De beruchte f2 zekering wordt veeeel te heet….
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 06 augustus 2013 04:47 PM

Gisteren een haperend en uitvallend aircopaneel in mijn net aangeschafte v6 exclusive uit 1998. Eerste waar ik aan dacht was de f2 zekering en inderdaad kunststof van de zekering half weggesmolten. Er van uitgaande dat er te veel weerstand in het kastje zelf zat het kastje omgewisseld voor een exemplaar uit mijn sloper.Zag er allemaal nog fris uit. Boel overgezet, zwaardere zekering er in (40A ipv 30) en de blower vol laten draaien. In no time is de zekering erg warm tegen het hete aan en bij het verlagen van de aanjager snelheid neemt de warmte weer af. Waar moet ik het zoeken? Aanjagermotor er uit pulken en kijken of deze met teveel weerstand loopt? Het verhaal van een zwevende zekering kan altijd nog maar heb geen zin in een gesmolten kabelboom ergens in het dashboard… Als ik de ventilator er uit haal kan ik meteen ook hier de koolborstels weer vervangen. Krijg één dezer dagen weer een paar setjes binnen: perfecte pasvorm en voldoet aan alle kwalificaties voor de Xm ventilator motor.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 augustus 2013 04:59 PM
  [ # 1 ]

Ik denk in eerste instantie aan overgangsweerstand van de pootjes van de zekering. Als de blower op vol vermogen minder dan 10A zou moeten trekken zou je op de 10A stand van een multimeter de stroom door de meter kunnen laten gaan in plaats van door de zekering. Als de stroom correct is ligt het aan mijn suggestie. Als de stroom door de zekering te groot zou zijn door een kortsluiting zou de zekering zelf doorsmelten en niet de plastic behuizing.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 06 augustus 2013 06:22 PM
  [ # 2 ]

Een zwevende zekering plaatsen is afdoende.
Zie: hier

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 06 augustus 2013 07:59 PM
  [ # 3 ]

effe doormeten met een ampere meter kan natuurlijk nooit kwaad. Mijn multimeter wil echter niet meten…Geloof het of niet, zekering in de multimeter is naar z’n grootje….Vond nog een mooie zwevende zekering met rubber huis en dekseltje..Knutsel deze er morgen maar voor de zekerheid in. Heb geen zin dat de boel wegsmelt of erger nog uitfikt…zou niet de eerste Xm zijn die zichzelf doet ontbranden…Rijden zonder blower is ewoon onmogelijk, zeker met de temperaturen van de laatste tijd.

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 06 augustus 2013 08:24 PM
  [ # 4 ]
jabaar schreef:

Een zwevende zekering plaatsen is afdoende.
Zie: hier

Begrijp ik goed dat de originele bedrading niet hoeft te worden doorgeknipt? Dus aan één kant een oogje en aan de andere kant een stekkertje welke in de originele witte stekker wordt geschoven…

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 07 augustus 2013 01:40 PM
  [ # 5 ]

Goed, nieuwe zekering in de multimeter. Meten in de stand “auto” dus blower zachtjes, airco aan. hele spulletje trekt ongeveer 8 ampere. Dan de blower voluit, loopt op tot tegen de 18 ampere en de 10 ampere trage zekering uit mijn multimeter klapt er weer uit…Gelukkig meteen 4 stuks gekocht….Modificatie gedaan met de zwevende zekering. Op standje “auto” niets aan de hand. Bij blower voluit wordt zelfs de dikke draad aan het witte stekkerblokje warm. De draden aan mijn zwevende zekering worden behoorlijk warm. Het zijn dingen waar een normaal mens niet naar kijkt dus misschien is het wel gewoon normaal….Hoeveel watt zou zo’n kachelventilator verbruiken op vol vermogen?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 augustus 2013 02:44 PM
  [ # 6 ]

Is dat niet ergens te achterhalen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 07 augustus 2013 07:06 PM
  [ # 7 ]
jantje1948 schreef:

Als de blower op vol vermogen minder dan 10A zou moeten trekken zou je op de 10A stand van een multimeter de stroom door de meter kunnen laten gaan

Jan zegt het hier correct: ALS. Maar er loopt dus veel meer dan 10A, omdat er anders geen 30A zekering zat. Wink
Een multimeter is een heel fijn hulpmiddel als je er mee om kunt gaan. Maar omdat er genoeg circuits in de auto zijn waar meer dan 10A kan lopen (kijk maar naar de zekeringwaardes) vind ik dat je uiterst terughoudend moet zijn met het meten van stromen met multimeters.

Om terug te komen op de laatste vraag: Volgens mij zit de kachelventilator boven de 150W, dus loopt er meer dan 11A.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 07 augustus 2013 07:15 PM
  [ # 8 ]

Helemaal gelijk! Iets is niet voor niets met 30amp afgezekerd. Blijf me toch afvragen waarom de bedrading zo warm wordt..Zekering zou toch de zwakste plek moeten zijn…Nou ja, zal wel goed zijn: snoer van een wasdroger wordt ook lekker warm tenslotte….

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 07 augustus 2013 07:28 PM
  [ # 9 ]

Voor het nette had die bedrading inderdaad wat dikker gemogen. Maar ach, het zijn korte stukjes en het wordt in die motorruimte toch al warm. Zo lang de draad niet dermate heet wordt dat de isolatie broos wordt, hoef je je geen zorgen te maken.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
maarten 96
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-05-2014

Gepost: 11 mei 2014 01:17 AM
  [ # 10 ]

klinkt het gek als ik dit probleem bij 3 tot 4 xm s getackeld door een dikke plusdraad (met zekering) direct naar de voeding van de clima control rechts voor de motor bij die grote bruine stekker te leggen met een relais aangestuurd door het contact?dit werkte zowel bij het type 1 als 2

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 11 mei 2014 09:53 AM
  [ # 11 ]

Het originele circuit werkt net zo waarbij het relais onder het handschoenenkastje zit (where else?)
Jouw versie is iets meer werk als alleen een zwevende zekering plaatsen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook