouten “trekken” de boel wel recht bij een minimale warp).
Dat kun je controleren door de hele brug te demonteren en te kijken naar waar de “O-ringen” gezeten hebben. ( De brug = inlaatspruitstuk met carburateur ) zit maar met 2 bouten vast, wel even de gaskabel en de benzine leiding demonteren.  Je kunt ook proberen een maat dikkere o-ringen te gebruiken om te kijken of dat beter afdicht. O-ringen horen 37,8 x 43 x 2.6 mm te zijn,  Je kunt kijken of je 37x 43 x 3 kunt krijgen, dat is een gangbare maat. Vloeibare pakking helpt niet echt als het niet goed zit, alleen maar voor een miniem gaatje, maar je kunt er natuurlijk wel de o-ringen mee vastplakken zodat je ze goed kunt monteren.
Als je spruitstuk echt te hoog zit kun je het natuurlijk ook laten vlakken, aan iedere kant, maar als het <1 mm verkeerd zit verlies je vrijwel geen vermogen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 14 juni 2014 08:44 PM
  [ # 153 ]

Ben effe niet meer zeker of de koppen ook gevlakt zijn. Blok is wel “ontwokkeld”.

Brug is eraf, O-ring afdrukken zaten nog redelijk netjes in het midden lijkt het.
Twee van de ringen (cil. 3 en 4) waren veel te groot geworden, kon niet zien of ze wel netjes in de groef zaten (afdrukken waren niet duidelijk) , kreeg ze in ieder geval niet meer terug in de groef.

Lijkt dat de aansluitingen van de middelste aansluiting op de brug (cil. 2 & 5)  ongeveer 0,25mm terugliggen.
Ringen liggen in een groef van 2mm. en steken dus 0.6mm uit. zou dus genoeg moeten zijn om af te dichten (als de aansluitingen op de kop niet terugliggen)...

Ik heb wel ringen 37 x 44 x 3,5 kunnen kopen. Passen net in de groef en steken dus 1.5mm. uit.
Vind ze eigenlijk te dik, ben bang dat er teveel spanning op de brug komt bij aandraaien.

Dus nog drie mogelijkheden;
1: nieuwe originele ringen monteren (zou eigenlijk moeten afdichten)
2: brug laten vlakken en nieuwe originele ringen monteren
3: 37x 43 x 3 ringen zoeken.

De derde mogelijkheid spreekt me het meeste aan, ik zal eens een leverancier zoeken (liefst omgeving Eindhoven of internetwinkel).

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3545
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 juni 2014 09:16 PM
  [ # 154 ]

Met de originele ringen werkt het dus niet meer, die 0.25 zorgen er wel voor dat je valse lucht aanzuigt als de boel heet wordt. 2.6 mm is de “nominale” diameter, als je die ook maar iets indrukt blijft er nauwelijks 2 over, helaas. Als de ringen te groot zijn om terug te plaatsen zijn ze heet geworden en gerekt.
Ik zou die van 3.5 proberen, er komt zeker niet te veel spanning op de brug, dat hangt af van hoe vast je ze aandraait: want een keer goed heet maken en die ringen “zetten” zich in de groef, dus eerst “handvast” zetten en daarna heet rijden en nog een keer op moment zetten?!  Kijk maar eens wat er gebeurt als je de ring in de groef legt en aandrukt met een valk plaatje plexiglas: Dan vult de ring de hele groef op, als hij dan nog veel uitsteekt neem dan maar 3,0 mm ringen. 
“Vroeger” zat er in Eindhoven aan de Boschdijk 221 iemand ( van der heijden of zo dacht ik) die goed was in lagers, en ook o-ringen en andere afdichtingen had. Een aanrader als die nog bestaat.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 15 juni 2014 12:19 AM
  [ # 155 ]

Carbs zitten er weer op, ring steekt nog ca 0,6mm uit (de middelste wat meer dus).
Doorsnede van de O-ring (9,6mm2)  is ook meer dan van de groef (7mm2) , dus dit zal wel zo blijven.
Voordeel is wel dat er nu minder warmtegeleiding naar de carburateurs is.

Voor m’n gevoel is het teveel.

Even opgezocht, Van der Heijden is tegenwoordig Brammer en is verhuisd. Maandag eens informeren naar 3 mm. ringen.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7279
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 juni 2014 12:33 AM
  [ # 156 ]
Maart schreef:

Ben effe niet meer zeker of de koppen ook gevlakt zijn. Blok is wel “ontwokkeld”.

3: 37x 43 x 3 ringen zoeken.

De derde mogelijkheid spreekt me het meeste aan, ik zal eens een leverancier zoeken (liefst omgeving Eindhoven of internetwinkel).

internetwinkel:  Eriks
https://www.tradcom.com/JPBC/0_5StartPage.jsp?TopNavi=0_6TopNavi.jsp&Zone=2&Hauptframe=2_0Catalog/2_0_1Catalog_frameset.jsp&resetSearch=true

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 15 juni 2014 10:28 AM
  [ # 157 ]

@citroen23: dank je! Er zijn inderdaad flink wat verschillende afmetingen verkrijgbaar! Maar volgens mij kun je daar als particulier niet bestellen.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7279
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 juni 2014 10:44 AM
  [ # 158 ]

Ik heb bij het filiaal in leeuwarden het nummer doorgegeven en 12stuks besteld. Een weekje later kon ik ze ophalen.  Wink Kosten iets van 0.70 euro cent het stuk Smile

http://eriks.nl/nl/producten/o-ringen/compleet-leveringsprogramma/o-ringen-en-overige-ringen/o-ringen/

Vorige links was niet juist…(zie ik nu…....)

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 15 juni 2014 10:41 PM
  [ # 159 ]

Maes in kasterlee ( Belgie) kan ze ook leveren .

Wel even bestellen want ik heb de laatse meegenomen Laughing

Ik heb er nu ook 3 mm ringen in zitten .

dat ze na demontage niet meer gebruikt kunnen worden is normaal , heb al gedacht aan VITON ,

maar moet die nog voor een “normale ” prijs zien te vinden


Ik heb toch nog een beetje twijfel bij jou carburateurs Maarten ....

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 16 juni 2014 06:49 PM
  [ # 160 ]

Hoi Walter,

Tja, ik verwacht ook dat de carburateurs beter afgesteld moeten worden.
En mogelijk zit er nog iets niet goed. Ik weet het ook niet zeker.

Maar eerst wil ik lekkende brug (valse lucht) uitsluiten.

Net even met Brammer Ehv. gebeld, zij kunnen ook de ringen leveren.
Meteen setje Viton besteld omdat deze beter tegen hoge temperatuur kunnen.

Oja, ik had nog een tweede brug liggen -> ook daar ligt middelste aansluiting iets terug.
Op de koppen geven beiden een kier van 0.2 tot 0.25mm voor de middelste aansluiting.

Later deze week meer.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3545
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 juni 2014 07:04 PM
  [ # 161 ]

Als je de brug “te vast” aantrekt, dan verbuigt deze een beetje, eerst elastisch, en naar verloop van tijd zet dat zich een beetje, dat kan zo maar 0.25 mm uitmaken, maar “dat hebben ze allemaal”.
Je moet de carburateurs met warme motor afstellen, eerste rijden dan afstellen, lijkt vreemd maar zo zou het moeten. Als je de stelschroeven voor het stationair mengsel meer als een slag moet uitdraaien om het goed stationair te laten lopen dan zit er iets fout. Kan zijn sproeiers, airjets of zo. Heb je al gecontroleerd of je tweede gaatje boven de gasklep, net boven de uitgang van de stationair regelnaald open is, dat zorg ervoor dat jet motor net boven stationair goed loopt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9913
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 juni 2014 09:56 PM
  [ # 162 ]

En als hij goed warm is kun je met remmenreiniger controleren of er sprake is van valse lucht.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 18 juni 2014 04:16 PM
  [ # 163 ]

Nog een korte vraag: tijdens het schoonmaken van de carburateurs zag ik dat de lijm die ik gebruikt heb op de blindstoppen deels los komt.
Iemand tips wat te gebruiken?
De blindstoppen zitten nog vast maar ik wil er een kit/lijm opzetten om te voorkomen dat ze loskomen.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 juni 2014 12:07 AM
  [ # 164 ]

Enige goed oplossing vind ik is draad tappen en kleine boutjes erin met hydraulic seal geborgd .

Maarten heb je de drie carburateurs al los gehad van de collector ?

Heb ooit gehad dat er twee starter schuiven geblokeerd zaten ,

en dus twee cilinders constant op “choke ” liepen .....

Natuurlijk van de midelste carbu

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 19 juni 2014 08:44 AM
  [ # 165 ]

@ Walter,
De carburateurs zijn nog niet los van de collector, alles staat nu zonder deksel op de werkbank.
Sproeiers zijn eruit, alles lijkt schoon.
Volgens mij zijn alle gaatjes (ook bij de gasklep) netjes open en de chokes zitten niet vast.
Is het nodig om ze ook los te halen van de collector (volgens mij kan ik nu overal netjes bij)?
Die schroefjes is inderdaad eigenlijk het beste. Weet nog niet of ik dat nu nog ga doen. Ben eigenlijk bang dat ik de carburateurs beschadig (dopjes eruit boren, draad tappen enz).

@Citroensmgz,
De stelschroeven zitten nu tussen 1,5 en 3,5 “slagen uit”. Flinke spreiding maar dat kan ook aan mijn afstelkwaliteiten liggen Smile
Overigens heb ik de afstelling als laatste gedaan (na synchroniseren) met collortune. Vanaf een basisafselling (2 slagen uit) draaien totdat desbetreffende cilinder netjes meeliep.

@Jan,
Goeie tip, als na montage de problemen nog niet opgelost zijn ga ik lekzoeken met remmenreiniger.

Profiel  
 
 
11 van de 19
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook