1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xsara picasso 1.6HDI turbo probleem
TomVH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-2011

Gepost: 23 juni 2013 11:37 AM

Hallo,

Ik zou graag een xsara picasso kopen. Ik lees dat de 1.6 HDI nogal snel problemen heeft met de turbo indien de motor niet correct onderhouden wordt. Ik probeer nu te zoeken of het “turbo” probleem ook voorvalt bij de 90 Pk versie of enkel bij de 110 pk versie. Echter vind ik maar geen antwoord. Kan iemand mij antwoorden?

Alvast bedankt

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 juni 2013 11:38 AM
  [ # 1 ]

Bij beiden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 23 juni 2013 11:40 AM
  [ # 2 ]

Je kunt beter een 2.0 HDI zoeken. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet tot welk bouwjaar deze in de Xsara Picasso geleverd zijn.

Profiel  
 
TomVH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-2011

Gepost: 22 juli 2013 08:47 PM
  [ # 3 ]

Het turbo probleem valt blijkbaar nog mee in vergelijk met de 1.5 dci die in de renault scenic gebruikt worden. Daar lopen de drijfstanglagers uit.

Nog een allerlaatste vraagje:
Ik leest veel dat de trubo vervangen moet worden door een verstopping in de olietoevoer naar de turbo. Maar de olie wordt toch gefilterd door een oliefilter. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een leiding kan verstoppen.

Alvast bedankt!

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 22 juli 2013 09:39 PM
  [ # 4 ]

Als je de olie om de 10- 15.000 kilometer vervangt gaan ze redelijk lang door. Je moet je afvragen of de vorige eigenaar dat ook heeft gedaan. Het is overigens niet alleen de turbo die zwak is bij deze motoren. Ook de verstuivers gaan redelijk snel kapot.

Aan de andere kant staat wel dat als je een 1.6 HDI hebt die goed onderhouden is, je wel een heel fijne motor hebt hoor. Lekker vlot en zeer zuinig. Dus kijk vooral even naar onderhoudshistorie. Het kan zijn natuurlijk dat je er een vindt waar net een andere turbo op zit en dan zit je wel goed.

Het is ook een beetje wat je van je auto verwacht en wat je er mee gaat doen. De 2.0 HDI is ook wel een bijzonder fijne auto, maar minder snel en minder zuinig. Bovendien staan die niet op elke hoeke van de straat te koop.

Profiel  
 
TomVH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-2011

Gepost: 23 juli 2013 08:49 PM
  [ # 5 ]

Het zal wel een 2.0 HDI worden.
Ter info: Dit hieronder lees ik ook nog:

Turbo failure associated with blocked oil feed on diesels are NOT caused by oil change issues. They are caused by leaking injector seals. These allow hot gas into the cam box and this carbonised the oil. These hard particles will block the turbo oil feed filter and the main sump strainer. A quick check for an impending problem can be done by removing the brake servo pump and checking its oil strainer. Any bits of carbon and you have a problem.

Often the injectors come loose over time and the problem can be cured by just tightening the bolts. Ford (same engine) recommend checking these bolts at certain intervals. Citroen don’t!

If you don’t cure the cause, your new turbo won’t last long.

Profiel  
 
TomVH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-2011

Gepost: 24 juli 2013 09:26 PM
  [ # 6 ]

Na wat zoeken toevallen een 2.0 uit 2005 gevonden. 115000 km in heel goede staat. Koppeling reeds jaar geleden vervangen. Idem voor D-riem remschijven en blokken. Officiële citroën dealer. Herkomst volledig gekend. Reeds mondelinge overeenkomst.

Ik heb wel nog een klein vraagje:
Zijn er nog andere zaken die aandacht vragen zodat ik nog jaren lang kan genieten van deze wagen. Hoe zit het met de achteras? We hebben hier thuis een peugeot 206 (140 000 km) waarvan we de achteras reeds hebben moeten reviseren. Daarom uit voorzorg vetnippels geplaatst op de achteras van de berlingo die we hier thuis ook hebben. Zijn de achterassen van deze picasso’s ook gevoelig? Best ineens een nippel monteren?

nog andere aandachtspunten?

Alvast hartelijk dank

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 24 juli 2013 10:24 PM
  [ # 7 ]

Naar mijn idee zijn Xsara Picasso’s behoorlijk betrouwbaar. Over achterassen heb ik nog niet gehoord dat deze kapot gaan.

Volgens mij is het vervangen van een koppeling bij deze kilometers wel wat vroeg, maar goed je ziet een hoop over het gebruik door de vorige eigenaar als je goed oplet. Let daarbij op ingang van de kofferbak en de zijkanten daarvan. Zijn deze nog netjes? Hoe staat het met de rubbers op de pedalen? Is het iemand geweest die vaak de voet op de koppeling liet rusten?

Maar als je de historie weet en je de auto ziet er goed uit, tja waarom niet.

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 24 juli 2013 10:53 PM
  [ # 8 ]

Ik heb (op dit forum?) wel eens gelezen dat de dorpels nogal roestgevoelig zijn. Check die ook nog even.

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
TomVH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-2011

Gepost: 25 juli 2013 08:24 AM
  [ # 9 ]

koppeling is ook een kwaaltje heb ik hier al gelezen. Het druklager zou beginnen roesten waardoor de koppeling stroef gaat. De dealer zij dat hij dan ineens de volledige koppeling vervangt (drukgroep, platen,...). De dorpels roesten niet omdat het gaat om het gaat om een “facelifted” versie.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 25 juli 2013 09:11 AM
  [ # 10 ]

Niks aan het handje dus.  Smile

Profiel  
 
Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 12-05-2006

Gepost: 25 juli 2013 11:59 AM
  [ # 11 ]

Ik had een facelift en toch waren de dorpels doorroest.
Voor iemand die wat van lassen kent is dit een koud kunstje.

Mijn beide dorpels werden vervangen en matzwart gespoten voor nog geen 100 euro.

De eventuele garantie op doorroesten is trouwens maar geldig als u vanaf 4j elke 2 jaar een rapportje hebt van Citroën betreffende het nazicht op roest.

De 2000cc hdi is volgens mij een heel goede keuze gezien ik met een onderhoud om de 10.000 km’s en een normaal gebruik redelijk wat problemen gehad heb met mijn 1600je. Piepende ontkoppeling (irritant), problemen met injectoren enzoverder. De wagen werd meer dan nodig onderhouden en er werd altijd kwaliteitsbrandstof gebruikt. Hij reed heel goed maar het was toch tijd om een andere wagen te kopen.

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  
 
TomVH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-2011

Gepost: 26 juli 2013 12:09 AM
  [ # 12 ]

Bedankt. Ik controleer de dorpels nog eens grondig. Heb zelf werkplaatsje met lasautomaat. Geen probleem dus om de dorpels te vervangen. Op het net zie ik dat de dorpels te krijgen zijn. Zal misschien een setje bestellen. Voor de prijs kun je het niet echt laten en dan heb ik ze al.

Bedankt voor de vele reacties

Profiel  
 
yd
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 26-04-2014

- Xsara Picasso 1.6 hdi
Gepost: 27 april 2014 12:24 AM
  [ # 13 ]

Onze picasso 1.6 hdi heeft nu 352.000 gereden.
Geen problemen met de turbo.
Wel altijd de beurten gegeven om de 20.000 km
Bij vertrek eerst rustig aan. Olie op peil houden en bij stoppen eerst de motor tot stationair toerental laten draaien voordat je hem uit zet.

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 31 mei 2014 06:20 PM
  [ # 14 ]

Heb ook een Picasso 1.6 hdi gehad en 280000 km gereden zonder problemen
Maar hier in Zweden waar ik woon doen ze iets wat ze in Nederland niet doen.
Ze doen motorspoelen voordat ze de olie verversen.
Als je kijkt naar het pijpje die naar de turbo gaat, die is erg klein waardoor dat snel dicht slipt als je de olie niet op tijd ververst.
Aangezien de meeste Nederlanders niet zoals ik elke dag 230km snelweg rijden zonder file word ook aangeraden om de olie elke 15000 km te vervérsen.
Er is al redelijk goede motorspoeling te koop voor niet te veel geld.
Ook belangrijk om inderdaad zoals hier voor geschreven werd rustig weg te rijden en bij stevig doorrijden de motor nog 1 minuut te laten nadraaien zodat de turbo op stationair toerental kan komen deze loopt namelijk door zonder smering van de olie als de motor gelijk uitgezet word.

Profiel  
 
TomVH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-2011

Gepost: 24 juni 2014 05:19 PM
  [ # 15 ]

Volgens de technisch info die ik gelezen heb zou het te maken hebben met de injectoren die los komen waardoor de olie carboniseert. Bij ford (waar ze de motoren ook gebruiken) schrijven ze voor om de x tijd de injectoren (of bevestiging) ervan te controleren. Misschien heb je gewoon een goede garage die dit ook doet? Wel de moeite om eens te controleren denk ik.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook