Ik begrijp nog steeds niet wat de zin is om een auto te tunen, daar veel geld aan uit te geven en dan te bedenken dat er niet sneller gereden kan/mag worden in NL dan 100 resp. 130km/u.
Bij ons in Duitsland zie ik dat als zinvol, waar ongeveer 2/3 van het Autobahnnetz zonder snelheisbeperking is.
En dan ga ik even voorbij aan milieu aspecten en brandstofverbruik.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Ik denk dat jij denkt dat de meeste mensen een auto laten chiptunen om er zo hard mogelijk mee te rijden. Wat ik zo om me heen zie is dat echt niet het geval. Het is vooral het extra stuk koppel waardoor een auto veel prettiger te rijden valt, de extra pk’s doe je in de praktijk nauwelijks wat mee.
In het geval van de DS5 kan de gerobotiseerde handbak ook ge-herprogrammeerd worden, waardoor deze veel prettiger schakelt.
En tot slot: zoveel geld hoef je er niet aan uit te geven. Sterker nog: het is goedkoper! Ik heb b.v. een BMW 316d gehad die hardwarematig exact hetzelfde is als een 320D. Dan heb ik voor 600 euro dezelfde prestaties als een 320D die me anders vele duizenden euro’s meer gekost had. En de techniek kan het dus zonder enig probleem aan.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
En de techniek kan het dus zonder enig probleem aan.
Dat gaat in dit geval goed, zo te lezen. Maar dat is lang niet altijd het geval.
Bij Citroën ken ik nogal wat gevallen waarbij dat niet goed ging.
Twee daarvan:
- chippen van de 136 PK DW10 met handbak. Daar kan de koppeling niet tegen.
- chippen van de 2.7 V6 HDi. Dat overleeft de koppelomvormer niet.
Zo zijn er ongetwijfeld meer waarbij een achterliggende component dat grotere koppel niet aankan.
Om het maar niet te hebben over de remmen van nogal wat auto’s die dat in bedwang moeten houden…....
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Uiteraard geldt voor alles dat je moet weten wat je doet. Feit is dat er in Nederland vanwege de fiscale wetgeving door veel fabrikanten ‘geknepen’ versies geleverd zijn die dus enkel softwarematig anders zijn.
Kwestie van goed inlezen en je door een professional laten voorlichten.
En qua remmen maakt het natuurlijk geen klap uit. Bijna niemand remt vanaf topsnelheid terug en die neemt slechts marginaal toe. Voor het overige verandert er niks en hoeft er dus ook niks aan de remmen veranderd te worden.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Tsja, die remmen…..
Citroën monteert in de 2 liter C5 zwaardere remmen dan in de versie met 1.8 liter motor.
Ook bij heeeeel veel andere modellen zie je zwaardere remmen naarmate het vermogen stijgt. Ook montage van schijven ipv trommels achter.
Onzin dus?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43255
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daarom moet je bij een vermogenstoename van 10% of meer ook naar de RdW.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
JW schreef:Tsja, die remmen…..
Citroën monteert in de 2 liter C5 zwaardere remmen dan in de versie met 1.8 liter motor.
Ook bij heeeeel veel andere modellen zie je zwaardere remmen naarmate het vermogen stijgt. Ook montage van schijven ipv trommels achter.Onzin dus?
Groet,
JW
Inderdaad onzin. Na chiptuning rij ik net zo hard (of zacht) met de auto als daarvoor, heb er nooit een hogere topsnelheid mee gereden, ging me bij zowel de BMW als DS5 om toename koppel. En bij de DS5 dus ook om het schakelgedrag (maar dat is dus geen chiptuning, althans niet zoals het in de volksmond bedoeld wordt).
Dus als ik net zo hard rij, waarom zou ik dan grotere/zwaardere remmen nodig hebben?
Dat af-fabriek andere standaarden gelden begrijp ik heel goed, maar als je in de praktijk niet harder gaat rijden heb je geen grotere/zwaardere remmen nodig. Nogal logisch lijkt me
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
waterman schreef:Daarom moet je bij een vermogenstoename van 10% of meer ook naar de RdW.
20% zegt de RDW maar volgens je onderschrift weet jij het beter. Nu weet ik het niet meer
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
NeufegliseThierry schreef:KC Performance.
Heb ‘t in eerste instantie bewust ff vaag gehouden maar ik heb uiteindelijk ook m’n eigen auto daar laten chippen.
Laten we het zo zeggen: als zelfs mijn vrouw na een halve minuut doorheeft dat de auto beter schakelt zonder dat ik haar ook maar iets vooraf verteld heb, tsja…..duidelijk verhaal dus!
Nu twee tankbeurten verder zie ik een daling van het verbruik en de schakelmomenten blijven echt een genot. Als je flink diep het gaspedaal intrapt dan heb je uiteraard wel weer te maken met het bekende minder vloeiende schakelgedrag.
Recent ook mijn DS5 door deze mannen laten doen. Vreemde vond ik dat ik een Hybrid4 heb met 163pk. En hun kei hard zeggen dat het de “normale” 200pk verzie is? Nu hij daar is geweest echt een top verschil met schakelen in normale stand en in sport! Tevens is het koppel echt een stuk beter! Helaas zoals hier ook aangegeven niet 100% hoeveel PK exact maar het rijd als een zonnetje!
Ik vind er niks vreemds aan Die 200 pk klopt inderdaad voor een hybrid, bestaat uit 163 (diesel) + 37 (elektro) pk’s.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Ahh weer wat geleerd en nu ook verklaarbaar inderdaad! Toch wel benieuwd hoevee PK die nu uiteindelijk heeft…
Overigens heb ik mijn DS5 wel wat aangepast tov andere DS5’s.
KCP Chip
Full Maxton Design pakket
LED mist lichten
12mm spoorverbreders achter
19” THP velgen
Chrome deurhendels
Chrome spiegelkappen
Dewiper mod
Touchscreen scherm voor de kleine achterin
Underseat sub 10” 250watt RMS.
ik moet je eerlijk zeggen dat ik zelf niet meer weet hoeveel pk er bij kwam. Ging mij namelijk om het koppel en het belangrijkste: een beter schakelende bak. En dat was wat mij betreft de investering destijds dubbel en dwars waard.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Beste,
Gisteren DS5 156 pk laten tunen bij van Beek Racing in Den Haag.
Nu omstreeks 190 PK en 340 NM.
Veel meer vermogen en een beter schakelende versnellingsbak.
Erg veel voordeel van.
MVG
Peter