interval distributie 1.4 / 1.6
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 27 september 2013 09:19 AM

Goeiemorgen!

dit past ook wel bij de aankooptips (lijstje met distributie vervangingsintervallen voor verschillende types)

ik ga voor een vriend kijken naar een paar auto’s, voorkeur heeft toch wel een ZX (of broertje uit de psa stal)!
Nu heb ik geen goede reden kunnen vinden om specifiek voor een 1.4 of voor een 1.6 te kiezen. de enige reden zou kunnen zijn dat de interval voor vervanging van de distributieriem erg verschilt.

ik heb overal gezocht, maar kan niet vinden wat de vervangingsinterval is voor deze 2 motoren. weet iemand dat zo te vertellen?

als iemand nog andere redenen heeft om wel juist voor de een of de ander te gaan hoor ik t graag!

greetzzzzzzzzzz

Rusty

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 27 september 2013 03:36 PM
  [ # 1 ]

De 1.6 heeft een XU 8v blok.
In de 1.4 ligt het overbekende TU blok. Persoonlijk zou dat mijn voorkeur hebben daar het onverwoestbaar is en kinderlijk makkelij is om aan te sleutelen. Onderdelen kosten weinig daar t blok in vrijwel ieder model heeft gelegen; BX, AX, Saxo, ZX, Xsara, C3, 106, 206, 306 etc etc etc…

Enige wat wel eens wil gaan is de koppakking die naar buiten toe wat olie gaat zweten, maar zelfs dat is een relatief klein klusje….
Ik had laatst een 306 van een vriendin. Ding startte niet helemaal lekker, liep wat rumoerig maar liep wel gewoon en reed prima. Wat bleek? De distributieriem lag er 2 tanden naast, de spanning was veel te laag, de spanrol was op en de multiriem werd scheef getrokken doordat men een vulplaatje niet had teruggeplaatst. Ding had 200.000 op de klok en na het omleggen van een nieuw riempje en de boel op tijd te hebben gezet reed die weer als een nieuwe. En dat was een klusje van 2 uur inclusief onderdelen halen…

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 27 september 2013 03:43 PM
  [ # 2 ]

mijn voorkeur heeft iig ook de 1.4, maar er staan nou eenmaal ook behoorlijk wat 1.6 jes te koop. heb zelf al een keer de distri van mijn zx 1.4 gedaan destijds en ook al een keer van een 1.1 saxo dus als het moet gebeuren moet dat geen probleem zijn.

bij welke km-stand moet de distributie bij deze blokken normaal gedaan worden?

greetzzzzzzzzzz

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 30 september 2013 03:08 PM
  [ # 3 ]

Er gaan de nodige verhalen rond wat betreft het vervangen van een distri-riem bij een 14i. Dit varieert van 60.000 tot 120.000km. Speel het gewoon op safe en vervang de riem en spanrol iedere 80.000km. Als je het zelf kan (is niet moeilijk en vervang eventueel voor de zekerheid meteen de waterpomp) zijn de kosten goed te overzien. Dacht dat een riem en spanrol ong. €80,- bij elkaar kost.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 30 september 2013 03:20 PM
  [ # 4 ]

Hoi, t is uiteindelijk idd een 1.4i geworden, in een ander koetswerk dan gepland (306 break laatste type met heldere koplampen)

wel bij verschillende andere ZXen/ auto’s wezen kijken, maar het is echt om te huilen wat er aangeboden wordt als ‘nette auto’ ‘in zeer goede staat’ e.t.c. toen kwamen we dus een peug tegen die wel wat ‘parkeerschades’ heeft, maar verder in behoorlijke staat verkeerd en voor een aantrekkelijke prijs. iig wel lekker bekende en betrouwbare techniek!

en distri zou nog minstens 40k mee moeten kunnen, dus een jaartje of 2 moet zeker lukken! Smile

thnx voor de antwoorden!

greetzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook