1 van de 11
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Jabaars XM 2.1 TD is naar de sloop.
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 09 juli 2013 01:09 AM

Toch ook hier een eigen topic gemaakt.

377.000 km
Distributie kan nog 30.000 km mee.
Er staat Prestige op dus 13e ruit, elektrische ramen achter, gewoon velours interieur en twee jaar geleden uit België geïmporteerd met complete staat van onderhoud. Sinds kort voorzien van leren interieur na wat distributieriem gedoe. Zie hier

Ben bezig met het leer wat soepeler te krijgen. Leer is toch ietwat ingedroogd. Gebruik nu een paardenmiddel, nl. zadelzeep en zadelvet (zwart).
De achterbank is nu goed. De voorstoelen hebben wat vaker een behandeling nodig merk ik. Heb toch vaag het idee dat het interieur bij elkaar gesprokkeld is door de vorige eigenaren.

Voor de rest gaat alles goed met de XM. Heb al het achterstallig onderhoud weg kunnen werken. Alles doet het, behalve de lampjes van de elektrische ramen voor. Laat ik even zo, want een bijna perfecte XM (bloemkolen op achterbumperstrip) is vragen om problemen.
De vakantie gaan we toch met de Megane Scenic. Toch meer ruimte voor de achterpassagiers is de mening. Ben trouwens blij, maar met gemengde gevoelens, dat de andere XM weg is. Heb er een sloopprijs voor gekregen en wat onderdelen kunnen verkopen. Oprit is weer vrij en toch gaat het kriebelen. Weer een andere erbij? Een CX misschien?

Met de komende oldtimerregeling verwacht ik dat er wel wat los komt aan diesels die misschien interessant is voor zomerauto en als winterauto de Xm te gebruiken.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 09 juli 2013 06:48 PM
  [ # 1 ]

Ik zou persoonlijk echt geen kleurvet voor zit meubilair gebruiken… Je vert het in en wrijft het uit maar er blijft altijd nog ergens wat in de naad achter. Vervolgens ga je daar met je licht broek op zitten…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 juli 2013 08:24 PM
  [ # 2 ]

Gewoon geen licht gekleurde broek aantrekken, sommige oplossingen zijn heel simpel Smile

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 29 juli 2013 06:39 PM
  [ # 3 ]

Zal het wel nooit snappen.

Airco gaf na 1 1/2 maand laten vullen al geen koude lucht meer dus terug naar de garage die het gevuld heeft. Bemerkte wel de afgelopen weken bij wegrijden ‘s ochtends een mestlucht in de auto bij wegrijden. Lekstest met stikstof en geen lek te bekennen. Opnieuw laten vullen en dit keer met hetzelfde spul als een ander XM-clublid heeft laten doen (Toralin). Kwartiertje rijden en airco was weer koud. Daarna gaf die weer geen koude lucht.

Dat rooster onder de parafan voorzien van een nieuwe kous, Alles netjes schoon gestofzuigd. Aanjager eraf en met lange slang ook in het gat naar de verdamper uitgezogen. Servomotortje van de regelklep er weer af, gecontroleerd en weer gemonteerd. Sensor in plafond omgewisseld en gecontroleerd. Weer stuk rijden (15 graden en vol blazen en automatische regeling uit) en geen koude lucht. Pas na 20 minuten ineens koude lucht en de airco doet het weer.

Vragen:

Wat kan een Lexia allemaal uitlezen op het gebied van de airco?
Als de airco op handmatig staat doen die sensoren dan nog iets?
Zit er soms een relais dwars?

Overigens nog geen tijd en zin gehad om de thermostaat te vervangen (bij wat meer vermogen vragen loopt de temperatuur op tot boven de 100 graden en dat hoort niet, ventilatoren doen het wel goed) en vrijdag wordt die kniksteun gelast (want dat rot wel erg snel verder) en op voor de APK.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 juli 2013 09:00 PM
  [ # 4 ]

Drukschakelaar ook gecontroleerd?
Wellicht blijft die wel hangen of is defect, drukschakelaar zit normaal gezien op de filter/droger.

Zit er niet heel veel (bladeren)troep voor de condensor, dan is ook van invloed op een goede werking van de airco en goede koeling, omdat je zegt dat de motor ook snel warm wil lopen.
Verder is het zo dat motorkoeling prioriteit heeft, de elektronica kan de airco uitschakelen in bepaalde (extreme) gevallen.

Ik weet niet hoe de airco geregeld word bij een XM, bij een Xantia kun je de drukken uitlezen en of de ECU vraagt om de airco uit te schakelen, handmatig inschakelen van de magneetkoppeling, etc.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 29 juli 2013 11:48 PM
  [ # 5 ]

Drukschakelaar? Zie deze wel zitten, maar weet niet hoe deze te controleren. Heb de stekkerverbinding er al af gehad. Ook bij mij een vaag gevoel dat de motortemperatuur roet in het eten gooit. Hoewel de temperatuur niet zo extreem oploopt. Misschien dat daardoor de drukschakelaar ineens in wordt geschakeld.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 juli 2013 01:21 AM
  [ # 6 ]

Drukschakelaar en motortemperatuur zijn 2 verschillende zaken.
De drukschakelaar beveiligt het airco systeem, de airco schakelt niet in als de druk te laag of te hoog is.
Ik heb niet echt tips hoe je dat ding kan controleren, wellicht kan een lexia deze uitlezen, en anders eentje van de sloop proberen.

De ECU kan de airco uitschakelen als deze denkt dat de motor te warm word, als de ECU valse informatie krijgt, dan zal de airco ook uitgeschakelt worden, wederom met een Lexia zou je dit uit kunnen lezen.
Den aan temperatuur sensoren in het thermostaathuis (bitron sensor ?).

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 juli 2013 08:23 AM
  [ # 7 ]

Bijna. Bij een XM schakelt niet de ECU de airco uit bij een te hoge temperatuur maar doet de Bitron module dat. Die module heeft z’n eigen temperatuurmeting en als die vindt dat de motor te warm is, schakelt hij de airco uit. Zo uit m’n hoofd bij 115 graden, maar prik me daar niet op vast. Bij 97 of 98 graden horen beide fans op volle snelheid te draaien.

Als het paneel aan gaat nadat de motor gestart is en het puntje van de temperatuur knippert een paar keer dan heeft de computer een of meer storingen. Uitlezen met de Lexia geeft (in vergelijking tot de andere computers) uitgebreide info.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 31 juli 2013 01:17 AM
  [ # 8 ]

Puntje knippert inderdaad. Zal hem wel laten uitlezen.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 02 augustus 2013 08:37 AM
  [ # 9 ]

Is uitgelezen en er waren wel heel veel oude foutmeldingen bij de airco (bijna alles). Foutmeldingen gewist en opnieuw uitgelezen en geen meldingen meer en geen knipperend puntje.
Airco doet het wel weer goed.
Konden ook meten dat de koelwatertemperatuur op 98 graden zat bij stationair draaien en dat de beide koelvinnen op de hoogste stand aan het blazen waren. Hoort niet, hoewel de airco op 15 graden stond te werken en het gisteravond wel erg warm nog was (30 graden).

Voor de zekerheid bij de dealer een nieuwe thermostaat besteld. Nu nog zin en moed verzamelen om dat ding te vervangen. Vraag voor mij is of dat redelijk te doen is zonder brug.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 07 augustus 2013 04:58 PM
  [ # 10 ]

Vandaag APK laten keuren. Natuurlijk een afkeur.

Had hem eerder laten keuren bij een andere garage die ook de lasklus zou gaan doen. Eigenlijk waren ze zo onbekend met een XM en de hydroliek die hij maar links en rechts bij veel leidingen (waar iets van vliegroest zat) met schuurpapier aan de gang is gegaan om te kijken of er ergens putroest op de leiding zou zijn, want stel je voor dat die dunne leiding ergens een zwakke plek heeft Gevolg: coating op verschillende punten eraf. Was ik niet blij mee. Hij wist ook niet zeker of die leidingen vervangen moesten worden en zo ja dan kon dat wel wat gaan kosten.

Nou ja. Lasklus afgezegd, apk-kosten betaald en dat ik zijn advies in beraad zou nemen. Zelf alle leidingen gecontroleerd voor zover mogelijk en er maar een laag bodysafe opgespoten bij de plekken waar de coating ervan af is. Ziet er nog redelijk uit. Op naar andere garage voor nieuwe APK en 1 waar ik al vaker kom. Gevolg: aanbieding om de lasklus te doen voor de helft van de prijs van de eerste garage en de volgende punten als afkeur:

. Dorpel links en zijbalkje links met grote gaten. Dorpel is geen afkeur, maar zijbalk wel. Niet dat het wat uitmaakt, want dat moet toch gebeuren wil ik er nog in blijven kunnen rijden.
. Voorwielen lopen aan (handrem komt niet helemaal los, buitenmantel is kapot bij het oog). Ben daar niet helemaal over uit wat te doen. Nieuwe handremkabels of dat hoesje eraf halen en kijken of dat verroest is en voorzien van nieuw vet)
. Fuseekogelhoes LV lekt (is al eerder gevuld met siliconen)

Al met al een overzichtelijk lijstje en morgen wordt de auto gelast en die andere punten verholpen en dan kan ik weer een jaar verder (qua APK gezien dan).

Misschien dat ik ze de vervanging van de thermostaat ook laat doen. Ding zit op een lastige plek om te vervangen zonder brug. Nu met deze normale temperaturen loopt de motor temperatuur niet zover meer op. Heb uit voorzorg ook de dop van het expansievat vervangen.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 12 augustus 2013 07:24 PM
  [ # 11 ]

LHM-lekkage.

De retourleiding bij de achterveerpoot rechts ligt los.
Hoe zit dat ding vast. Ding kan ik er zo uittrekken.
Denk nummer 4 of 5. Ik bedoel de leiding die in die rubber manchet zit. Moet daar soms een klemmetje op?

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 12 augustus 2013 07:32 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij moet je die er gewoon induwen, was bij de Xantia in elk geval het geval daar.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 augustus 2013 08:02 PM
  [ # 13 ]

Ja, zit er gewoon ingeduwd. Maar als de nylon leiding naar het reservoir verstopt zit krijg je daar lekkage. Die leiding eerst voorzichtig doorblazen dus…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 12 augustus 2013 11:43 PM
  [ # 14 ]

Leidinkje eruit gehaald en er weer helemaal zover mogelijk ingestopt. Lijkt nu niet meer te lekken.
Auto was voor laswerk naar garage geweest en op de brug was die leiding losgeschoten is het verhaal.

Paniek in de tent en zij hebben die leiding er weer wat opgeschoven en wel 3 liter LHM bijgevuld. LHM-vat tot de nok toe gevuld (wel verstand van lassen, maar niet van hydroliek). Bij ophalen wat laten afzuigen.

Bij thuiskomst wat gegymnastiekt en de bout bij de drukbol in hoogste stand wat losgedraaid en weer vast.
Toen zag ik dat het eruit begon te lekken en flink ook. Denk dat er wel een litertje uit kwam. Vond het wel heel veel en heel snel gaan voor een retourleiding.
Zal het morgen wel even aanzien en de oprit maar weer schoonmaken. Anders leiding maar doorblazen. Dat wordt dus flink hard blazen.
En weer APK voor een jaar.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 13 augustus 2013 12:00 AM
  [ # 15 ]

En voor die APK doen we het Wink . Goed gedaan Jabaar! Ik bewonder je doorzettingsvermogen na alle pech die je gehad hebt. Hieruit blijkt wel duidelijk wat een ontzettend fijne auto’s XM’s zijn, als je na al die ellende nog steeds kunt genieten van de kwaliteiten van een XM. Keep on going!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
 
1 van de 11
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook