1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
De avonturen van DSuper 5 ‘ppvandep’
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 28 augustus 2013 08:19 AM

Wellicht handiger om de verhalen van de dame te bundelen.

Hier gaan we nu verder met het eerste huidige onderwerp de stoomwolken uit de uitlaat.
1. In het afgelopen jaar is 2 keer de koppakking vervangen
2. Een volledige nieuwe radiateur ingegaan
3. In het afgelopen jaar 3 nieuwe thermostaten, nu zit er een van 75*C in
4. Er zitten links en rechts een kachel in
5. Na de vakantie een 500mbar radiatordop en toen was het wel erg extreem, nu met de 280mbar lijkt het probleem weg te blijven…

Maar het kan dus zijn dat het probleem er nog is, maar zich even niet manifesteert….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 augustus 2013 10:22 AM
  [ # 1 ]

2x een koppakking is natuurlijk vaag. Ik neem aan dat je de kop hebt laten afpersen en op vlakheid hebt gecontroleerd? Indien je dat gedaan hebt en de kop was ok dan is er wat anders aan de hand: het kan dan zijn dat de voetpakkingen van de cilinderbussen lek zijn. Heb je de kop nog niet laten controleren dan is dat toch wel het eerste wat ik zou doen. Het systeem moet gewoon werken met een dop van 500 mbar, mits het een gesloten systeem is met een expansievat.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2013 10:40 AM
  [ # 2 ]

of de bussen staan te laag!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 augustus 2013 10:42 AM
  [ # 3 ]

Maar dat komt bijna niet voor behalve bij een 23 motor en heeft meestal te maken met gare voetpakkingen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 augustus 2013 11:51 AM
  [ # 4 ]

Als het de voetpakkingen zijn zou er water in de olie moeten komen…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 28 augustus 2013 12:44 PM
  [ # 5 ]

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb het tot nu toe laten doen. Daar ik nu erg twijfel, denk ik er over om het nu zelf te gaan doen. Bij de garage, waar ik de delen van het onderhoud dat ik zelf doe, hebben ze de vorige keer al aangegeven dat het met hier en daar enige hulp bij hen wel zou moeten lukken.

Komend weekend heb ik weer een lange rit en dan zal ik eens kijken hoe motor reageert op een lange rit. Bij de korte ritjes deze week geen enkele stoomwolk, anders dan een klein pluimpje blauwe rook.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 28 augustus 2013 01:01 PM
  [ # 6 ]

zou het kunnen dat er ook radiators zonder expansievat een dop mag hebben 500mbar ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2013 01:13 PM
  [ # 7 ]

neen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 28 augustus 2013 11:19 PM
  [ # 8 ]

In onderdelenboek staat vanaf 07/72 alle wagens de dop 500mbar meekrijgen of zie ik het verkeerd?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 29 augustus 2013 10:34 AM
  [ # 9 ]

Egbert ga eerder aan dat de druk bij afkoeling moet afnemen. Als de 500mbar dop erop zit blijft er druk in het systeem staan. Als de 280mbar dop erop zit niet. Het eerste duidt erop dat er een lekkage is, het tweede niet. Of is dit te kort door de bocht geredeneerd. Is het gewoon al merkbaar bij de 500mbar dop en wordt over een tijdje ook zichtbaar met de 280 dop?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 augustus 2013 10:58 AM
  [ # 10 ]

De druk daalt doordat de KVS afkoelt. Je wil een iets hogere druk in je systeem omdat dan de kooktemperatuur van je KVS stijgt. Je kan dan heter rijden zonder dat de boel gaat koken.

Als de 280psi dop geen druk houdt duidt dat op afblazen door die dop en is de druk in je systeem boven de 280 psi geweest, of de dop is gaar…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 augustus 2013 10:13 PM
  [ # 11 ]

Is inderdaad erg verdacht voor lekke koppakking.
Een betere garage heeft een chemisch setje om te testen of er CO in de lucht ruimte onder de dop zit. Als dat er zit, dan kan dat alleen maar vanuit de verbrandingskamer gekomen zijn en is dus bewijzend voor lekke koppakking ( of gescheurde kop).
Setje zal ook wel te koop zijn bij Brezan, geen idee over de prijs.

Dit verhaal gaat wel richting flink balen. Zoals eerder geschreven, dan moet er ook iets anders aan de hand zijn, bv gescheurde kop.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 08 oktober 2013 12:39 AM
  [ # 12 ]

Het heeft even geduurd, maar ik heb een co- meting kunnen doen. Een positief resultaat: er zit geen co in de kvs of het systeem. Wel ruiken we lpg onder de motorkap, bij het net openen van de motorkap.

Nu kwam mijn pa met de melding dat er in elke verdamper een schroefje zit waar het water uit de verdamper moet worden gehaald. Nu weet ik daar niets van en heb ik er niet eerder over gehoord of gelezen. Weet iemand van jullie daar van/over?

Bij de garage waar ik het onderhoud doe gaven ze wel aan dat de luchtvochtigheid erg van invloed is op hoe de auto op lpg reageert. Op zich snap ik dat en kan ik daar iets mee. Want in de garage, als ze binnen staat, en ik de dame start heeft ze nooit pluimen. Alleen buiten of soms na een lange rit op hoge snelheid.

Goed, ik ga even verder zoeken en als anderen ideeën hebben, laat maar horen/ weten.

sleep

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 oktober 2013 08:49 AM
  [ # 13 ]

Info uit de jaren 80: er zit een heel klein beetje olie in LPG die zich verzamelt in de verdamper. Daarom zit er een aftapplug aan de onderzijde om deze olie te kwijt te raken. Geen idee of dat momenteel nog steeds van toepassing is, of hoe vaak je dat aftappen zou moeten doen.

knuffel

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 27 december 2013 02:00 PM
  [ # 14 ]

Met de feestdagen eens de nodige informatie van de DS en haar uitstoot eens op een rijtje gezet en eens vergeleken naar de gemiddelden van alle auto’s in Nederland.

Huidige staat uitstoot van de DSuper 5, naar werkelijk verbruik:
211 gr/km CO2,
0,5% CO,
0,216 gr/km NOx,
0,007 gr/km fijnstof,

standaard fijnstof 0,016gr/km door banden, remmen, wegdek (moet bij alle auto’s worden gevoegd, buiten de cijfers gebleven)

Gemiddelde waarden in NL TNO 2012:
Uitstoot NOx:
LPG 0.07 g/km t.o.v. Benzine 0.10 g/km en Diesel 0.80 g/km
Uitstoot fijnstof:
LPG 0.005 g/km t.o.v. Benzine 0.006 g/km
Uitstoot CO2:
LPG 214 g/km t.o.v. Benzine 249 g/km en Diesel 206 g/km

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 28 december 2013 10:04 PM
  [ # 15 ]

Niet slecht dus, beter dan een moderne diesel qua NOx en fijnstof! En CO2 doet er qua milieu niet toe, afgezien van het broeikaseffect.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook