1 van de 48
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Tim z’n 16TRi
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 24 oktober 2013 10:24 PM

Hallo allemaal,

Sinds afgelopen juli ben ik de trotse eigenaar van een BX Cannes uit ‘91. Hij stond te koop bij een oudere man die de stuurbekrachtiging wel erg miste. Hij vroeg er niet heel veel voor en ik wou graag kennis maken met het sleutelen aan auto’s. Zo waren de ADAL’s wel erg slecht en nog een paar dingen, maar ik vond het een mooie opstap naar de werkelijke techniek van de auto. Ik studeer namelijk Automotive Engineering in Rotterdam en krijg daar alles mooi in theorie, maar het bruggetje naar de praktijk miste.

Waarom een BX?
In ‘97 kochten mijn ouders een BX Progress. Ik heb daardoor door de jaren heen een soort jeugdsentiment opgebouwd voor de BXen. Toen ik uiteindelijk een jaar m’n rijbewijs had, vond ik het tijd voor een eigen auto; er moest en zou dus een BX komen. Zoals beschreven kwam deze Cannes op mijn pad, en omdat de carrosserie zo gaaf en hard was vond ik het de moeite waard om hem te kopen.

De BX:

Nu zit ik in het derde jaar van de studie en moest ik stage lopen. Mijn keuze was gevallen op Terberg Techniek uit IJsselstein en was van plan om daar met de BX naartoe te rijden(vanuit Rotterdam). Na een paar dagen lekte er tijdens de rit een kachelslang vrij fors en kwam ik stil te staan langs de A15. ‘s Avonds de auto naar huis gesleept en de volgende dag de slang vervangen, kvs bijgevuld en geprobeerd te rijden. Na een paar kilometer al een oververhitte motor. Na wat klooien bleek dat de thermostaat niet goed meer was. Vervangen dus!

En zoals aangegeven waren de ADALs ook niet meer zo best. Ook vervangen dus.

Het huidige euvel is het koelsysteem, vorige week moest ik ±0,5L kvs bijvullen. Geprobeerd te zoeken naar een lek, maar niks gevonden. Afgelopen maandag toen ik in de file stond, en tevens gespot ben door bx16vert, begon weer het kvsniveau lampje te branden. Vervolgens naar de vluchtstrook gereden en spontaan ging het lampje uit. Toch maar doorgereden naar stage en tijdens lunch het niveau gecheckt, niks aan de hand! Denk dat de sensor kapot is? Misschien een van jullie nog ideeën?

Nog een foto van de huidige staat van de BX

Groetjes

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 24 oktober 2013 10:31 PM
  [ # 1 ]

Heb je het systeem wel goed ontlucht??

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 24 oktober 2013 10:46 PM
  [ # 2 ]

Ja, naar mijn idee wel. Ik heb het Vraagbaak boek aangeschaft en daar alle stappen uit gevolgd. Tevens is het vervangen van de thermostaat inmiddels een maand geleden, als er nog lucht in zou zitten zou dat toch eerder aan het licht komen?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 24 oktober 2013 11:10 PM
  [ # 3 ]

Slaat je koelfan wel aan? Die thermoschakelaars willen ook wel eens sneuvelen. Gevolg: oververhitting.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Jeger
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009

- BX Cannes
- BX Deauville
Gepost: 24 oktober 2013 11:20 PM
  [ # 4 ]

Dat was ook mijn gedachte, zeker als het probleem zich voordoet bij stilstaan of langzaam rijden, de fan zou moeten aanslaan bij stilstaan of langzaam rijden (als er geen rijwind is om je radiateur te koelen). De sensor die de fan aanstuurt is bij een cannes een tweepolige sensor in de radiateur. Er zitten twee sensoren in je radiateur, de andere is voor het vloeistofniveau.

edit: als je flink wat kvs verloren bent is het daarna wel zaak om het systeem goed te ontluchten, dit gaat vaak de eerste keer niet helemaal goed.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 24 oktober 2013 11:25 PM
  [ # 5 ]

Leuke BX!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 24 oktober 2013 11:28 PM
  [ # 6 ]

De koelfan slaat nu goed aan, ik sta elke avond wel ik de file en dan gaat hij goed aan. Maar zou het kunnen dat het systeem pas na een ongeveer een maand goed ontlucht is? Nog even voor de duidelijkheid: het is het niveau verklikkertje was op willekeurige momenten gaat branden. Zou het kunnen dat deze gewoon kapot is gegaan door een oververhitte motor?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 24 oktober 2013 11:30 PM
  [ # 7 ]

Hij kan misschien wat vuil zijn, komt best vaak voor. Even een kwartslag losdraaien, eruit trekken, even schoonmaken en weer terugplaatsen. Destijds had mijn BX Progress dat ook, die gaf op willekeurige momenten dat waarschuwingslampje terwijl het niveau gewoon goed was.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 24 oktober 2013 11:33 PM
  [ # 8 ]

He Tim,  ik heb je vanochtend weer gespot op de A15 thv Papendrecht. Als ik je weer eens tegen kom dan toeter ik wel even.
Ik rij in een opel combo van het nieuwe model, met de bedrijfs naam “A&B Electrotechniek” er op.
Ik rijdt nu dagelijks van R’dam zuid naar Vianen.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 25 oktober 2013 09:02 AM
  [ # 9 ]

@timo, ik ga dat maar eens proberen. dank voor de tip!

@bx16vert Wat leuk joh! Ik zal eens opletten of ik jou ook zie! Als ik vragen mag, woon jij ook rond R’dam? Ik woon nl in een klein dorpje ten zuiden van R’dam.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 25 oktober 2013 08:47 PM
  [ # 10 ]

Ik woon ook ten zuiden van R’dam en ook in een klein dorp. In de Hoeksche Waard, Heinenoord om precies te zijn.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 25 oktober 2013 08:58 PM
  [ # 11 ]

Ah, okee. Ik woon in Rhoon, dus wel redelijk dicht bij jou. Ik hoop dat ik jouw BX een keer zie rijden dan!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 22 november 2013 11:25 AM
  [ # 12 ]

Even een korte update over mijn BX. Eigenlijk valt er niet zo heel veel te melden, de BX heeft zich de afgelopen tijd echt goed gehouden!

Ik had al heel lang de gele dagrijlampen er op zitten, maar nog niet aangesloten. Deze zijn nu inmiddels aangesloten. Mooie gele gloed zo voor je auto haha! Wat ik wel vind en merk omdat het eerder donkerder wordt, is dat de lichtopbrengst van het gele dimlicht niet echt geweldig is. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Ik heb wel getest zonder de gele kapjes, maar dan vind ik alsnog de lichtopbrengst niet heel hoog. De lichtopbrengst van de Berlingo uit 2009 is echt vele malen hoger. Zit dit verschil in bolletjes, zijn de koplampen van mijn BX niet meer goed of is dit gewoon de leeftijd (en koplamptechniek) van de BX?

DSC_4138

Laatst hing er wel een heel aanwezige benzine geur na een langere rit. Dus even op onderzoek uit gegaan en het bleek dat de aanvoer en retour slangen uitgedroogd waren en dat er scheurtjes zaten vlakbij het punt dat ze aangesloten worden op de inspuitmodule. Dus de uitgedroogde stukjes eraf gehaald en nu lijkt het probleem wel verholpen.

Nu heeft de vorige eigenaar met de zwarte strips op de bumpers geklooid (ingetapet of zo iets?) en nu is mijn vraag of deze strips te vervangen zijn en zo ja, heeft iemand nog de strips liggen voor de voorbumper en achterbumper?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Rolf92
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013

- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Gepost: 22 november 2013 11:40 AM
  [ # 13 ]

Heb op het Engelse forum gelezen dat de koplamp bedrading inefficiënt werkt. Hier het betreffende topic.

http://www.bxclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=18899

BX rij je bijna voor niks!

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 22 november 2013 12:36 PM
  [ # 14 ]

Die strips horen zo, daar zit een soort plastic laagje overheen. Die gaan na verloop van tijd los.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 24 november 2013 05:29 PM
  [ # 15 ]

@Rolf,
Bedankt voor de tip! Helaas durf ik het niet aan om de verlichting te modificeren, ik vind dat ik te weinig snap en weet van elektronica.

@Marvin,
Oh oke, dat wist ik niet! Misschien dan een keer een andere achterbumper zoeken, deze is ook niet meer zo mooi. Er zit een raar soort ‘uitslag’ bij het tankklepje.


Helaas heb ik te hard gezegd dat de BX het zo goed deed. Ik liep net naar de auto toe om hem klaar te maken voor een rit naar Amsterdam, bleek er een grote plas onder te liggen. Auto even in de hoogste stand gezet en gekeken naar de plas, bleek LHM te zijn. Zucht. Ook gelijk het motorolie peil gecheckt, net boven het minimumniveau. Dus de motor zuipt ook nog eens olie, want ongeveer 3 a 4 weken geleden was het peil nog perfect. Kvs gecheckt en daar leek geen motorolie in te zitten, dus waarschijnlijk geen lekke koppakking. Ik laat nu toch maar een garage naar de auto kijken, ik ga er in elk geval geen lange afstanden meer mee rijden. En de distributie moest ook nog gebeuren, dus hij moest sowieso nog naar de garage.

Dus al met al baal ik een beetje Sad

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
 
1 van de 48
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook