Oliedruk bij warme motor
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 08 juli 2013 07:12 PM

Hallo

Na een hoop kleine reparaties en o.a. een nieuwe radiateur wil ik jullie mening vragen of het leven van de motor nog een jaarte te rekken is met iets dikkere olie.

De motor loopt goed , maar ik weet dat er een motorwissel aan zit te komen.
Nu wil ik dit , als het even kan , uitstellen tot volgend jaar.
Dan reviseer ik een van de 2 motoren die ik nog heb liggen , en leg deze in de ds.

Het probleem met deze motor is dat vooral bij warm weer , tijdens het stationair lopen het oliedruklampje aan gaat.

Na een rit op de snelweg met 120km/h bij +- 30 graden buitentemperatuur komt het wel eens voor dat het lampje pas uit gaat bij 1250 omw/min!
Na een rit op de snelweg bij een temp van +- 20 graden gaat het lampe uit bij 900-1000 omw/min
En bij een nog lagere temp gaat ie sporadisch aan op het lage stationair.

Nu zit er weer een beurt aan te komen (laatste keer 4200KM geleden).
Maar mijn vraag is dan :

Als ik de motorolie vervang door iets dikkere olie dan de 20W50 die er nu in zit , zou dit helpen om de motor zijn oliedruk te laten behouden?

De sensor is trouwens nieuw , dus lijkt me onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is.
Ik wilde laatst wel de oliedruk meten , maar bij het set dat ik van een revisiebedrijf leende zat geen passend stuk voor de ds.

Gr Bjorn

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10513
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 juli 2013 07:32 PM
  [ # 1 ]

Tja, dan zou je naar de 20W 60 moeten. Gewoon kijken of het er is van een fatsoenlijk merk. Ik gebruik in m’n sm 10W60. Ik heb een mechanische oliedrukmeter liggen met diverse verloop/aansluit stukken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5388
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 juli 2013 07:32 PM
  [ # 2 ]

Oei, klinkt best gevaarlijk!
Eigenlijk hoort dat lampje volgens mij nooit te branden bij draaiende motor…
Zit er genoeg olie in? (vast wel, maar toch even peilen…)
Is het oliefilter vorige keer vervangen?
De instinker is dat het deksel goed gemonteerd moet worden, diehoekje bij driehoekje, rubberen ring intact, boutje goed vastgedraaid.
Als dat niet zorgvuldig gebeurt is de druk altijd te laag, je wordt alleen gewaarschuwd als het toerental erg laag is.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 juli 2013 08:12 PM
  [ # 3 ]

Rond de bout die het oliefilter vasthoudt zitten rubbertjes die na verloop van tijd uitharden en dan verlies je druk.
Wellicht dat je dat eerst even controleert/vervangt.

knuffel

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 08 juli 2013 11:13 PM
  [ # 4 ]

Hallo

De filter+rubberdelen zijn de vorige keer vervangen.
En ik weet zeker dat de boel daar goed gemonteerd zit.
Ik was namelijk al op de hoogte van de pijltes.

Ik moet wel zeggen het is een motor met de nodige km’s.
Dus ik vermoed eerder een inwendige lekkage langs de lagers waardoor hij drukverlies heeft.
Maar demontage is het enige wat daar echt uitsluitsel over kan geven.

Als ik een passend verloopstuk zou hebben zou ik de oliedruk eens kunnen meten , dan is het in ieder geval 100% duidelijk hoe het met de oliedruk gesteld is.

Gr Bjorn

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10513
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 juli 2013 11:14 PM
  [ # 5 ]

Je kan die meter van mij gebruiken. Breda.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4964
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 juli 2013 11:53 PM
  [ # 6 ]

Er kan een hoofdlager dermate ruim zijn dat je met warme motor te weinig druk overhoudt. Zo had ik een 4.2 liter motor in mijn Engelse auto gehangen en die liep prima, had koud ook een prima oliedruk maar als hij warm werd zakte de oliedruk naar ongeveer nul en ging stationair ook het lichtje branden. Dat gebeurt bij die auto bij 0.75 bar.

Ik merkte overigens dat hij met Kroon olie 20W50 een hogere druk had dan met Valvoline 20W50. Toch maar de motor er uit gehaald en gedemonteerd en daar bleek het centrale hoofdlager ongeveer verdwenen te zijn. Bij die motor komt de oliedruk op dat centrale lager terecht om via de krukas naar alle hoofdlagers en bigendlagers te worden verdeeld.

Hier zie je wat er van de lagerschalen over was:

En de schade aan de krukas:

En hij liep werkelijk als een zonnetje. Uit elkaar halen is de enige manier om er achter te komen.

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 19 juli 2013 11:43 PM
  [ # 7 ]

Ik heb sinds vandaag een nieuw soort tom tom aan mijn raam hangen.
Alleen deze zit aan de buitenkant en bezit alleen een schaalverdeling ,wijzer , en slang richting motorblok.
Ik heb er dus een drukmeter aan hangen.
De laagste druk tot nu toe 0,75 bar en na vervangen van de olie 1 bar.
Dit is op het laagste stationair.

Ik zal eerstdaags eens een aantal ritten maken ,waaronder een snelwegrit en dan kijken wat de drukken zijn.

Wel weet ik dat bij warme motor (bij stadsverkeer) de oliedruk 3,5 bar bij 2000 rpm is.
Niet echt schrikbarend…..maar de druk bij laag toerental baart me wel zorgen.

Maar goed , ik kom er nog op terug.

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 25 juli 2013 09:03 PM
  [ # 8 ]

De oliedrukken zijn bekend.

Bij gemiddeld warme motor (tussen 50 en 80 Km/h gereden) is ie bij laag stationair 12,5 psi ,bij 2000 omw/min 25 psi , en maximaal 50 psi.

Bij flink warme motor (120km/h bij +- 30 graden) is ie iets onder de 10 psi laag statopnair , 20 psi bij 2000 touren , en tussen de 30 en 40 psi max.

Veel te laag dus.

Bij koude motor haalt ie nu trouwens max 70 psi en tussen 50en 60 psi stationair.

Ik denk dat het tijd word om een andere motor voor de ds op te bouwen.
Jammer aangezien de compressie nog best wel goed is.
Maar ik ga dan natuurlijk niet bezuinigen als de motor toch uit elkaar ligt.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Gepost: 25 juli 2013 11:11 PM
  [ # 9 ]

dus 10 psi is de laagst gemeten oliedruk? gaat op deze moment het lampje al aan?
omgerekend naar bar is dit volgens het www iets van een 0,7 bar.
welke waarde heeft je oliedrukcontact?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10513
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juli 2013 01:44 PM
  [ # 10 ]

Lampje hoort te gn branden bij 0,5 bar. Het zou dus eigenlijk niet moeten gan branden. Eigenlijk niets aan de hand dus…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 26 juli 2013 10:12 PM
  [ # 11 ]

deze die de graaf in hun catalogus hebben staan is zelfs een van 0,25 bar.

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 30 juli 2013 11:25 PM
  [ # 12 ]

Ik heb ook een soort gelijk probleem gehad. Maar bij het vervangen van de druksensor. heeft het olielampje nooit meer gebrand.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook