2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Chiptuning DS5
busjesman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 30-01-2013

Gepost: 29 september 2013 07:59 PM
  [ # 16 ]

@NeufegliseThierry

Welk bedrijf had de tuning verzorgt?

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 29 september 2013 10:01 PM
  [ # 17 ]

KC Performance.

Heb ‘t in eerste instantie bewust ff vaag gehouden maar ik heb uiteindelijk ook m’n eigen auto daar laten chippen.

Laten we het zo zeggen: als zelfs mijn vrouw na een halve minuut doorheeft dat de auto beter schakelt zonder dat ik haar ook maar iets vooraf verteld heb, tsja…..duidelijk verhaal dus!

Nu twee tankbeurten verder zie ik een daling van het verbruik en de schakelmomenten blijven echt een genot. Als je flink diep het gaspedaal intrapt dan heb je uiteraard wel weer te maken met het bekende minder vloeiende schakelgedrag.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
busjesman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 30-01-2013

Gepost: 30 september 2013 01:49 AM
  [ # 18 ]

Mijn DS5 hybrid heeft 4 weken geleden bij de 20000 beurt een software update gehad. Hierna is het schakelen veel soepeler geworden.
Het lijkt alsof de elektromotor extra vermogen geeft bij het schakelen maar ook de bak zelf schakelt sneller en soepeler.
Bij hogere snelheden blijft hij nog steeds trager maar niet meer zo storend.

Mij gaat het ook om echt wat meer vermogen, zit regelmatig in Duitsland en daar merk je de 200 extra kilo’s wel.
Vooral als je snel wilt invoegen en tegelijkertijd snelheid wilt maken. Ik krijg hem trouwens maar met moeite boven de 200.
Heb je enig idee wat de extra power is die je nu hebt?

Op de iaa stond de nieuwe standaard euro6 diesel met 180 pk, dus het blok en de bak kunnen het wel aan.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 30 september 2013 08:29 AM
  [ # 19 ]

De mijne heeft eind augustus ook de software update voor de bak gehad. Ik was daarna echter nog niet tevreden.

Geen flauw idee trouwens hoeveel koppel/PK de motor nu produceert, ik heb de tuning puur gedaan vanwege het vlotter overschakelen, anders had ik het namelijk niet gedaan.

Ik zal ‘s informeren, gewoon voor de leukigheid.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 30 september 2013 10:54 AM
  [ # 20 ]
busjesman schreef:

Ik krijg hem trouwens maar met moeite boven de 200.
Heb je enig idee wat de extra power is die je nu hebt?

Vreemd, onze standaard hybrid gaat gemakkelijk over de 200.
Maar ik had ook gelezen ( op 508 forum ) dat bepaalde software ( vanuit de fabriek ) het niet meer toestaat dat de auto harder gaat , en dus de fabrieks opgave niet haalt ...
Dit overigens ivm de elektromotor.

Het versnellen hield overigens bij 213 op.

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Surfroy01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 05-04-2016

Gepost: 11 april 2016 03:15 PM
  [ # 21 ]

Even een ouder topic nieuw leven inblazen. Ik wil mijn DS5 1.6 THP benzine laten tunen, is er in de randstad een tuner die aanbevolen kan worden?

The most dangerous nut in my DS5 is the one that holds the steering wheel, me!

Profiel  
 
DickW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 12 april 2016 11:04 PM
  [ # 22 ]

Verleden jaar heb ik na veel zoek en onderzoekswerk mijn 200 pk benzine laten tunen bij een bekende tuner. Op de rollenbank gaf deze 184 pk met 275 NM (hete dag, 30 gr.) Na de tuning ongeveer 220 pk.

Bij het wegrijden was de auto uiterst nerveus en onrustig. Elke mm in of uit op het gaspedaal leverde geschok op, erg oncomfortabel.

De volgende dag ging de auto op de snelweg in de service mode (noodloop) Wat was de auto weer heerlijk rustig op het gaspedaal alléén het vermogen was weg.

Terug gereden naar de tuner, eigenlijk wilde ik al meteen de oude software terug op de harde schijf.

Het bleek dat de turbodruk (veel) te hoog was, programmeerfoutje maar kon hersteld worden. Na 2 uur wachten (bestandjes gaan blijkbaar online naar de schrijver) werd deze weer geplaatst.

De monteur ging er eventjes mee rijden, hij was de poort nog niet uit of de auto kwam pruttelend de poort weer binnen.

Zoeken / uitlezen / testen / bleek dat een bobine het had begeven. Kan gebeuren, spanning werd verhoogd door het tunen maar ik was er inmiddels echt klaar mee.

Het heeft ongeveer 3 uur geduurd voordat de juiste bobine (eerst werd er een verkeerde geleverd) weer op de bougie zat. De oude software werd teruggeplaatst, inmiddels was het al in de namiddag.

Zelf een stukje gaan rijden, netjes mijn geld terug gekregen en 1000x excuses.

Het heeft een heel lange tijd en vele km’s geduurd voordat ik weer vertrouwen had in de auto. Dit vertrouwen is nu volledig terug. Geen storingen, minder vermogen, nerveus gedrag meer, gewoon weer de oude.

Voor mij nooit meer, nu besef je pas hoe blij je bent als alles weer normaal is.

Saillant detail: na de tuning en op weg naar huis op de A20 nog eventjes een prent te pakken gehad, 28 km te hard, de eerste in 20 jaar, deze kwam na 3 weken plots op de mat…...

Profiel  
 
Surfroy01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 05-04-2016

Gepost: 13 april 2016 09:02 AM
  [ # 23 ]

Zo Dick, dat is een slechte ervaring! Nu moet ik wel zeggen dat ik als ik de 200HP versie zou hebben ik niet weet of ik hem zou laten tunen Smile die versie viel voor mij af omdat ik per se een automaat wil.

Je hebt het over een erkende tuner waarvan je naam niet wil noemen? bekeuring op de A20….. die loopt van Westerlee tot aan Gouda, ik woon in de buurt van Westerlee, zit de tuner daar in de buurt? Ik heb nl Rica op het oog, die hebben hun strepen wel verdiend. En schrijven zelf hun software (geloof ik) jij hebt het over online versturen, dus schrijft dat bedrijf niet zelf. Heb altijd begrepen dat je dat dus niet moet hebben. Had jouw tuner ervaring met de DS5?

The most dangerous nut in my DS5 is the one that holds the steering wheel, me!

Profiel  
 
DickW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 02-01-2015

Gepost: 13 april 2016 09:18 AM
  [ # 24 ]

Het was bij de ATM vestiging in Rotterdam. Goed geholpen, goede recensies en ook een vriend van mij heeft daar zijn auto laten tunen. Ze zijn bekend met het blokje, was niets spannends aan.

Bij mij dus wel, waarschijnlijk heb ik gewoon pech gehad, foutje had er bij de 2e rollenbanktest al uit moeten komen (turbodruk) maar kwam er pas een dag later uit op de snelweg.

Verder niks dan lof over het bedrijf en hoe ik geholpen ben maar voorlopig eventjes niet meer voor deze auto.

Profiel  
 
Surfroy01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 05-04-2016

Gepost: 13 april 2016 09:32 AM
  [ # 25 ]

OK, geloof dat ATM niet zelf software schrijft. Er is een aanzienlijk prijs verschil, bij RICA betaal je 600 euro, volgens mij is ATM goedkoper.

Lijkt erop dat de turbo op jouw versie al aardig uitgeknepen is, volgens mij hebben wij het zelfde blok alleen 45PK en dito Nm verschil, ik zie bij ATM een aantal goede reacties mbt de 155pk blokken. Nouja ik heb nog even, fabrieks garantie verloopt na de zomer. En eigenlijk wil ik de tuning omdat ik de automaat niet zo super vind schakelen, hoor van vele dat na tuning en dan mn het toegenomen koppel de bak beter tot zijn recht komt.

The most dangerous nut in my DS5 is the one that holds the steering wheel, me!

Profiel  
 
Surfroy01
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 05-04-2016

Gepost: 20 mei 2016 08:11 AM
  [ # 26 ]

Vorige week mijn DS5 bij Rica in Wateringen gebracht voor chip aanpassing. Zij hadden deze versie van de DS (1.6 THP met 156pk benzine/automaat) nog nooit gechipt (wel de diesel en 200pk), maar dat zou geen probleem geven. Normaal duurt de hele procedure met 2 keer rollerbank voor optimale afstelling 1,5-2 uur. Na 2 uur hadden ze eindelijk de software ‘gekraakt’ en aangepast, de ECU gemonteerd en of ik even proefrit wilde maken. Hmmmmm flink meer vermogen en koppel maar schakelen was nu niet echt prettig, zeg maar ronduit slecht. De heren ook laten rijden, komen terug en de auto maakte een veel sportiever geluid, bleek de turbo drukslang los geschoten te zijn. Maar waren er ook over eens dat de automaat niet goed werkte icm nieuwe software. Na weer 2 uur alles terug naar standaard en turboslang vast gezet. Nieuwe afspraak gemaakt want dit was tegen hun principes en wilde het goed uitzoeken.

Gisterenmorgen de auto daar neer gezet en met leenauto naar werk. Om 3 uur telefoon, sorry het lukt gewoon niet. Bij ophalen de uitleg dat er ws een mechanische blokkade/begrenzer in de automatische versnellingsbak zit welke het extra koppel/vermogen niet accepteerd en dus vreemd doet na chiptuning. Ze hebben contact gehad met andere chiptuners in naburige landen en die verklaarden het zelfde mee gemaakt te hebben. Er schijnt een Mini uitvoering met hetzelfde blok te zijn en ook daar hebben ze met automatische versnellingsbak problemen na tuning.

The most dangerous nut in my DS5 is the one that holds the steering wheel, me!

Profiel  
 
Kevin-indo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-03-2022

Gepost: 31 maart 2022 08:19 PM
  [ # 27 ]

Hallo allen,

Even nieuw leven in blazen in deze topic.

Ben sinds vorig jaar de nieuwe eigennaar van een ds5 hybrid4 163pk, met de hybrid moter 200pk.

Ik lees verschillende verhalen over deze bak te chiptunen,
Wat ik me af vraag is: merk je echt verschil in power en trekkracht?,

De schakel bak is af en toe heel irritant ( laat schakelen etc) versoepelt dit na het tunen?.

Rijd je auto daadwerkelijk zuiniger? Als je je normale rijstijl aanhoud.


Ben overig zeer tevreden over de ds5 echt een super fijne bak, zeer mooi uitelijk en van binnen net een vliegtuig pit!;). Alleen jammer dat ie flink minder zuinig is dan de fabrieks opgaven mijne rijd 1.16,9 ongv.

Fijne avond en alvast bedankt voor jullie antwoord!

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 01 april 2022 07:26 AM
  [ # 28 ]

Wat bedoel je precies met “deze bak te chiptunen”? de auto of de versnellingsbakbak? Bij die laatste kun je niet echt over “chiptunen” spreken denk ik.

Let wel: niet iedere tuner herprogrammeert én motor én bak. KCPerformance (tegenwoordig in Helvoirt gevestigd) doet dat wel en goed. Iedereen die in mijn auto (mee)reedt was onder de indruk van zowel het vermogen als het veel zachtere schakelgedrag.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
Kevin-indo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-03-2022

Gepost: 01 april 2022 09:00 AM
  [ # 29 ]

Edit mod: graag alleen de ‘quote’-knop gebruiken als dat noodzakelijk is.

Dank voor je reactie!

Ja heb het over de auto te chiptunen, niet de versnellingsbak.

Dat is mooi om te horen dat je zo wel echt verschil voelt in vermogen en het schakelen, ik zoi graag mijn auto laten tunen vanwegen dat de auto af en toe toch laat schakelt, en als dit hierbij vlotter kan worden das helemaal mooi.

Merk je dat je auto toch wat zuiniger loopt of is het het zelfde gebleven?

Wat raad jij aan? Em te laten tunen door een bedrijf die zelf schrijft?.

Groet

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 01 april 2022 09:20 AM
  [ # 30 ]

Zie mijn reactie hierboven, naar mijn indruk liep de auto wel iets zuiniger, dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het minder aanspreken van vermogen omdat je meer koppel ter beschikking he3bt.

Echter: nooit tunen omdat je denkt dat je dan zuiniger uitkomt, als je het extra vermogen regelmatig aanspreekt is je voordeel weg. Daarbij: de kosten zijn dusdanig dat je het nooit terugverdient met een iets zuinigere auto.

Anyway: ook nu val ik in herhaling, maar de herprogrammering door KCPerformance is echt perfect en beveel ik van harte aan. Deze gasten zijn echt ‘wizards’, bouwen naast tuning zelf motoren op, doen volledige restauraties en bouwen op dit moment voor mij een rechtsgestuurde Saab 9-3 Viggen om naar linksgestuurd. Heb jij allemaal niet nodig maar wil maar zeggen dat dit bedrijf over belachelijk veel expertise beschikt.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook