1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vreemd probleem met ‘na-ijlen’ gas geven
matahari
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-06-2013

Gepost: 09 augustus 2013 07:59 PM

Hallo allemaal,

Ik heb sinds mijn lange rit naar Duitsland een vreemd en een irritant iets met mij Xsara Picasso uit 2002.

Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen Smile
Als ik overschakel naar een volgende versnelling, lijkt het net alsof het gas een paar seconden blijft hangen (ik noem dit na-ijlen). Dit is best vervelend, omdat het niet lekker schakelt. De motor loopt niet hoog stationair of zo, maar daar heeft het wel de symptonen van. Wat ook wel opmerkelijk is, is dat het gas niet snel reageert op het pedaal. Maar hiervan weet ik niet zeker of dit al lannger zo is.

De work-around is: koppeling een paar seconden lang ingedrukt houden, de motor komt dan tot rust, en dan doorschakelen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Bedankt alvast voor jullie reacties.

matahari

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 augustus 2013 09:31 PM
  [ # 1 ]

Ik zou het gasklephuis eens schoonmaken (klik) en laat even weten of het probleem er dan nog is.
Ook is het dan nog interessant te weten of het probleem optreedt bij koude en / op warme motor ? Is dit ooit gebeurt en hoeveel kilometers heb je op de teller staan ?

Succes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
matahari
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-06-2013

Gepost: 21 augustus 2013 09:24 AM
  [ # 2 ]

Beste Bart, hartelijk dank voor je reactie !

Het euvel begint een beetje irritant te worden. Je kan hierdoor niet snel optrekken. Het is zowel bij koude als warme motor. Bovendien reageert de motor erg slecht op gas geven en mist vermogen. Ik heb de auto nog niet zo lang, maar het is nu sinds een maand (na een lange rit naar Duitsland). Er staat nu 108.000 op de teller.

Ik ben niet zo heel handig, maar ik zal in het weekend eens kijken of ik goed bij het gasklephuis kan komen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 augustus 2013 09:40 AM
  [ # 3 ]

Heb je de auto ook al laten uitlezen??

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
matahari
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-06-2013

Gepost: 21 augustus 2013 10:03 AM
  [ # 4 ]

Hi waterman,

Nee nog niet, ben dat wel van plan als het gasklephuis niet gaat lukken.

Ik wil niet naar een off. dealer. Dus ik ben op zoek naar een betrouwbare garage voor Citroën. Die zijn er wel in Scheveningen en Vlaardingen (ik woon in Rijswijk). Ik heb niet zulke beste ervaringen met de meeste garage’s doordat ik altijd de indruk heb dat ik onnodig op kosten wordt gejaagd shut eye

Profiel  
 
Vert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 04-07-2006

Gepost: 21 augustus 2013 01:22 PM
  [ # 5 ]

wrom niet naar citroen dealer ??

Profiel  
 
matahari
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-06-2013

Gepost: 21 augustus 2013 06:01 PM
  [ # 6 ]

Toch bang voor de hogere kosten. De auto is mij emotioneel veel waard love , maar ik wil niet te veel betalen.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 augustus 2013 08:19 PM
  [ # 7 ]

Als je dit verhaal houdt bij een dealer dan gok ik 9 tegen 10 dat ze met schoonmaken van het gasklephuis beginnen. De teller stond zo bij mij al eens op 60 euro (bij een ander merk dealer) en is makkelijk zelf te doen in ongeveer een half uurtje tijd inclusief in & uitbouw.
Dit is in ieder geval het begin van de analyse en hopelijk lost het je probleem in z’n geheel op.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 augustus 2013 08:35 PM
  [ # 8 ]
matahari schreef:

Hi waterman,

Nee nog niet, ben dat wel van plan als het gasklephuis niet gaat lukken.

Ik wil niet naar een off. dealer. Dus ik ben op zoek naar een betrouwbare garage voor Citroën. Die zijn er wel in Scheveningen en Vlaardingen (ik woon in Rijswijk). Ik heb niet zulke beste ervaringen met de meeste garage’s doordat ik altijd de indruk heb dat ik onnodig op kosten wordt gejaagd shut eye

Civer zit vlak bij Scheveningen, is niet de goedkoopste maar ze zullen geen overbodige dingen doen.
Het zijn wel ervaren gasten daar.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 augustus 2013 09:36 PM
  [ # 9 ]

Een goede garage met kennis van zake van moderne auto’s is heel wat waard.
Je hebt kans dat uitlezen met generieke apparatuur niets oplevert totdat het mengsel brandstof / lucht echt niet meer goed aangestuurd kan worden. Dit soort apparatuur kan dan wel grafieken maken van diverse parameters met draaiende motor. Een getraind persoon kan daar heel wat diagnose uithalen.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
matahari
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-06-2013

Gepost: 21 augustus 2013 10:39 PM
  [ # 10 ]

Ik probeer het gasklephuis eerst zelf. Als dit niet lukt ga ik idd naar Civer (goede reviews). Het zal niet in de komende dagen zijn, maar ik houdt jullie op de hoogte.

Bedankt zover allemaal !

Profiel  
 
matahari
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-06-2013

Gepost: 23 augustus 2013 02:51 PM
  [ # 11 ]

Ik heb het gasklephuis losgemaakt en zo goed als kon schoongemaakt. (Zie draadje: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222570/). De zwarte aanslag is in ieder geval helemaal weg. Helaas is het probleem hierdoor niet verholpen. Moet de boordcomputer wellicht nog gereset worden? Zijn er nog andere optie’s over, voordat ik naar een garage stap?

EDIT: O, ja. Ik heb direct vanaf het gasklephuis gas gegeven: zelfde probleem. Hiermee heb ik het gaspedaal en kabelmechaniek uitgesloten.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 23 augustus 2013 08:32 PM
  [ # 12 ]

De boordcomputer hoeft niet gereset te worden. De computer “leert” zelf van de informatie van het gasklephuis: aan de ene kant zit hier een stappenmotor in en daarop gemonteerd een pot-meter. Deze laatste geeft een bepaalde electrische weerstand bij een bepaalde klep-openingshoek. De relatie tussen weerstand en openings-hoek is wat de computer moet leren omdat dit per gasklephuis anders zal zijn. Dit heeft een aantal kilometers rijden nodig bij verschillende standen van de klep / gaspedaal. Omdat5 je hetzelfde gasklephuis hebt teruggebouwd, is de relatie hoek - electrische weerstand niet veranderd en is een reset daarom niet nodig.

Jammer dat het probleem niet is opgelost, deze oorzaak kun je nu echter wel zo goed als uitsluiten.
Het lijkt er daarom dus op dat de computer bewust het gasklephuis en inspuiting laat “na-ijlen” wat misschien weer een gevolg is van verkeerde sensor-informtie (lucht-massa, lambda, etc), maar daar houdt mijn expertise wel een beetje op.
Mocht je naar de garage gaan, kun je in ieder geval melden dat het gasklephuis is schoongemaakt.

Succes, Bart.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
matahari
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-06-2013

Gepost: 26 augustus 2013 11:57 AM
  [ # 13 ]

Binnenkort naar de garage. Als er een oplossing uitkomt, komt die uiteraard in deze thread te staan.

Profiel  
 
matahari
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 13-06-2013

Gepost: 08 juni 2014 12:12 AM
  [ # 14 ]

Beste mensen, ik ben uiteindelijk naar de garage gegaan (Civer in Scheveningen). Op zich is het ‘na-ijlen’ van de motor redelijk normaal. De garage heeft echter een groot deel van de uitlaat vervangen. Het voorste deel lekte enigzins (wist ik van), en de achterdemper zou verstopt zitten.

Al met al heeft dit geresulteert in minder na-ijlen en een krachtiger/pittiger aanvoelende motor. Ook lijkt hij nu zuiniger, maar dat kan ook mentaal bedrog zijn Smile

Ik hoop dat jullie hier nog iets aan hebben.

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 08 juni 2014 12:46 AM
  [ # 15 ]

Goed om te lezen dat het iets beter is geworden, jammer dat het nog niet voorbij is.
een vriend van mij heeft een Corolla uit 2007 en die heeft precies hetzelfde, het gas blijft wel 2 seconden hangen nadat je je voet van het pedaal haalt. heeeeeel erg wennen om daar “soepel” in te rijden.
Garage kon bij hem niets vinden, die halve auto is al vervangen..

doei

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook