30 van de 30
« Eerste  < Vorige 28 29 30
   
DUBBUS
Gert-Jan Brink
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1483
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 27 juni 2021 07:16 AM
  [ # 436 ]

Ben er inmiddels achter dat koud kleppen stellen op 20/25 waarschijnlijk te krap is bij rijden op lpg.
Nu op 25/30 gezet. Nog niet op gas gereden maar op benzine loopt ie daar goed mee. Geconstateerd dat de tuimelaars van cylinder 2 en 3 minder olie krijgen dan 1 en 4 bij draaien zonder klepdeksel.Gisteren eerst maar eens olie ververst.
Wordt vervolgd.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”, Xantia 1999 1.8i Exclusive

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2649
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 juni 2021 07:27 AM
  [ # 437 ]

Wel laat maar: Als ik de foto’s van je ingelopen kop bekijk dan lijkt het wel of de klepzetel helemaal de kop “ingeslagen” is.  De enige verklaring die ik daarvoor ken: De klepetel zit niet vast in de kop en wordt de aluminium kop “ingetimmerd”.

Gas verbrand echt veel heter dan benzine, dus dan kan die hogere klepspeling geen kwaad. De klepspeling bepaald ook waar je nokkenas begint te werken en als je nekprofiel niet meer nieuw is kan het best zijn dat hij bij iets ruimer of krapper mooier loopt, d.w.z. de kleppen gelijkmatiger = minder hamerend openen. 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1483
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 30 juni 2021 07:28 PM
  [ # 438 ]

Olie ververst maar de tuimelaars van nr 2 en 3 krijgen nog steeds niet echt olie.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”, Xantia 1999 1.8i Exclusive

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1483
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 13 juli 2021 08:18 AM
  [ # 439 ]

Probleem gevonden en opgelost.

Ik was te gefocused op het probleem van oliegebrek bij de tuimelaarasjes bij cylinder 2 en 3. Het probleem zat bij cylinder 1 en 4.
De tuimelaarasjes daar zaten verkeerd om, met de gaatjes naar boven ipv naar beneden. Daardoor kregen de asjes van cylinder 1 en 4 alle olie en was er niet genoeg druk voor de asjes van 2 en 3.
Na omdraaien krijgen ze nu alle 4 olie.

Vraag ik me nu wel af wat dit voor invloed heeft gehad op de klepzittingslijtage van 2 en 3 over de jaren. Ik heb de asjes namelijk heel precies overgezet van de oude kop op de nieuwe, dus zonder ze te verdraaien. Ze habben dus al heel lang verkeerd om gezeten. De laatste keer dat ik de kop erafgehaald heb was in 2008 , al kan ik me niet herrineren dat ik toen de tuimelaars heb gedemonteerd. Ik heb toen nieuwe zuigers en cylinders gemonteerd. Dus joost mag weten hoe lang ik hier mee rond heb gereden.

afijn hij loopt lekker en mooi, vandaag maar eens een 8 uur durende toer naar Bergen maken.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”, Xantia 1999 1.8i Exclusive

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1483
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 22 juli 2021 07:54 AM
  [ # 440 ]

Zo weer terug uit Bergen, de eerste 1000 km zitten erop, dus kop nagetrokken en klepspeling gechecked. Daar was niets mis mee. Bijna de hele weg op LPG gereden. alleen bij stationair lopen ging de LPG schakelaar knipperen en de afsluiters aan en uit. Als ik aan het stekkertje aan de achterkant van de schakelaar trok was het weer weg. Ik heb een nieuwe schakelaar besteld.
Op de terugweg deed de startmotor weer raar, bleek de ring op de as die uitslag van het rondsel begrensd los te zitten.  dat was thuis snel gefixed en nu maar super goed geborgd.

We hebben weer een hoop gepiep vanaf de rechter stuurkogel en/of onderste fuseekogel. Doorsmeren helpt niet dus de boel mag weer uitelkaar.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”, Xantia 1999 1.8i Exclusive

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5626
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
Gepost: 22 juli 2021 10:49 AM
  [ # 441 ]
Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1483
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 24 juli 2021 08:14 PM
  [ # 442 ]

Ja zo is het met oud spul.
Nieuwe LPG-schakelaar is al binnen. Morgen ff programmeren.

Stuurkogel gisteren gedemonteerd en opnieuw afgesteld, zat teveel speling op.
Onderste fuseekogel geforceerd doorgesmeerd. Het vet kwam er met doorsmeren aan de bovenkant uit.
Door een houten wig tussen fusee en aandrijfas te tikken heb ik de bovenkant vetdicht gemaakt en zo kon ik het vet naar beneden dwingen.

Gepiep is weer weg.

Net naar een foodtruckfestival geweest hier in Ålesund, helaas geen HYs, wel 9 euro voor een belgische friet, met iets wat ik geen mayo durf te noemen, die maar ff in de winkel gehaald in een nutteloze poging het nog een beetje ergens op te laten lijken. Ook nog een kilo echte nederlandse oude kaas gekocht. Kost wel ff 32 euro maar je moet wat

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”, Xantia 1999 1.8i Exclusive

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996.

Profiel  
 
 
30 van de 30
« Eerste  < Vorige 28 29 30
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook