1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Vertraagd optrekken issue
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 11 juli 2013 03:10 PM
JanSr schreef:

Vertraging bij optrekken is bekend, oplossing niet.

Is dit niet “gewoon” turbo lag? Het verschijnsel past wat mij betreft perfect bij de beschrijving op Wikipedia.
Ik heb ook al elders gelezen dat de 2.7 diesel behoorlijk last van turbo lag heeft.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 11 juli 2013 03:33 PM
  [ # 1 ]

Bovendien zijn het een hoop kilo’s die op gang moeten komen, zo zwaar gemotoriseerd is de C6 nu ook weer niet, het is toereikend ....

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 11 juli 2013 03:43 PM
  [ # 2 ]

Ik zou zeggen dat het ruim 200 pk vermogen en vooral de 450 Nm koppel toereikend zijn om de auto flink vooruit te krijgen. Helaas komen ze pas vrij als er de nodige uitlaatgassen door de turbo’s gaan…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 juli 2013 09:27 AM
  [ # 3 ]
par eXeMple! schreef:

Is dit niet “gewoon” turbo lag? Het verschijnsel past wat mij betreft perfect bij de beschrijving op Wikipedia.
Ik heb ook al elders gelezen dat de 2.7 diesel behoorlijk last van turbo lag heeft.

Lijkt mij sterk. Zodra je rijdt heb je er geen last van. Het gaat om optrekken vanuit stilstand. Of je nou in “Normaal” of “Sport” of “Sneeuw” wegwilt maakt niets uit. Ook als je hem in 1 zet hetzelfde.
Het is net alsof het signaal van je voet met een vertraging van een seconde bij het vooronder aankomt.
De V6 heeft twee kleine turbo’s. Ik kan met slecht voorstellen dat die zo’n effect zouden kunnen hebben.
En of je vanaf stationnair last kan hebben van turbo-lag komt mij ook vreemd voor.
Mijn XM 2.1 TD had absoluut geen turbo lag, zeker niet vanaf stilstand, terwijl die turbo groter is (dus trager) dan elk van die twee kleintjes op de C6.
Benieuwd of er ook 2.7ns zijn zonder dit probleem.
En of er Jaguars en Rangerovers zijn met dit soort klachten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 juli 2013 09:39 AM
  [ # 4 ]
JanSr schreef:

En of er Jaguars en Rangerovers zijn met dit soort klachten.

Ja. Ik rijd regelmatig met een Discovery, die heeft de V6 Hdi ( maar dan met één turbo..) en dat ding heeft last van het zelfde probleem. Het wordt daar afgedaan als een producteigenschap, de uitleg die men er aan geeft is dat men op die manier de bak langer heelt denkt te kunnen houden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 juli 2013 10:05 AM
  [ # 5 ]
waterman schreef:
JanSr schreef:

En of er Jaguars en Rangerovers zijn met dit soort klachten.

Ja. Ik rijd regelmatig met een Discovery, die heeft de V6 Hdi ( maar dan met één turbo..) en dat ding heeft last van het zelfde probleem. Het wordt daar afgedaan als een producteigenschap, de uitleg die men er aan geeft is dat men op die manier de bak langer heelt denkt te kunnen houden.

Mooi toch, die foldertaal….
Turbo lag om je bak heel te houden! Je moet het maar weten te verzinnen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 juli 2013 10:12 AM
  [ # 6 ]

Nee Jan…. ik schrijf niets over turbo-lag. Bij LR zegt men dat er bewust een vertraging zit in de gaspedaalrespons. In de sportstand van de bak zou het minder zijn, omdat softwarematig de gaspedaalrespons verkort wordt. Het voordeel zou zijn dat er minder snel vol vermogen op de bak komt te staan waardoor de boel langer heel blijft.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 12 juli 2013 10:16 AM
  [ # 7 ]

OK, geen turbo lag, maar een geprogrammeerde throttle response. Hoogst irritant.
Kennelijk is het niet een parameter die met de Lexia op een andere (kleinere) waarde te zetten is, anders had de Citroën dealer dat wel geweten.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 juli 2013 10:18 AM
  [ # 8 ]
par eXeMple! schreef:

een geprogrammeerde throttle response.

Precies. Alles om de boel heel te houden, maar vooral ook om de emissies laag te houden. Het is een bekend diesel-probleem tegenwoordig. Vanaf de euro3/euro4 motoren klagen mensen er al over. Handige chip-tuners zijn er op ingesprongen. Met name jongens die Alfa’s tunen hebben er goede software aanpassingen voor gemaakt die het probleem met 80-90% weten op te lossen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 juli 2013 10:19 AM
  [ # 9 ]

Misschien een suggestie, meneer de moderator, om hier een ander topic van te maken?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 12 juli 2013 10:23 AM
  [ # 10 ]

Goed idee, want ik ben benieuwd naar reacties van anderen hierop.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 juli 2013 10:33 AM
  [ # 11 ]

U vraagt, wij draaien.

De peu 406(?) van mn pa had het ook. Heeft puur met emissies te maken. In de sportstand was het wel veel minder. Dit was een handbak, dus die kan je helemaal met je koppeling regelen. Bij het stoplicht de toeren optijd hoog houden en gaan!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 12 juli 2013 10:53 AM
  [ # 12 ]

Probeer maar eens met cruise control dan zul je merken dat het nog trager gaat.
De 2.7 liter moet heel wat gewicht vooruit trekken dat is bij de 3.0 beter,
zoals je kunt zien aan de koppel-toerenkromme vergelijking

Afbeelding Bijlagen
Torque_2.7_3.0.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 juli 2013 10:57 AM
  [ # 13 ]

André leg eens uit. Turbo lag met de cruise control? Of gaspedaalvertraging met de cruise control?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 12 juli 2013 11:03 AM
  [ # 14 ]

De cruise control heeft zijn eigen geprogrammeerde manier van versnellen. Dat staat los van wat we hier bespreken, namelijk het vertraagde optrekken vanuit stilstand (de vertraging in reactie op het gaspedaal).

Profiel  
 
Gepost: 12 juli 2013 12:14 PM
  [ # 15 ]

Ik wilde alleen maar aangeven dat het “voorgeprogrammeerd” is met het duidelijke doel om het brandstof verbruik en dus CO2 lager te houden. De 2.7 liter heeft daarboven nog een beduidend lager koppel zoals ik al aangaf tov de 3.0 liter. Het was dus niet voor niets dat Citroen met de 3 liter versie kwam.
Het koppel is daarbij nog steed beperkt door de Aisin versnellingsbak. Bij de 3 liter voel je die traagheid in het geheel niet, maar het zou dus nog veel beter kunnen met een andere versnellingsbak en een beetje omprogrameren zoals bij de Jaguar versies is gedaan. Citroen zou iets kunnen doen met de nieuwe 9 traps ZF bak.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook