1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Waterlekkage C4GP
Dwergkonijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 30-08-2005

Gepost: 13 oktober 2013 08:43 PM

Na de flinke buien van vandaag heeft onze C4GP last van waterlekkage aan de passagierszijde voor. De vloermat was zeiknat!

Ik heb het paneel dat boven de voetenruimte zit weggehaald om te kunnen zien waar het vandaan komt. Ik zie druppels aan de witte airco buizen en aan de bekabeling van de aanjager hangen. Het water komt dus van ergens daarboven. Ook nog even onder de motorkap gekeken, maar daar zit alles redelijk dicht met panelen. Het was al aardig donker, dus daar wilde ik nu niet meer aan beginnen.

Heeft iemand een idee waar het lekt en waar ik moet zoeken?

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 13 oktober 2013 10:29 PM
  [ # 1 ]

Paravan zit vol met bladeren e.d.  Aan de zijkant, thv de wielkuip van het rechter voorwiel zit het afwateringsgat. Dat zit verstopt waardoor het water niet uit de paravan kan. Het hoopt zich op met lekkage naar binnen als gevolg.

Het is zelf te verhelpen, maar je dealer kan het ook even doen. Is niet veel werk.

Profiel  
 
Dwergkonijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 30-08-2005

Gepost: 14 oktober 2013 12:35 AM
  [ # 2 ]

Thanks, ik ga morgen even op zoek!

Profiel  
 
Dwergkonijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 30-08-2005

Gepost: 14 oktober 2013 10:13 PM
  [ # 3 ]

Nou, helaas nog niet gevonden! Heb je nog een hint?

Ik heb dat achterscherm weggehaald, maar ik heb het idee dat ik daar helemaal niet moet wezen…

Profiel  
 
wittereus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Gepost: 15 oktober 2013 11:21 AM
  [ # 4 ]

Je moet ook het voorscherm hebben; rechtsvoor om precies te zijn!

Profiel  
 
Dwergkonijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 30-08-2005

Gepost: 17 oktober 2013 12:10 PM
  [ # 5 ]

Nou schiet mij maar lek, ik kan het echt niet vinden! Waarschijnlijk als ik het gevonden heb zeg ik ooooh was dat het?  Surprised

Ik heb hier een foto gevonden van een C4 GP motor (gelukkig niet de mijne, deze ziet er vies uit). Kan iemand mij misschien op weg helpen door een pijltje in de foto te plaatsen waar ik zijn moet?

Profiel  
 
Dwergkonijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 30-08-2005

Gepost: 17 oktober 2013 05:20 PM
  [ # 6 ]

Ik ben er inmiddels achter dat met het voorscherm het scherm aan de zijkant van de motorkap bedoeld wordt. Kan iemand aangeven waar ik ongeveer zijn moet? foto Ik heb al even snel achter het spatscherm gekeken, maar niets gevonden.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 17 oktober 2013 09:28 PM
  [ # 7 ]

Het is die bak die loopt van links naar rechts onder de voorruit.

Dat ding wordt bedoeld met de Paravan. Onderin zowel links als rechts zit een gat om het water af te voeren en die zit waarschijnlijk verstopt. Dus die bak proberen van bovenaf los te halen en schoon maken.
Anders loop je het risico voor natte voeten en waarschijnlijk dat het water ook in je kachelventilator komt en daar kan dat ding niet zo goed tegen.

Van onderaf het afwateringsgat doorsteken heeft niet zoveel zin.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
Dwergkonijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 30-08-2005

Gepost: 18 oktober 2013 12:46 AM
  [ # 8 ]

De Paravan (bak tussen/onder) de ruitenwissers heb ik er helemaal af gehad. Ruitenwissers eraf enzo. Dan kom je wel uit bij een opening waar het water in verdwijnt, maar daar kun je verder niet bij komen.

De kachelventilator vind het inderdaad niet zo fijn. Dit is waarschijnlijk ook de reden geweest dat deze een maand geleden de geest gaf…

Profiel  
 
lensle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 22-10-2013

Gepost: 23 oktober 2013 06:00 PM
  [ # 9 ]

Wij hebben exact hetzelfde probleem met onze Picasso van 2008.
Ladingen water erin ( dat hoor je als je de bocht omgaat) maar er komt niets uit.
Met optrekken komt er een golf naar binnen bij de bijrijder.
We zijn nu met de tweede monteur bezig, tot nu toe geen resultaat.

Profiel  
 
johan20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 10-04-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 24 oktober 2013 07:03 PM
  [ # 10 ]

De kunstof afdekplaat die zich tussen de ruitenwissers en de motor bevindt gewoon even losmaken, dit compartiment proper maken en probleem opgelost!
Ruitenwissers mogen gewoon blijven zitten! clap

Profiel  
 
lensle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 22-10-2013

Gepost: 25 oktober 2013 03:55 PM
  [ # 11 ]

Ons probleem is opgelost!
Na de wielen eraf gehaald te hebben en de plaat die erboven zit, blijkt er in de wielkast recht boven het wiel een rubber te zitten met een afdekklepje. Na dit geopend te hebben kwam er een lading zand en water uit.
We laten het klepje er nu maar af. bravo

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 25 oktober 2013 04:49 PM
  [ # 12 ]

very good

Profiel  
 
Dwergkonijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 30-08-2005

Gepost: 26 oktober 2013 12:09 AM
  [ # 13 ]

Bij ons is het inmiddels ook opgelost.

Na een flinke plensbui afgelopen week in Duitsland, toch maar even een Duitse dealer opgezocht gezien we daar nog een halve week met vakantie waren. Uur aan het zoeken geweest, maar het probleem zit hem inderdaad in de wielkast.

In de wielkast vind je 4 van de bekende zwarte plastic citroën popnagels. De twee linker en de bovenste moet je loshalen, de rechter kan blijven zitten. Ze gaan niet gemakkelijk los, de dealer heeft hiervoor een soort mini-koevoet, maar ik denk dat het met een schroevendraaier en/of tank ook wel zal lukken. In het midden (vanaf het middelpunt van het wiel recht omhoog) zit redelijk hoog een groot plastic ding waar het water uit komt (of zou moeten komen). Ik heb deze vluchtig gezien, volgens mij een centimeter of 5 groot. Zodra je deze lostrekt zal er meteen een plens water naar beneden komen.

Als het water niet weg kan, dan loopt dit naar binnen en kan dit ook terecht komen in je aircosysteem. Onder het dashboardkastje zit de aanjager van de airco en deze vind water niet zo prettig. Ik ben geen automonteur, maar ik denk dat het wel aan te raden is om de aanjager even droog te blazen/maken nadat je deze storing hebt verholpen. Onder het dashboardkastje zitten 3 zwarte popnagels, deze loshalen. Aan de linker zijkant onder het dashboardkastje zit een schroef, Torx 10 of 15, deze losmaken. Aan de rechterkant vind je ook nog een grote zwarte schroef/dop. Deze is met de hand of een brede platte schroevendraaier los te maken. Daarna kun je met een beetje kracht de zijkanten losmaken en dit paneel inclusief de bovenkant (een geheel) verwijderen. Als je nu onder het dashboardkastje kijkt, dan zie je rechts een groot rond ding, dat is de aanjager. Deze kun je losmaken door 4 boutjes los te maken. Houd er rekening mee dat de aanjager enig gewicht heeft en dat je deze dus ondersteund bij het losdraaien van de laatste bouten.

Door deze lekkage is bij ons de aansturing van de aanjager (moduul) stuk gegaan. Heb je dus last van een dergelijke lekkage, blijf er dan vooral niet mee doorrijden maar verhelp dit, of laat dit zo snel mogelijk verhelpen!

Profiel  
 
MrOlafk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 22-09-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi lumiere
Gepost: 27 oktober 2013 03:56 PM
  [ # 14 ]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting, dwergkonijn. Zou het mogelijk zijn om, ook preventief, het afwateringskanaal door te steken met een ontstoppingsveer? Ik hoor het graag!

Groeten, Olaf

Profiel  
 
Dwergkonijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 30-08-2005

Gepost: 27 oktober 2013 04:21 PM
  [ # 15 ]
MrOlafk schreef:

Bedankt voor je uitgebreide toelichting, dwergkonijn. Zou het mogelijk zijn om, ook preventief, het afwateringskanaal door te steken met een ontstoppingsveer? Ik hoor het graag!

Groeten, Olaf

Ik heb het niet heel goed gekeken achter de wielkas, maar een ontstoppingsveer zal niet gaan lukken ben ik bang. Vanaf het paravan is het ook geen buis die naar beneden loopt, maar meer een goot. Denk dat het lastig wordt om er vanaf boven een ontstoppingsveer doorheen te krijgen.

Preventief schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad (ga ik zelf ook jaarlijks doen), maar dan zul je dus de wielkas moeten verwijderen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook