1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
probleem van dansende vering uitgebreid naar vertraagd remmen.
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 10 september 2013 03:59 PM

mijne Heren,
mijn DS23ie bvm van 73 heeft al enige tijd last van dansen,het steeds zoeken van de juiste hoogte na remmen optrekken en gewoon bij stilstand na het remmen is de voorkant lager waarna hij deze op hoogte brengt maar dan weer te ver doorgaat waarna er een correctie volgt met weer te ver zakken met gevolg dat het hele programma zich weer herhaald en dit steeds opnieuw.
Sinds enige weken is de remkracht vertraagd, kan dit een gevolg zijn van vuil in het systeem?
Ontluchten heb ik al een keer gedaan maar dit heeft niet geholpen. Of is de remaccu defect?
Als ik rem en ik druk met normale kracht dan remt hij na 1 seconde de remkracht is dan ook goed, bij het loslaten heb ik het idee dat de achterremmen even blijven hangen.
Iemand een idee of ooit meegemaakt? Ik hoor graag van jullie Gr.Ton van de Wiel.

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 september 2013 04:25 PM
  [ # 1 ]

Tegen het dansen kun je het beste de hoogteregelaars uit elkaar halen en schoonmaken. Vooral de dashpot, want die zorgt voor een dempende werking. Vertraagd remmen is eigenlijk altijd een gevolg van lucht of stikstof. Reaccu is dan inderdaad hoofdverdachte. De simpelste test: Als systeem op druk en wagen op hoogte is het contact uit. Als de motor stilstaat contact weer aan en dan een aantal keren remmen. Normaliter mag het lampje voor de hydraulische druk pas na zo’n 20 keer aan gaan. Ook kan er lucht aangezogen worden in de slang die van het voorraadvat naar de hd pomp gaat.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 september 2013 04:27 PM
  [ # 2 ]

ik denk eerder dat er een hoogteregelaar dashpot leeg is…(dansen)..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 10 september 2013 04:41 PM
  [ # 3 ]

Jantje 1948, Ik zal de test uitvoeren.
Bogaard77 Wat is een dashpot?

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 september 2013 04:44 PM
  [ # 4 ]

In de hoogte regelaar zitten twee ruimtes die door een gaatje met elkaar verbonden zijn. Als de regelaar heen en weer gaat, pompt ie LHM door dat gaatje en wordt erdoor gedempt. Als die LHM er niet is (rubber lek) pompt ie lucht en overcorrigeert..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 10 september 2013 06:17 PM
  [ # 5 ]

Boogaard77 bedankt voor je uitleg is duidelijk.Jan 1948, Heb de test uitgevoerd,wagen op hoogte contact af en weer aan, oliedruklamp is meteen aan een keer remmen en hij ligt achter op de grond. Ik heb een hoofdbol en remaccu besteld tevens spoelvloeistof.Hoe kan ik het beste spoelen? Ook ga ik de hoogteregelaars schoonmaken en reviseren.

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 september 2013 06:36 PM
  [ # 6 ]

Welk oliedruklampje bedoel je?
Je weet hoe die regelaar uit elkaar moet? Om die dashpot er uit te halen moet je een speciaal gereedschapje fabrieken.
Spoelen: wagen in laagste stand, ontlastschroef van de regelaar een slag los, stuur een paar keer heen en weer en voorraadvat aftappen. Daarna vullen met de hydraurincage en zo’n 3000 km hier mee rijden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 10 september 2013 08:03 PM
  [ # 7 ]

jantje 1948, hoogteregelaars heb ik al eens gereviseerd, en de rode lamp in het midden is van de hydrauliek, probleem zal zijn om er 3000 km mee te rijden nu de zomer weer voorbij is Gr. Ton.

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 10 september 2013 08:23 PM
  [ # 8 ]

In La Bombe van pakweg 15 geleden stond een beschrijving van iemand met exact hetzelfde probleem. De fout werd toen ook gezocht in de hoogteregelaar. Uiteindelijk, na enig zoekwerk, bleek de fout te zitten in ontregelde stabilisatorstangen voor. Zwaar versleten kogels aldaar in combinatie met een toch al verkeerde afstelling van de stabilisator, zorgde ervoor dat er iedere keer verkeerde signalen aan de hoogteregelaar werden doorgegeven. Rijstand werd door al die speling + verkeerde afstelling gevoeld als laag, dus hup omhoog ging de voorkant en hoog werd gevoeld als te hoog dus hup omlaag en dan ging het spelletje opnieuw. Dit resulteerde in een constant op en neergaan van de voorzijde. Dansen dus.
gr   Rinus

Rinus

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 10 september 2013 08:31 PM
  [ # 9 ]
Dspecial amateur schreef:

jantje 1948, hoogteregelaars heb ik al eens gereviseerd, en de rode lamp in het midden is van de hydrauliek, probleem zal zijn om er 3000 km mee te rijden nu de zomer weer voorbij is Gr. Ton.

Je kunt het spoelen toch ook uitstellen tot het voorjaar? Of wellicht kan het geen kwaad om de auto met het spoelmiddel weg te zetten in de winter, maar dat weet ik niet zeker.

Spoelmiddel zou ik overigens pas toepassen als er erg oude, vervuilde LHM in de auto heeft gezeten.Als alles al mooi schoon van binnen is, heeft het niet zo veel nut.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 10 september 2013 09:18 PM
  [ # 10 ]

misschien volledig overbodig, maar als je oliedruklamp zo snel aangaat hoe is het dan gesteld met het niveau van je LHM?

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 september 2013 10:07 PM
  [ # 11 ]

Goede toevoeging Rinus! Check dus eerst stabilisator en - kogels. Auto NIET met hydraurincage wegzetten. Te agressief. Of rijden ermee of gewoon verse lhm erin.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 september 2013 10:26 PM
  [ # 12 ]
jantje1948 schreef:

  Remaccu is dan inderdaad hoofdverdachte. De simpelste test: Als systeem op druk en wagen op hoogte is het contact uit. Als de motor stilstaat contact weer aan en dan een aantal keren remmen. Normaliter mag het lampje voor de hydraulische druk pas na zo’n 20 keer aan gaan. Ook kan er lucht aangezogen worden in de slang die van het voorraadvat naar de hd pomp gaat.

Jan , bij deze werkwijze meet je gelijk ook de restdruk die in bol van de drukregelaar aanwezig is !

Om enkel de remaccu te meten , moet je na het stilleggen de ontlastschroef open zetten ,

dan de voorremmen ontluchten en tot er niets meer uitkomt .

Bij een goede originele remaccu ( niet de modificatie met de CX bol en klep )

moet je minimum 350 cc LHM opgevangen hebben .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 september 2013 11:22 PM
  [ # 13 ]

Walter, je hebt helemaal gelijk. Maar als het lampje gelijk gaat branden zullen ze dus allebei wel plat zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 11 september 2013 06:15 PM
  [ # 14 ]
jantje1948 schreef:

Walter, je hebt helemaal gelijk. Maar als het lampje gelijk gaat branden zullen ze dus allebei wel plat zijn.

Op die lamp kan je niet rekenen voor de remaccu .

Lamp geeft de systeemdruk aan in de prioriteitsventiel .

Remaccu zit daar eigenlijk VOOR .....

Eerst voldoende druk voor de voorremmen ( remaccu ) dan pas de rest van de auto !

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Dspecial amateur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 30-04-2008

Gepost: 11 september 2013 08:05 PM
  [ # 15 ]

LHM niveau is goed. moet even een weekje aan het werk (kosten DS) laat nog wel iets horen. Bedankt en tot schrijfs. Ton. P.S. zijn er geen grotere remaccus in de handel? dan heb je meer voorraad.

Hydraulisch rijd beter

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook