1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
La CX de MCMLXXIV: wie neu!
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 23 oktober 2013 12:46 AM

Zo beste mede forumleden..Ruim 4 jaar zijn verstreken (om precies te zijn sinds 27 juni 2009, zonder dat er ooit een topic over deze auto is aangemaakt…Over een Athéna uit 1981, in 2009 naar de Lage Landen gehaald, uitgevoerd in absoluut de allermooiste kleur die ooit op een CX is geleverd, namelijk Gris Squale. Waardoor het in mijn beleving de allermooiste CX van Nederland is…Nou ja: van Den Haag in ieder geval!

Is dit dan een wonder-CX waarbij nooit iets is stuk gegaan in de afgelopen 4,5 jaar? Ja en nee. Ja: het is een wonder-CX. Maar ook nee, er is de afgelopen tijd wel het e.e.a. aan onderhoud gedaan en dus stuk gegaan. Niet heel schokkend, maar toch. De bekende zaken als de draagarmlagers achter, de volledige ophanging voor (lagertjes draagarmen boven + de kogel, bij de onderste draagarm de rubber bussen). Ook is de retourbundel natuurlijk al eens gaan lekken en derhalve vervangen, is de startmotor gereviseerd, is er natuurlijk al eens en rondje bollen rondom gedaan. Maar da’s gewoon onderhoud. Net als de ashoezen die ik al tweemaal allemaal heb vervangen omdat het rubber tegenwoordig maar twee jaar mee schijnt te gaan. Wat nu voor de derde keer kan, maar daarover meer. Al met al is het allemaal niet heel erg schokkend; ik had veel meer ellende verwacht met een CX die toch een jaar of tien nauwelijks had gereden…Madame heeft zich van haar betrouwbare kant laten zien en we zijn dikke vrienden geworden de afgelopen vier jaren Smile

FYI 1) : een knullige bestuurster heeft ooit haar leaseauto ongelukkig tegen de CX aan geramd bij het inparkeren. Dat leidde tot 2500 aan schade, wat mij deed besluiten de auto in z’ n (haar?) geheel te laten overspuiten.

FYI 2): aangezien CX’ en drie jaar zomer en winter niet leuk vinden, is Madame onlangs weer bij de spuiterij geweest voor een verjongingskuur (lees: bijwerken van drie jaar roestduivel-werk).

FYI 3): met gepaste trots kan ik zeggen dat deze CX een plaatje is om te zien ;P


Maar…..

Af en toe pluimde de dame toch wat blauw (klepseals). De koppeling van madame was zoals de Fransen zeggen wat ‘fatigué’. De distributie was alweer ruim de 60.000 gepasseerd. De koelvloeistof, de LHM en de bakolie waren aan vervanging toe. Het zweten van weleer was inmiddels tocg echt lekken geworden. Kortom: tijd voor groot onderhoud. En als je dan toch de motor uit het vooronder moet lepelen, dan doen we het gelijk goed.

Dus: motor uitbouwen, alles schoonmaken, de gescoorde pakkingsset monteren, cilinderkop klaarmaken(nieuwe seals, kleppen inslijpen, laten afpersen voor de zekerheid, onderste motorsteun vervangen,nieuwe keerringen, nieuwe koppeling. Eventueel nieuwe bussen en zuigers; daar ben ik nog niet uit.

Gisteren samen met CEE-IKS de motor eruit gelepeld. Vandaar het blokje gestript en de kop gelicht. Best wel spannend: eerste keer dat ik het allemaal zelf doe.

Enfin: de kop is eraf (letterlijk). De rest komt vanzelf!

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 23 oktober 2013 07:24 PM
  [ # 1 ]

Plus wat fotootjes uiteraard Smile. Ook aangenaam dat ik tijdens de reparatie me per CX mag blijven verplaatsen (met “de gele banaan”, zie deze topic.

De “banaan” is dan wel niet très beau meer, zoals eerder op het forum opgemerkt, maar wel très fijn!

Afbeelding Bijlagen
IMG_0756_600x600_500KB.jpgIMG_0734.JPG (2)_600x600_500KB.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9320
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 oktober 2013 08:01 PM
  [ # 2 ]

Goed bezig very good

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 23 oktober 2013 11:53 PM
  [ # 3 ]

Ziet er goed uit!

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 24 oktober 2013 07:33 AM
  [ # 4 ]

Mooi werk very good

Groetjes Harry

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 24 oktober 2013 10:09 AM
  [ # 5 ]

Nou, dat motorblok ziet er al weer très beau uit! Ga je het nog in een kleurtje zetten? Uiteindelijk valt het “verpakken” wel mee; je bent vooral aan het schoonmaken. Alleen zijn er keerringen waarvoor je je repertoire krachttermen graag voor uitbreidt Smile

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 24 oktober 2013 05:35 PM
  [ # 6 ]

Die keerringen vallen echt wel mee hoor, als je het voorzichtig doet.
En ik gebruik een dun velletje kunststof (micro fiche) wat ik in een trechter om de as wikkel.
Beetje olie erop, en de keerring schuif je er zo zonder beschadigen op.
Het laatste stukje waar de buiten kant in de passing komt met beleid met een passend pijpje op zijn plek tikken zodat hij mooi recht zit.

En dan trek je het kunststof velletje eruit.

Verder goed bezig very good komt vast goed.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 26 oktober 2013 04:29 AM
  [ # 7 ]

Dank voor de tip Erik! Intussen is de kop er meer dan af. Sterker nog: de kop is verder uit elkaar gesleuteld en de klepjes staan te popelen om ontdaan te worden van de aanslag van ruim 30 jaar. Aan de smurrie op de kleppen (het schuine stuk naar de klepsteel) is duidelijk is te zien dat de klepseals niet meer helemaal fris zijn (of liever gezegd: waren). Waarmee gelijk het olieverbruik en de verklaard is.

Een zuiger zag er trouwens opvallend viezer uit dan zijn drie broertjes. Leuk dat je dan bij het controleren van de klepgeleiders kunt constateren dat de geleider (uitlaat) van die bewuste cilinder net ietsje meer speling vertoont. Teveel speling en dus alleen op één geleider. De rest is superstrak.

Kortom: samen met CEE-IKS op CX-Basis gegluurd, waar ze bijna 40 euro’s voor zo’n geleidertje vragen. Dat is veel geld voor een stukje metaal van vijf cm lang. Lang leve internet! Het Douvrin blokje is niet alleen geleverd op de Athena/Reflex, maar ligt ook in de R20 en de Espace. Dat verruimt de keuze enorm. En laat nou in dezelfde fabriek ook de 6 cilinder PRV motor gemaakt zijn, waar dezelfde klepgeleiders in zijn gemonteerd. Nog meer keuze! En dan kom je dus ineens uit op de site van Volvo Klassiekers, waar het onderdeeltje voor een tientje online te koop is.

In de komende dagen zullen de klepjes worden ontdaan van alle koek en narigheid, krijgt het kopje aan de buitenzijde een opfrisbeurt en worden de 7 klepjes eenmaal schoongemaakt weer mooi gepolijst en ingeslepen. Gewoon met de hand en met de slijppasta en het “ploppertje”. Tegen die tijd is het klepgeleidertje vast wel gearriveerd en kunnen we kijken of we de (uitlaat)klep nummer 8 er mooi in krijgen. Mocht dat nu niet lukken, dan moet de revisie-meneer het maar even machinaal doen om de klep er met de perfecte hoek in te passen. De kop gaat sowieso even langs de revisie, omdat het pasvlak bij de vorige koppakking (in F nog, jaren terug) erg ruw is gevlakt. Meer dan dat hoeven ze eigenlijk niet te doen. En dan de nieuwe klephoedjes erop, de nokkenas erin en voilà!

Ondertussen hoeft het onderblok niet buiten schot te blijven. Morgen ga ik aan de slag om speciaal gereedschap na te maken wat de cilinderbussen op z’n plek moet houden. We zo veilig, want als die omhoog komen zijn de rapen gaar. Het geheel ziet er overigens dusdanig correct uit dat ik aan dat gedeelte verder weinig doe. Behalve dan natuurlijk frisse keerringen, nieuwe pakkingen (oliefilterhuis, oliepomp enz.). En natuurlijk het carter. In de set zit een kurkpakking met ijzeren “verstevigingen”. Die nemen we dus niet, want anders lekt het volgend jaar weer….

Intussen ook het subframe ontdaan van een gezellig mengsel van zand, olie, gesmolten Dinitrol en andere narigheid. De holle delen gaan mooi in de RX 5 en RX 7. De buitenkanten van het subframe waar ik nu mooi bij kan krijgen een verwenbeurt met RX 10.

Jusqu ‘ici, tout va bien!

Afbeelding Bijlagen
IMG_0757_600x600_100KB.jpgIMG_0759_600x600_100KB.jpgIMG_0761_600x600_100KB.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 26 oktober 2013 04:36 AM
  [ # 8 ]

Nog nooit gespot op het forum, maar wel een mooie foto in de nieuwste editie van het clubblad. De auto (achterkant) is te zien in de special over de 50 tinten grijs die door Citroën geleverd zijn, met als absoluut hoogtepunt natuurlijk de kleur “Gris Squale”  Smile

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 26 oktober 2013 12:41 PM
  [ # 9 ]

Dat ziet er allemaal weer schoon uit.
Ik zit raar tegen die bovenste motorsteun aan te kijken, normaal zit die veel meer naar het midden.
Tenminste bij die met 1 steun boven, in elk geval wat ik ben tegen gekomen.

Ik zou ook even de hydrauliek leidingen vervangen waar je nu mooi bij kunt.
In elk geval die remleiding lv ziet er niet heel fris uit.
Maar bekijk dat even goed.

Wat betreft die kop: dat vlakken hoeft niet super glad hoor.
Als het maar recht is.
En als ik jou was bracht ik het hele spul naar een revisie bedrijf.
Kleppen slijpen en geleiders monteren zijn ze echt wel handig in.
Overigens die klephoedjes doen niet heel veel tegen olie verbruik hoor, zelfs als je ze weg zou laten heb je nog geen enorm verbruik.
Die geleider kan wel, maar ik zou ook de zuigers er uithalen en goed naar de slijtage daar kijken.

En verder de krukaslagers bekijken als het toch zover los ligt.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9320
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 26 oktober 2013 01:46 PM
  [ # 10 ]

De motor steun zit bij bepaalde type blokken anders.( het zogenaamde Renault blok?)
En welke remleiding links bedoel je?

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 27 oktober 2013 05:35 PM
  [ # 11 ]
erikkuiper schreef:

.
En als ik jou was bracht ik het hele spul naar een revisie bedrijf.
Kleppen slijpen en geleiders monteren zijn ze echt wel handig in.
Overigens die klephoedjes doen niet heel veel tegen olie verbruik hoor, zelfs als je ze weg zou laten heb je nog geen enorm verbruik.
Die geleider kan wel, maar ik zou ook de zuigers er uithalen en goed naar de slijtage daar kijken.
.

Da’s nou net het leukste werk, dus waarom zou je dat wegbrengen? Met de juiste tools en kennis kun je dat allemaal prima zelf. Ok vlakken is wat lastig omdat je dan een vlakbank moet hebben.

Kleppen inslijpen op de ouderwetse manier kan prima met slijppasta. Dat verhaal van die klepseals daar moet ik je absoluut ongelijk in geven. Lekke klepseals (en zeker die plastic dingen die citroen gebruikt) kunnen wel degelijk een hoog olieverbruik en blauwe pluimen veroorzaken. Gelukkig weet topicstarter dat zelf ook want in vroeger tijden had hij een oliezuipende BX die na het vervangen van de seals geen druppel meer verbruikte. Jarenlang plezier van gehad!

Ondergetekende zelf helpt topicstarter wel eens, en ik heb zelf in een revisiebedrijf gewerkt, dus we weten wel waar we het over hebben…..

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 oktober 2013 06:40 PM
  [ # 12 ]
CEE-IKS schreef:
erikkuiper schreef:

.
Overigens die klephoedjes doen niet heel veel tegen olie verbruik hoor, zelfs als je ze weg zou laten heb je nog geen enorm verbruik..

... Dat verhaal van die klepseals daar moet ik je absoluut ongelijk in geven. Lekke klepseals (en zeker die plastic dingen die citroen gebruikt) kunnen wel degelijk een hoog olieverbruik en blauwe pluimen veroorzaken. Gelukkig weet topicstarter dat zelf ook want in vroeger tijden had hij een oliezuipende BX die na het vervangen van de seals geen druppel meer verbruikte…..

Helemaal mee eens, klepseals maken véél uit bij benzinemotoren. Bij een diesel minder overigens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9855
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 oktober 2013 06:42 PM
  [ # 13 ]

Ik denk omdat een diesel altijd maximale luchttoevoer heeft. Bij weinig gas dus veel minder onderdruk.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 oktober 2013 07:01 PM
  [ # 14 ]

Precies.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 27 oktober 2013 07:45 PM
  [ # 15 ]

Vandaag weer een heel klein stukje opgeschoten.

Naar aanleiding van eerdere berichten over de remleiding heb ik deze nog maar eens heel goed bekeken. Het is vooral bruin van de Dinitrol behandeling die de auto ooit al heeft gehad. De remleiding was nog niet helemaal schoon maar is nog fris genoeg. De bovenste motorsteun zit overigens precies op de goede plaats en waarschijnlijk bij een Douvrin-blok wat meer uit het midden naar links.

Verder een tool gemaakt om de cilinders op hun plaats te houden. Een veilig gevoel, zeker als straks de motor uit de motorbok komt en bijv. het carter er onder uitgeschroefd gaat worden. En de motor dus plat op de werkbank komt te liggen (na demontage van het oliefilterhuis). Je moet er toch niet aan denken dat je cilinders met een luide “plong” op de vloer kletteren…

Op de wanden zijn niet tot nauwelijks sporen te zien (afgezien van de diagonale hoonsporen)en het ziet er allemaal picobello uit. Dat gedeelte laten we dus mooi zitten. Ik hou van grondig en goed onderhoud (als je het doet, doe je het goed), maar iets wat prima functioneert hoeft niet vervangen te worden. Wel worden uiteraard de keerringen en de verschillende pakkingen van het onderblok vervangen.

Ook bezig geweest met de klepjes. Zoals CEE-IKS al meldde, doen we het lekker zelf. Geeft extra voldoening en het is allemaal prima te doen. En mocht ik er niet uitkomen, dan is er altijd nog CEE-IKS ter ondersteuning. En als die het niet meer weet…tja..dan moet ik met de staart tussen de benen naar de revisiefirma om uit te leggen dat zij het hobbyproject mogen afmaken. Maar zo ver komt het vast niet!

Voor de korte (en vooral teleurstellende) flirt met een XM heb ik inderdaad jaren vrijwel probleemloos met een 1600 TZI’tje gereden. Die aanvankelijk een litertje olie op de 800 kilometer wegslurpte. Nadat de klepseals vervangen waren, was het verbruik inderdaad gereduceerd tot vrijwel nul. Die dingen zitten er dus echt niet voor niks. En dan heb ik het nog niet eens over het verschil in kwaliteit: van die witte Fisher Price- dingetjes (plastic) of de goede die langer dan 30.000 km meegaan.

Dat de seals op de CX slecht waren, blijkt wel uit de kleppen. Ik heb voor jullie beeld een “voor” en “na” foto gemaakt. Op de foto voor de poetsbeurt zie je duidelijk dat er een enorme berg meuk is neergedaald op het klepje. Natuurlijk draait het om het pasvlak waar de klep in de zitting valt, maar toch. Fraai is anders en zeg nou zelf: zoveel koek op een klep..dat wil je toch niet?

Afbeelding Bijlagen
IMG_0767_600x600_150KB.jpgIMG_0769_600x600_150KB.jpgIMG_0771_600x600_150KB.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook