Totaal aantal Berichten: 230
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Na de verstopte radiator problemen is de ds weer eens ziek.
Problemen komen altijd uit een onverwachte hoek, iets waar je het niet van verwacht.
Zo ook het volgende:
Na een heel aantal probleemloze km’s , en na lekker gecampeerd te hebben starte de ds plotseling niet meer.
De bendix werd niet meer aangetrokken van het een op t andere moment.
De conclusie dat het aan de startmotor lag was redelijk snel gemaakt door de motor met een andere kabel direct via de pluspool te voeden.
De startmotor zelf kan wel rond draaien maar de bendix hangt hardstikke vast (zelfs tikken geven helpt niet meer)
Wel grijpt ie soms wel aan in het vliegwiel als je de startmotor direct voed (zonder tussenkomst van contact op de startmotor , die nu open staan.
Dit is dus m.i. een teken dat de bendix ergens halverwege vast hangt.
Nu was ik begonnen met het uitbouwen van de startmotor om deze te controlleren en evt. te vervangen door een valeo.
Maaaarrrrr ik kan 1 bout niet bereiken.
deze zit achter de handremtang , een dunwandige dop past er net op maar dan is er geen plaats voor een ratel , en een ringsleutel past niet omdat er langs de bout niet genoeg plaats is.
Hoe pakken jullie dat aan?
De handremtang demonteren is een optie ,maar lijkt me onnodig.
Of heb ik simpelweg de verkeerde bout te pakken?
Gr Bjorn
ik meen me te herinneren dat ik het heb opgelost met een verlengde 1/4” dopsleutel, misschien met dubbele verlenging. Maar ik heb iig geen rare toeren hoeven uithalen voor het loshalen. Wel de nodige kruipolie gebruikt.
En voor het uittillen heb ik eerst het hitteschild van de startmotor afgehaald voor voldoende ruimte…
Succes
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Pijpsleuteltje.