1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BSI gesneuveld door lege batterij?
Wimmm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 05 augustus 2013 05:32 PM

Hallo allemaal!

Nieuw op dit forum en al met een vraag…

Even een korte schets:
Mijn Berlingo van 2004 stond een paar dagen geleden in panne (versleten koppeling). In afwachting van de takelwagen van de garage heb ik heb voor de zichtbaarheid voor voorbijgangers de knipperlichten laten branden. Resultaat: batterij leeg. Nu belt de garagist mij deze ochtend op om te zeggen dat de BSI van mijn auto kapot gegaan is omdat de batterij van mijn auto leeg was; en er een nieuwe BSI in moet. Eén keer om de zoveel tijd hebben ze dat naar eigen zeggen voor, en ik zou de pech hebben. Op mijn vraag waarom precies een lege batterij de BSI stuk kan maken krijg ik geen antwoord… “dat gebeurt, hij is kapot”. Ook geen antwoord waarom een batterijwissel, of een kapotte batterij of ... geen invloed zou hebben op de BSI krijg ik geen deftig antwoord.

Mijn vraag is nu, hoe is dat mogelijk? Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat dat zomaar kan gebeuren, als de batterij leeg is dat de BSI sneuvelt? Als dat zo zou zijn hebben gelukkig mijn laptop, gsm, zaklamp en scheermachine daar geen last van Smile Zou het misschien iets te maken kunnen hebben met het heropladen van de batterij?

Ik ben erg geïnteresseerd in meningen, inzichten of advies!
Alvast bedankt voor de hulp.

Een fijne dag gewenst.
Wim

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 11 augustus 2013 09:57 AM
  [ # 1 ]

Dit lijkt mij een totaal onzinverhaal van de dealer.
Uw redenering lijkt mij geheel correct.
Maar wat heeft de dealer dan gedaan om de BSI defect te krijgen?
Accu verkeerd om aansluiten?
Maar daar zou een BSI toch tegen beveiligd moeten zijn?
Is de BSI wel echt defect?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Wimmm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 11 augustus 2013 01:07 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je inzicht! Alvast bedankt voor de hulp, want ik vind het ook allemaal érg vreemd. Ik ben gisteren nog in de garage geweest en het verhaal is al aangepast naar hetvolgende: ze denken dat, doordat ik zo lang mijn vier knipperlichten laten branden heb, er in de BSI een relais ‘blijft plakken’ en daardoor de werking verstoort wordt. Maar dat is niet zeker en ze kunnen dat ook niet aantonen. Momenteel start de auto wel, kan je ermee rijden, werken ook alle lichten, ruitenwissers ... maar als je het contact uitdoet blijven alle controlelampjes op het dashboard branden. Als je niets doet blijven ze net zo lang branden totdat de batterij weer leeg is, maar ze gaan uit als je 10 seconden op de rem duwt!

Goeie vraag… ze beweren dat de batterij uit de auto gehaald werd om op te laden en dat je niet anders kan dan ‘m juist aansluiten.

Ondertussen hebben ze ook een BSI van een andere auto erin gedaan om te ‘testen’ en staat mijn kilometerstand 40.000km verder…

Ik moet eerlijk zijn dat ik me een beetje zorgen maak omdat ze niet de vinger op het probleem kunnen leggen. Er is duidelijk íets mis met de auto, maar wat? Ik vind het erg oncomfortabel om te beseffen dat ze niet kunnen/willen toegeven wat er fout is of dat ik met een mysterieuze BSI rondrij met een eigen leven. Ik zou nog niet te graag hebben dat dat ding “onverklaarbaar” ergens ‘s nachts op de snelweg beslist om de lichten uit te doen of de ruitenwissers niet meer te laten werken.

Bedankt voor je tijd.

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 11 augustus 2013 01:30 PM
  [ # 3 ]

Hmm vreemd verhaal idd…
Zit de originele radio nog in deze wagen ?
Een aftermarketmodel dat niet juist aangesloten is kan ook deze vreemde storingen voortbrengen…

grtz
BC

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
Wimmm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 11 augustus 2013 01:40 PM
  [ # 4 ]

Thx BC. De originele radio zit er nog steeds in. Tot nu toe is er eigenlijk weinig tot niets veranderd in/aan de auto…

Profiel  
 
Wimmm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 12 augustus 2013 07:08 PM
  [ # 5 ]

Vandaag de auto terug gehad: dag- en kilometerteller staan stil (én staat 40.000 km verder), het radio/uur/datum display flikkert, snelheidsmeter werkt niet en als bonus blijven de controlelampjes vrolijk branden wanneer het contact uit gaat (tenzij je 10 seconden de rem ingedrukt houdt)...

Profiel  
 
Wimmm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 13 augustus 2013 07:30 PM
  [ # 6 ]

Het flikkerend display is blijkbaar omdat het gereset is geworden, bij instellen reageert deze normaal. Heeft iemand verder een idee van de de link tussen “oorzaak” en probleem? Ik kan me écht niet van het gedacht ontdoen dat er in de garage iets misgelopen is, omdat ze niet kunnen zeggen wát er mis is met de auto, hóe het mis is gegaan en hoe het kan opgelost worden (zonder direct een nieuwe (dure) BSI te installeren)... Bedankt!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 augustus 2013 09:47 PM
  [ # 7 ]

Wat ga je doen met die 40000km?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 augustus 2013 01:25 AM
  [ # 8 ]

Hebben ze dezelfde accu weer gemonteerd, nadat deze opgeladen was ?
Kan zijn dat de accu te diep ontladen is geweest en daardoor niet goed meer is, starten gaat dan nog wel, maar de spanningsdip is te groot. Hierdoor raken de computers (waaronder de BSI) van slag raken en krijg je allerlei (valse) storingsmeldingen.

Meet eens met een multimeter over de accupolen, hoever de spanning inzakt als je de auto start, als deze onder de 10V duikt, dan zou ik het eens een andere accu proberen. Uiteraard moet je dan ook alle storingen laten resetten bij de dealer of bij iemand anders met een Lexia.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 14 augustus 2013 10:48 AM
  [ # 9 ]
Wimmm schreef:

Heeft iemand verder een idee van de de link tussen “oorzaak” en probleem? Ik kan me écht niet van het gedacht ontdoen dat er in de garage iets misgelopen is, omdat ze niet kunnen zeggen wát er mis is met de auto, hóe het mis is gegaan en hoe het kan opgelost worden (zonder direct een nieuwe (dure) BSI te installeren)... Bedankt!

Welkom in de wondere wereld van de software gestuurde electronica !!

Die discuties moet ik regelmatig aangaan met mijn klanten

( en dan gaat het over boxen van enkele duizenden euro’s ) ahh

En een degelijke uitleg waarom en hoe dat kapot gaat krijg je zelfs niet van de fabrikant ,

dus jou garage zit ook tussen wal en schip ......

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Wimmm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 14 augustus 2013 12:55 PM
  [ # 10 ]

Erg bedankt ZX1.4i, dat is een interessante invalshoek! Klinkt heel erg logisch, ik ga dat zeker onderzoeken. Misschien lost dat een en ander op of is het een aanleiding naar inzicht.

Dankje Wbogaerts. Ik begrijp wat je wil zeggen, ik weet dat het met elektronica niet simpel is om uitsluitsel te geven en dat dat niet makkelijk is voor de garagist. Ik vind het alleen verdacht dat de BSI sneuvelt (naar zeggen van de garagist) terwijl de auto daar is, en hersteld wordt. Toch beweren ze dat ze er niets mee te maken hebben, komen ze met een aantal versies van uitleg af (die weinig steek houden tot nu toe) en kunnen ze zelfs niet eens zeggen wat eraan mankeert. Alleen dat het ‘kapot’ is en het me veel geld gaat kosten om een nieuwe BSI te installeren. Ik stel me dus vragen bij de geloofwaardigheid. Vandaar dat ik probeer duidelijkheid te vinden door jullie hulp te vragen.

Paso, ik heb geen idee. De kilometers staan niet alleen 40000 verder, ze tellen nu ook niet meer bij. Het vervelende is dat ze me, wanneer mijn auto daar stond, gebeld hebben om te vragen of ze tijdelijk een BSI uit een auto die total loss was in mijn auto mochten steken om de auto te kunnen verrijden maar dat mijn kilometers zouden vooruitgedraaid worden (naar de stand van de andere BSI, die meer kilometers geregistreerd heeft). Dat vond ik vervelend en heb gezegd dat ik dat niet wilde. Achteraf bekeken was het ‘kunnen verrijden van de auto’ geen reden om die andere BSI erin te steken want mijn auto rijdt gewoon. Het was het enkel een excuus omdat ze op dat moment die andere BSI al geprobeerd hadden maar er niet op gerekend hadden dat de kilometerstand zou veranderen. De garagist vertelde me dat er in Nederland firma’s zijn die die kilometerteller terug kunnen draaien, maar gezien de aard van die actie ben ik daar niet zo’n fan van.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 augustus 2013 01:11 PM
  [ # 11 ]

Een C3 en Xsara-2 in de familie hadden ook last van allerlei storingen uit de BSI, bleek in beide gevallen de accu te zijn, het is dus zeker de moeite waard om de accu te testen/uitwisselen.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 14 augustus 2013 01:27 PM
  [ # 12 ]

Het kan wel degelijk… Op ons bedrijf hebben we Berlingo’s met BSI. Door de GPS apparatuur in die auto’s lopen die accu’s in vakanties leeg. Toevallig kreeg ik vorige week van 1 medewerker de mededeling dat zijn auto na het aankoppelen van de accu na 3 weken stilstand ineens raar deed. Lampen die een eigen leven hadden enzo..

Auto was niet meer uit te lezen en een rondje langs een dealer en 2 specialisten door onze huisgarage leerde dat toch echt de BSI is overleden… Verhaal lijkt erg hier op!

Profiel  
 
Wimmm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 14 augustus 2013 02:36 PM
  [ # 13 ]

ZX1.4i, in ‘rust’ meet de batterij 12V, als de auto draait 14V. Kun je daar iets uit afleiden?

Bedankt voor je inzicht, Xsara Coupe. Dat was ook de garagist zijn reactie. “Dat kan.”; “‘t Zal wel door de lege batterij zijn.”; “Is wellicht een relais’tje dat blijft plakken.”. Als er problemen zijn van deze aard, die zich ‘per toeval’ manifesteren in de garage tijdens werken aan de auto, met een stuk dat handenvol geld kost om te vervangen, verwacht ik eerlijk gezegd van een vakman dat hij toch met iets meer dan “een mogelijke theorie” kan afkomen om geloofwaardig te blijven. Zo kun je veel problemen verklaren natuurlijk…

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 14 augustus 2013 05:16 PM
  [ # 14 ]

is er niet gewoon iets mis met de condensators van die dingen, uitgedroogd ?

als deze in voedingen zitten werken de voedingen prima tot dat je het apparaat uizet en daarna gaat ie nooit meer aan.

zoek maar eens op bad caps op google.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 14 augustus 2013 08:12 PM
  [ # 15 ]

het is toch eigenlijk te gek voor woorden, dat als je accu op is ook je bsi gelijk is overleden, hoe doen ze dat dan in de fabriek??? ik zie het zo de bsi is een als een deel van een bestuuring systeem, net zoals je computer dat heeft, alleen als je de stekker eruit trekt, dan moet de boel herstart worden, alleen heeft de bsi geen eigen systeem om opnieuw op te starten, maar dat systeem heeft de fabriek, of zijn toeleveransier, maar als je dat voor je houd, kan je er lekker aan verdienen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook