schokkende/stotterende motor Grand Picasso automaat
kumrid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-2010

Gepost: 07 oktober 2013 01:06 PM

Ik heb de laatste tijd (ong 3 maanden) last van een inhoudende of schokkende motor.
De auto start perfect, maar als ik weg rij heb ik soms al last dat de versnelling van 1 naar 2 schakelt met een klap alsof hij blijft hangen. vervolgens stottert/schokt de motor als ik het gas rustig los laat of rustig intrap. ook als de motor warm is blijft dit van kracht. Als ik 100 a 120 rijd heb ik het gevoel dat de motor lichte schokjes geeft ( dus geen vloeiend geheel).Ik ben al naar de garage geweest en die heeft de remblokken afgevlakt, maar dat mocht niet baten.
ik lees op de forum al enkele oplossingen als de ESP uitzetten of de software van het motormanagmentsysteem vervangen of het inleren van de gasklep.
Ik heb zelf het gevoel dat het met de brandstof toevoer de maken heeft.
Omdat dit een automaat is geldt hier dan andere oplossingen voor?

mvg Etienne

Profiel  
 
Kennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 15-08-2007

Gepost: 07 oktober 2013 01:58 PM
  [ # 1 ]

doet die met wegrijden ook trillen/schokken?

wil nog wel is voorkomen dat de koppelingsplaten niet fijn zijn, en daarnaast een software update van de bak, je zal die in eerste instantie eens kunnen laten updaten, om te kijken of dat helpt.

Profiel  
 
kumrid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-2010

Gepost: 07 oktober 2013 02:20 PM
  [ # 2 ]

Bij het wegrijden is het meer alsof het lijkt dat de vesnelling blijft hangen in z’n één en schokken doet hij bij gas geven en afremmen door gas terug te nemen.
maar dank voor de tip .

Profiel  
 
erwinvos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-2013

Gepost: 07 oktober 2013 02:24 PM
  [ # 3 ]

Hallo Kumrid,

ik heb een C4 Grand Picasso. Deze heb ik nu 2 jaar en al twee jaar problemen. Maand na aanschaf begonnen de problemen. Schokken bij het wegrijden, na een paar dagen de symptonen onder het rijden (inhouden) en de volgende stap was een melding op het display van mogelijke verstopping roetfilter. Ik ben ondertussen bij de 3e garage aanbeland. Wat is er allemaal gebeurd:
- Alle mogelijke software updates zijn gedaan
- Roetfilter diverse malen geregeneerd
- Roetfilter vervangen
- Roetfiltersensor vervangen
- Drukgroep vervangen

En steeds komen de problemen terug. Er zijn geen storingen wanneer de auto op de computer wordt aangesloten en dus moeten ze afgaan op ‘gevoel’. Ze kunnen er niet achter komen. Zit nu in de laatste fase. Ben bij een andere garage geweest voor second opinion en die kwam met de mededeling dat het wel eens in de verstuivers kon zitten. Vanuit Citroen wordt echter gezegd dat dit onwaarschijnlijk is. En ik ga niet zomaar even de verstuivers laten testen/vervangen.

Brandstoffilter kan het ook niet zijn, aangezien deze bij 158000km vervangen was en we er nog geen 40000km mee gereden hebben. Maar de auto rijdt nu soms als een hobbelpaard en dat is niet prettig.

Dus wat is de tip die leidt naar een niet-schokkende C4 Grand Picasso automaat?

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 07 oktober 2013 02:58 PM
  [ # 4 ]

Heb je de “echte” automaat of de EB6V robotbak? En welke motor heb je? Misschien handig als je je avatar even invult, dan weten we waar we over praten Wink

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
kumrid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-2010

Gepost: 07 oktober 2013 03:17 PM
  [ # 5 ]

ik heb een automaat, wel met flippers aan het stuur en een M stand om via de flippers te schakelen maar geen pookje. citroën C4 2.0 exclusive

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 07 oktober 2013 03:19 PM
  [ # 6 ]

Zit er ook een P-stand op? Dan is het nl. een echte automaat en geen EB6V of EGS of ETG.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Kennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 15-08-2007

Gepost: 07 oktober 2013 03:35 PM
  [ # 7 ]

probeer anders, mocht het de genoemde eb6v bak zijn, eens bij de dealer de software te laten verwijderen van de bak, en compleet nieuw te laten installeren,

Profiel  
 
kumrid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-2010

Gepost: 07 oktober 2013 03:39 PM
  [ # 8 ]

er zit een p stand op.

Profiel  
 
Kennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 15-08-2007

Gepost: 07 oktober 2013 03:46 PM
  [ # 9 ]

Dan kan het wel eens zijn, dat de kleppen, die in de versnellingsbak zitten aan vervanging toe zijn.

Profiel  
 
erwinvos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-2013

Gepost: 07 oktober 2013 04:11 PM
  [ # 10 ]

Die C4 die ik heb is een EB6V bak en de problemen komen overheen. Heb je ook last van een roetfilterstoring kumrid?

Profiel  
 
kumrid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-2010

Gepost: 07 oktober 2013 04:18 PM
  [ # 11 ]

nee, hij geeft geen roetfilter storing aan.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 07 oktober 2013 04:28 PM
  [ # 12 ]

@ Erwin; De symptomen die jij beschrijft kwamen bij mijn Grand Picasso uiteindelijk uit op lekkende verstuivers.

Profiel  
 
erwinvos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-2013

Gepost: 07 oktober 2013 04:37 PM
  [ # 13 ]

@tilanus. Dat is wat de garagehouder van een gewoon klein bedrijfje dus ook zei. Maar daar wil Citroën niet aan. Maar bedankt voor je bevestigende feedback. Hier kan ik uiteindelijk wel wat mee. Bedankt

Profiel  
 
lgmn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 14-04-2014

Gepost: 15 april 2014 12:18 PM
  [ # 14 ]

Koude motor start.sxara Picasso 2.0 G3 LPG autom.2006 10000km

Start goed zonder gas te geven.
Motor draait in eerste instantie goed stationair.
Na enkele ogenblikken gaat deze overslaan en in de uitlaat als plofjes naar binnen zuigt.
Soms lukt het zonder gas te geven weg te rijden, maar slaat zeker af bij wegrijden
met gas geven.
Bij herhaalde start lukt het dan wel om weg te rijden maar met ploffende geluiden en
hortend daardoor grijpt automaat hierdoor dan ook soms hard in naar de volgende
versnelling.
Als niet teveel gas wordt gegeven gaat het redelijk goed en neemt het ploffen al rijdend geleidelijk af.
Als bij een laag toerental rijdend teveel gas wordt gegeven neemt het ploffen weer toe.
Als ik bij een kruising op wil rijden slaat de motor af en kan na het herhaald starten niet meteen vlot weg rijden.
Na enige tijd als de motor goed warm is verdwijnen de voornoemde problemen en dit
gedurende de hele dag ook als de motor enige uren tussentijds niet heeft gedraaid.

Verleden week heb ik zelf de luchtpomp in de linker wielkuip nagekeken of deze nog wel functioneerde en daarbij de afvoerende slang losgehaald en wederom liep er water uit en spoot er nog meer water uit toen ik de pomp onder 12 v. spanning zette op de
losgekoppelde plug.

Verleden jaar heb ik deze pomp zelf vernieuwd omdat de vorige door uitgelopen lagers was vast gelopen en ook helemaal vol zat met water.

Geen idee hoe het water hier steeds in komt.

Zou hierdoor het slecht lopen van de nog koude motor niet de oorzaak kunnen zijn?
 
De klep voor de luchtpomp door de dealer vervangen en hierdoor geen water meer in de pomp.

Na de tip van de gasinbouwer dat de ontsteking de oorzaak zeker was.

Zelf het   bobineblok   vervangen en is hierdoor het hele probleem van stotteren en inhouden ook helemaal opgelost.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook