1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C35 diesel probleem: loopt niet meer
Van alles Wat
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-11-2013

- C35 camper neba coryfee
- C35 benzine
Gepost: 24 november 2013 11:33 AM

Hallo allemaal.
Heb even een vraagje of iemand hier meer over kan vertellen ben n.l. onderweg gestrand.
De camper hield langzaam in, begon zeer langzaam vermogen en snelheid te verliezen, om uiteindelijk niet meer te lopen.
Krijg wel brandstof bij de verstuivers maar denk te weinig, zit er een opvoerpomp op/in de brandstoftank en/of een filter want heb de brandstoffilter vervangen en de pomp op het filter werkt goed .
Want mijn idee is of half verstopte leiding of misschien lucht in de leiding, heb 2 aansluitingen nagekeken, die bij de pomp en onder in de motorruimte of zitten er nog meer want heb er een beetje onderdoor gekropen maar zag 1.2.3. niks zitten.
Wie weet iets meer, alvast bedankt

edit moderator: topic titel aangepast

acadyane
ax
bx

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 24 november 2013 08:29 PM
  [ # 1 ]

Klinkt in elk geval alsof het ding te weinig brandstof krijgt ... Als remedie tegen lucht in de tank is er het pompje bij het filter. Volgens mij zit er bij de tank niets ... En als het filter ook vervangen is, zou ik het verder niet weten. Vuil in de tank (en daardoor in de leiding) kan natuurlijk. Door naar een diesel-specialist, zou ik zeggen.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 26 november 2013 12:59 PM
  [ # 2 ]

het klinkt als of er water in de diesel zit… Condens door koud weer of door (te) ver leeg rijden van de tank.

remedie: aftap openen onder het brandstoffilter en doorpompen met handpompje op het filter. Eventueel bij oud filter filter meteen vervangen door nieuw exemplaar en systeem ontluchten

doorstarten en weer gaan!

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 26 november 2013 01:07 PM
  [ # 3 ]

ik lees je stukje nog een keer, misschien ben ik wat kort door de bocht geweest? Als filter na het probleem vervangen is en het systeem daarna goed is ontlucht etc.

brandstof komt in ieder geval niet goed bij de verstuivers…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 26 november 2013 02:02 PM
  [ # 4 ]

Ik dacht ook meteen aan (condens)water. Maar een nieuw filter vangt dat toch ook af (mits het niet te veel is natuurlijk)?

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 27 november 2013 03:02 PM
  [ # 5 ]

Als het veel water is geweest moet je na het vervangen van het filter het brandstofsysteem heel goed en systematisch spoelen/ontluchten. Eerst je filter, dan de leiding naar de inspuitpomp (volgens mij is het het beste met het contact aan zodat de afsluiter op de brandstof toevoer open is). Eventueel kan je die leiding ook eerst vullen met diesel door de banjobout van de toevoerslang op de inspuitpomp iets los te draaien en dan met de hand door te pompen.
Sommige Rotodiesel/Lucas DPA inspuitpompen hebben ook nog een ontluchter op de pomp body (“linksboven” van het afstel-/inspectieluikje op de zijkant van het pomphuis). Die kan je ook een slagje losdraaien en dan met ingeschakeld contact en het handpompje ontluchten.

Citroën beschrijft voor de latere C35’s in de werkplaatshandboeken dat de inspuitpomp en de verstuivers zelf ontluchtend zijn. Mijn ervaringen zijn dat met de hand ontluchten eigenlijk tot een beter startgedrag leidt. “Zelf ontluchtend” betekent: net zolang doorstarten met het gaspedaal volledig ingetrapt (om de maximale flow te hebben in het brandstofsysteem) totdat de motor pakt.
Beter vind ik dus om de verstuiverleidingen met de hand te ontluchten (of spoelen in geval van water), wartel op de verstuiver een slagje lossen en dan de motor op de startmotor even een paar seconden rond te laten draaien totdat de verstuiver/wartel nat is met diesel. (niet met je hand/vingers in de buurt komen, ondanks de verwachte lage druk/drukloosheid door het losdraaien van de wartel kan er nog best diesel onder hoge druk vrijkomen, dit kan ongemerkt door je huid heen dringen en voor akelige bloedvergiftiging leiden)

Op deze manier voorkom je dat luchtbellen in de leiding de doorstroming van brandstof tegengaan (naar de inspuitpomp toe) en voorkom je dat delen van de inspuiting nog met een restje water in de diesel moeten draaien of dat ze “droog” draaien. Het wordt er allemaal niet nieuwer op.
De enige vorm van aanvoer/opvoerpomp zit op de inspuitpomp, dit is een z.g. schottenpomp en die zijn gevoelig voor vervuiling en als ze wat ervaring hebben zuigen ze nauwelijks zelf aan als er ergens lucht in het leidingsysteem voor de pomp zit. Daarom is goed ontluchten van dit traject ook zo belangrijk.
Modernere diesels hebben vaak een elektrisch opvoerpomp met een drukregeling die dit ontluchten overbodig maakt.

Succes met de boel weer aan de gang krijgen

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 27 november 2013 03:12 PM
  [ # 6 ]

Na filter wissel en als je niet zo zuinig bent op je spullen, is er een “Quick fix”: met twee personen te proberen te starten, rubber slang van de inlaat eraf halen, beetje WD-40 inspuiten tijdens het proberen te starten en tegelijkertijd de tweede persoon (M/V) de handpomp flink laten bedienen om luchtbellen in de dieselaanvoer te overwinnen.

Ik houd hier niet van maar het werkt wel. WD-40 werkt als start hulp en zal de motor “even laten pakken” er is maar weinig voor nodig dus let goed op!
Als je kwistig met WD-40 gaat spuiten kan je daarna drijfstangen en zuigers gaan rapen. Ik heb mijn 1900 platte BX wel eens bij een extreem koude start per ongeluk in één ruk naar de 6000 toeren gehad en dat is echt niet leuk. Op dat moment dan, daarna gelukkig zonder schade toegevoegd aan de verzameling sterke verhalen Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 11 december 2013 12:45 AM
  [ # 7 ]

Is er al wat nieuws of is het te koud om wat aan de bus te doen?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Van alles Wat
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-11-2013

- C35 camper neba coryfee
- C35 benzine
Gepost: 29 december 2013 11:36 PM
  [ # 8 ]

Hallo iedereen, als eerste de beste wensen en nog fijne dagen.
Bedankt alvast voor de reacties, maar had alles al gedaan wat jullie beschreven behalve de wd40 procedure.
Het feit is dat er geen water in het systeem zit maar wel diesel bij de verstuivers komt(wartel losgedraaid)maar mijn insziens lijkt het weinig, maar weet het niet zeker.
Daarom wou ik ook weten of er evt een filter of pomp o.i.d in /op de tank gemonteerd zou zitten die de problemen zou kunnen veroorzaken dat ik mischien af en toe lucht bij de verstuivers krijg of iets anders veroorzaakt.
Nu nog even een kleine uitleg over het verloop van de problemen om het probleem duidelijker te maken.
Kom de laatste keer van de apk keuring af(2 keer geweest en nu goedgekeurd gelukkig) en schee er op de terugweg weer mee uit. Had de enerlaatste keer ook al na een rit van ong 15 min stilgestaan en met behulp van een losse tank met een meter slang eraan ben ik toen en nu ook weer thuis gekomen.
Tussen die 2 ritten had ik een stuk slang vervangen en een slangklem gemonteerd, ca 15 min thuis op de oprit laten draaien , een proefritje erachteraan en geen problemen.Tot ik weer van de apk afkwam dus, ong een half uur heen, met draaiende motor op de remmentestbank en de verlichting gecontroleerd,toen ca 15 min stilgestaan voor de afmelding, daarna naar huis en na ong 15 min hetzelfde probleem dus, langzaam inhouden tot t stilvallen van de motor. Hij loopt dus regelmatig lang maar in een keer schijdt hij er mee uit maar via de losse tank met slang kan ik verder rijden.
Hij staat nu al enkele weken stil maar ga binnenkort kijken bij draaiende motor hoeveel de brandstofopbrengst is bij draaiende motor via de losse tank want dat had ik nog niet gedaan.Elke keer als de bus eruit schee heb ik pas naar de opbrengst gekeken om de bus weer aan de praat te krijgen dus ik heb hier nog geen vergelijkmateriaal maar zoals ik in het begin zei het leek weinig maar hoop binnenkort meer te weten.
Hoop het een beetje duidelijk verteld te hebben anders hoor ik t wel.
m,vr,gr, marcel

acadyane
ax
bx

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 30 december 2013 01:29 AM
  [ # 9 ]

Heel kort door de bocht,

als hij het met een losse tank wel doet zit het dus niet in de inspuitpomp of de hoeveelheid die wordt ingespoten maar in dat deel van het brandstof systeem wat je met de losse tank omzeilt.

Als je diesel tank niet al te vol zit kan ik je aanraden deze eens af te tappen: er zit een plug onderin die dat heel eenvoudig maakt. (wel een bak eronder die groot genoeg is!)

Waarschijnlijk zit er allerlei troep en water in je tank. Vervolgens nogmaals het brandstof filter netjes vervangen.

Zelf heb ik een aantal jaren geleden zeer onregelmatig terugkerende vergelijkbare problemen gehad met inhoudende motor. Bleek achteraf (na de eerste keer stilvallen bij bijna lege tank) dat de buurjongetjes met hun super-soakers tankstationnetje hadden gespeeld… toen werd het tijd voor een slot op de tankdop.
Pas nadat ik ook de tank deels had leeg laten lopen ben ik van dat zich herhalende probleem af geraakt. Keer op keer kwam er dan ineens een plons water die teveel was voor het filter met inhouden en afslaan tot gevolg.

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 december 2013 10:56 AM
  [ # 10 ]

Buiten je tank een keer aftappen zou ik de aanzuigbuis in je tank er een keer uit halen !

heb het ooit gehad dat die pijp was doorgeroest halfweg ,

zodat je nog goed kon rijden tot de tank half was .....

Ben niet bekend met de buis van een C35 maar zit daar onderaan

een draadgaas op zoals in een 2pk ??

dat durft ook al wel een dichtklitten met smurrie of vellen van die smerige BIO-diesel.


Verder als de problemen begonnen zijn na een filter vervangen , zitten alle dichtingen goed ?

geen oude stock filter ?


Succes ,  Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 30 december 2013 11:06 AM
  [ # 11 ]

het zal toch niet dat jouw tankdop geheel en al afsluit? meestal zuigt de opvoerpomp dan de tank in mekaar maar als alles een beetje half is stopt ie net even eerder dan dat hij vacuum is. nieuwe dop gekocht misschien? tis maar een idee

Profiel  
 
Van alles Wat
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-11-2013

- C35 camper neba coryfee
- C35 benzine
Gepost: 31 december 2013 12:33 AM
  [ # 12 ]

hallo allemaal weer
was vergeten te zeggen dat ik hem met een volle tank heb gekocht en ben er vanuit gegaan dat er geen rommel inzat heb er toen ong. 1000 km mee gereden en dus ook weer volgetankt onderweg zonder problemen.
Daarna toen ik in de buurt reed is het probleem begonnen dus vuil in de tank denk ik eerlijk niet.
En om het evt. water of vervuilde diesel te elimineren heb ik het filter dus vervangen maar de problemen bleven.
De tip met de dieseldop had ik even niet aan gedacht, had nog geen nieuwe gekocht maar moet ik dus nu nog een dezer dagen even gaan uitproberen sluit misschien wel te goed af en het idee van rinus is ook goed dat je een gedeelte kortsluit door de losse tank dit wil ik ook nog verder uitzoeken voordat ik de tank er onderuit ga halen want hij past nergens op de brug dus ik moet dit thuis op de grond doen met de krik.
Bedankt iedereen weer voor de tips.
groetjes marcel

acadyane
ax
bx

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 31 december 2013 10:03 AM
  [ # 13 ]

En als je het thuis doet met de krik - zorg je dan wel voor assteuntjes? Nooit onder een auto kruipen die op de krik staat!

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 02 januari 2014 05:14 PM
  [ # 14 ]

Tankdop controleren kan ik aanraden. Ik heb dit eens gehad in een 508D met een nieuwe tankdop.
Echter, aangezien je je filter hebt vervangen en de leidingen ontlucht, zou je weer moeten kunnen starten. Tot je weer een te grote onderdruk in je tank hebt.

Profiel  
 
Van alles Wat
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-11-2013

- C35 camper neba coryfee
- C35 benzine
Gepost: 16 mei 2015 08:41 AM
  [ # 15 ]

Hallo allemaal sorry druk gehad en ben geen fanatieke computeraar maar heb het probleem naar nu blijkt opgelost.Had alles ongeveer tegelijk gedaan achteraf stom misschien maar dit kwam mij beter uit, maar goed hij doet het nu weer zonder problemen.
Had een scheur in een gedeelte van de brandstofleiding, had de tank afgetapt en een ``nieuwe `` dop geplaatst en nadien ong. gelukkig weer 1200 km zonder problemen gereden.
Iedereen nogmaals bedankt
gr marcel

acadyane
ax
bx

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook