1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Nieuw lid met stuurprobleem Berlingo
os
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 07-10-2013

Gepost: 07 oktober 2013 10:44 PM

Hallo,

Er staat sinds anderhalve week een 10 jaar oude Berlingo 1.6 16v voor de deur met 120.000 km op de teller, waar ik wel een hele tijd mee vooruit wil.
4 jaar geleden heb ik een nieuwe C1 gekocht en daar heerlijk, goedkoop en betrouwbaar (op de waterlekkage problemen na) mee rond gereden. Omdat ik toch wat meer ruimte en een trekhaak wilde hebben, en de C1 tot een ‘Countryman’ of ‘bestelC1’ customizen mij een iets te ambitieus project was, is de Berlingo er gekomen.

Ik heb de Berlingo na een lange zoektocht aangeschaft bij een onafhankelijke garage. De distibutieriem heb ik laten vervangen, de auto heeft nog een beurt gehad en de remmen zijn nagekeken. Hij is altijd in onderhoud geweest bij een Citroen garage in Diemen die ik hier op het forum als betrouwbaar heb zien langs komen. Bij de ‘Citroen dokter’ in mijn woonplaats, waar ik vroeger ook de BX in onderhoud had, heb ik de Berlingo ook nog even laten nakijken. Geen problemen of moeilijkheden verder …

… afgezien van de door mij geconstateerde stuurproblemen op rotondes.
Bij een rotonde nemen merk ik dat als ik naar links de gewenste lijn wil volgen en hem daar vast wil houden het stuur rechts/links bewegingen maakt. Alsof de auto de hele tijd moet corrigeren. De Berlingo rijdt onder alle andere condities strak. Met 130 op de snelweg kan je het stuur gewoon loslaten. In ander soort bochten merk ik er ook niks van. Ik ga geen rotonde de andere kant op nemen om uit te proberen of ik dan ook de stuurproblemen krijg Wink.

De ‘Citroen dokter’ had na wat zoeken wel geconstateerd dat er op beide achterste rubbers van de voorste draagarmen wat speling zat.
Op dit forum en het Engelse Berlingo forum kwam ik uitlijn suggesties en invloed van de achterste draagarmen tegen.
Gisteren nog even onder de motorkap gekeken en ik zag dat er rond het stuurhuis veel verse olie vervuiling was, rechter aandrijfhoes zit eronder (zie foto). Het vloeistofreservoir is wel vol. De rest van de motorruimte is mooi stoffig en droog.

Ja, wat nu. Het stuurgedrag is nu niet zo dat ik het onverantwoord vind om rond te rijden, maar ik zou graag advies over oorzaken/oplossingen krijgen. Die lekkage baart me meer zorgen.

Alvast bedankt voor suggesties enz.

groet, Os

Dyane 6, Dyane 6, 2CV 6, 2CV 6, C15 E, C15 E, Visa TRS, BX 14 TE Toulouse,
ahum ……. mazda 323 …… en dan weer terug:
C1 Seduction, Berlingo 1.6 16V

Profiel  
 
kuuper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 13-01-2008

- Berlingo 2.0HDI 600
Gepost: 09 oktober 2013 04:52 PM
  [ # 1 ]

Als er ruimte op de rubbers of fusee kogel van de voorste draagarm(en) zit heb je inderdaad dit effect. Heb er ook last van gehad bij m’n 2.0HDI, nieuwe draagarm gemonteerd en het probleem was verholpen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 oktober 2013 06:52 PM
  [ # 2 ]

Die olie lijkt inderdaad uit het stuurhuis te komen aangezien het rond de as daar redelijk proper gespoeld is.
Dus revisie of ander stuurhuis.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
petervanho
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 19-05-2015

Gepost: 19 mei 2015 10:28 AM
  [ # 3 ]

Hoi,
Ben hier net nieuw op het forum.
En zie dat ik net hetzelfde probleem heb met mijn Berlingo 1.9 diesel uit 2004.
stuurproblemen aan rondpunt. De wagen is nog in garantie. De garagist heeft reeds een voorveer vervangen die gebroken was,andere uitgebalanceerde banden gestoken en uitgelijnd.
Maar niks veranderde hij zei dat het een typisch probleem was voor de auto en dat veel mensen het hadden en er niks aan te doen was dat ik er zou moeten leren mee leven.
Nu heb ik zo het gevoel dat hij er gewoon vanaf wil omdat de herstelkosten te hoog zijn.
Iemand een idee wat de oplossing zou kunnen zijn?

Alvast bedankt groeten Peter

Profiel  
 
Gepost: 19 mei 2015 10:32 AM
  [ # 4 ]

Ik herken de problemen wel, bij mij was het een slippende multiriem (dus ook drukverlies op het stuurhuis), die lekkage zou er dus best wel eens voor iets tussen kunnen zitten.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 mei 2015 11:02 AM
  [ # 5 ]

mijn berlingo heeft dezelfde symptomen   Wink

op de jaarlijkse autokeuring in Belgie is uitgekomen dat inderdaad

de achterste rubbers van de voorste draagarmen te veel speling hebben .

op H base koop je die voor 25 euro per stuk , volledige draagarm een goede 100 euro .

Originele rubbers kosten 35 voor de achterste en 18 voor de voorste ( 4 ) rubber .

Het monteren ga ik volgende week pas doen .......

Ervaringen ?

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 mei 2015 10:45 PM
  [ # 6 ]

Peter welkom
Laat je niets wijsmaken, een Berlingo hoort goed te sturen, ik heb er 4 gereden, denk wel 5-600 000 km

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
petervanho
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 19-05-2015

Gepost: 20 mei 2015 09:13 AM
  [ # 7 ]

Hoi,

Dank je voor de reacties. Dus met het vervangen van de draagarm en rubbers zou het probleem moet opgelost zijn? Straks eens langsgaan bij de garagist.

Profiel  
 
Pepsicomane
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 20-06-2010

Gepost: 20 mei 2015 10:43 PM
  [ # 8 ]

Ik ben erg benieuwd! Ikzelf heb vorig jaar een Berlingo diesel bestel uit 2005 gekocht, met hetzelfde probleem. Nagevraagd bij mijn eigen garage of het verholpen kon worden, garagist meldde dat hijzelf ook dit probleem had met zijn eigen bedrijfsberlingo…

Ik vind het niet echt heel storend, maar wat mij wel zorgen baarde was dat de stuurbekrachtiging na een lange rit van 500 km (van snelweg keerde ik een parkeerplaats op) even uitviel. Met wat stuurbewegingen was dit over. Dit was in september 2014, daarna nooit meer gehad. Ik weet niet of er een link te leggen is tussen bovenstaand probleem en uitval van stuurbekrachtiging.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar de mogelijke oorzaken en oplossingen voor het stuurprobleem.

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 21 mei 2015 01:51 AM
  [ # 9 ]

@ wbogaerts; ik heb vorige week alle rubbers van de voortrein vervangen en kan mijn ervaringen dus met je delen. Ik heb de voorste en achterste draagarmrubbers alsmede de stabilisator rubbers vervangen. Ik heb daartoe het subframe eraf gehad. Dat is niet noodzakelijk maar wel lekker schoonmaken en sleutelen, zo op de werkbank….

De achterste rubbers zijn easy, rubber stukdraaien in de bankschroef en dan met een slijpschijfje de persbus een stukje openslijpen dan tik je ze er zo af. De voorste bussen is een heel ander verhaal, ik heb ze er met een luchtbeitel uit moeten raggen! Ik begrijp nu goed waarom mensen complete draagarmen kopen, zou ik volgende keer ook doen.

Het resultaat viel niet tegen, hij stuurt niet alleen strakker over rotondes en oneffenheden in bochten maar voelt ook solide bij het remmen. Voorheen voelde je altijd een schok door het stuur als de remmen aangrepen maar nu kun je met het stuur los de rem intrappen en beweegt het stuur niet eens!

Het is de moeite waard, zeker als je het jezelf makkelijk maakt en er nieuwe draagarmen op sleutelt.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 mei 2015 05:50 AM
  [ # 10 ]
Pepsicomane schreef:

Ik ben erg benieuwd! Ikzelf heb vorig jaar een Berlingo diesel bestel uit 2005 gekocht, met hetzelfde probleem. Nagevraagd bij mijn eigen garage of het verholpen kon worden, garagist meldde dat hijzelf ook dit probleem had met zijn eigen bedrijfsberlingo…

Ik vind het niet echt heel storend, maar wat mij wel zorgen baarde was dat de stuurbekrachtiging na een lange rit van 500 km (van snelweg keerde ik een parkeerplaats op) even uitviel. Met wat stuurbewegingen was dit over. Dit was in september 2014, daarna nooit meer gehad. Ik weet niet of er een link te leggen is tussen bovenstaand probleem en uitval van stuurbekrachtiging.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar de mogelijke oorzaken en oplossingen voor het stuurprobleem.

Dan zou ik de rembekrachtigerolie eens laten verversen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 21 mei 2015 10:45 AM
  [ # 11 ]

Je bedoelt denk ik de stuurbekrachtigingsolie paso

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 mei 2015 10:22 PM
  [ # 12 ]

oeps, juist Smile

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
RutgerDOW
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 25-01-2014

- Berlingo Berlingo 1.6i 16V Multispace NF
Gepost: 22 mei 2015 12:53 PM
  [ # 13 ]

Eventuele geconstateerde speling moeten allereerst opgelost worden.
Ik zou inderdaad voor nieuwe draagarmen gaan, dan is ook gelijk de
stuurkogel weer nieuw.

Check inderdaad ook even goed of eventueel de veer niet gebroken is.
Als je de draararm vernieuwd zou ik de veer ook even demonteren voor
goede inspectie, dan weet je het zeker.
Daarnaast ook even nagaan of het bovenste veerpoot lager nog wel goed is.

Je stuurhuis zou ik even goed reinigen met remmenreiniger zodat eventuele
lekkage beter is vast te stellen.

Groet,
Rutger

Profiel  
 
hallobrecht
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 05-10-2015

Gepost: 28 januari 2016 06:05 PM
  [ # 14 ]

ik bekijk dit topic nu net omdat mijn Berlingo af en toe “schokt” in het stuur. Beetje alsof je een duw opzij krijgt van de wind, maar dan kort en erg direct. Zo om de 10 kilometer een stootje/hicup. Ik heb er nog geen regelmaat in kunnen ontdekken wat snelheid of stuurstand of zo.

Gek genoeg ontstond dit nadat de wielen waren uitgelijnd. Volgens de bandenman die het uitlijnen heeft gedaan komt dit doordat de draagarm rubbers vervormd zijn. Die zouden erg lang in een vervelende vorm gedrukt zijn door de slechte uitwijzing. (die was ook echt slecht). Nu de uitlijning goed is zouden die vervormde draagarmrubbers opspelen….

Vraag 1: is dit een aannemelijk verhaal?
vraag 2: is dat dan ook verholpen met nieuwe rubbers?
vraag 3: is het voor de doe-het-zelver handiger om rubbers te vervangen of beter de hele draagarm in 1 keer? (volgens de bandenman waren rubbers zelfs niet los verkrijgbaar, moest altijd de hele arm vervangen worden)

en misschien wel het belangrijkste: voordat ik iets aan die rubbers ga doen gaat de Berlingo ons een fijne week in de sneeuw in Oostenrijk bezorgen. Tenzij iemand me hier voor morgenavond kan overtuigen dat dat echt niet verstandig is. Iemand een mening? Smile

BERLINGO 1.9D 600, Honda GL500, Honda ST50, En nog wat fietsen

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 28 januari 2016 07:20 PM
  [ # 15 ]

Het antwoord op vraag drie is grotendeels te vinden in mijn post van 21 mei 2015. Draagarmen zijn overigens ook te koop zonder fuseekogel, mochten die nog wel goed zijn. Ik zou zelf de volgende keer nieuwe draagarmen bestellen tenzij ik alleen de achterste rubbers zou moeten vernieuwen want dat is geen probleem. Goed kijken wat er slecht is en dan bepalen wat je gaat vervangen dus.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook