6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
   
de citroen c35 vm met gebroken torsie staaf
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 31 december 2013 12:27 AM
  [ # 76 ]

zouden de mannen van VM dat dan veranderd hebben?
Volgens mij gaan zei alleen over de carresorie en niet over de motor.
het is ook niet zo volgens mij zoals bij spijkstaal een ford motor heeft en de VM een citroen motor.
Het hele frame is op bases van de c35 en de mannen van vm hebben hem verlengt en de bovenkant erop gezet en waarschijnlijk de inrichting verzorgd.
Zogoed ik weet hebben ze dat zowiezo ook met het type LT gedaan van vw.

VM bouwde mischien 30 van die dingen per jaar dus die zijn te klein om zelf een eigen ontwerp te hebben zols bij spijkstaal die gebruik maakt van Ford Motoren. De hele wagen is dus geen transit maar een spijkstaal met een Ford motor. Zou dat dan inhouden dat de torsie staven ook van een transit zijn?
Volgens mij niet!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 31 december 2013 12:46 AM
  [ # 77 ]

Je gooit nu zelf ook dingen door elkaar.

waarschijnlijk is door VM een platform-cabine versie omgebouwd naar marktwagen en is de hele bodemgroep nog C35 met een extra achteras al dan niet met citroen torsievering.

Als de bodemgroep nog C35 is, dan kan de torsiestaaf naar achteren weg als ze daar wat achter hebben gebouwd, dan zou dat bij de eerste de beste hobbel in de weg meteen over de grond schrapen. De torsiestaven zitten zoals gezegd zeer laag gemonteerd.

Minder waarschijnlijk acht ik de optie zoals Pijpops dat deed, een compleet nieuw frame achter de cabine bouwen in de maatvoering van de C35 (voor verbrede versies met dubbele achteras).

Op de foto’s kan je zien hoe laag ze zitten.

Afbeelding Bijlagen
vooras.jpgsubframe.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 31 december 2013 01:05 AM
  [ # 78 ]

dit is zo’n pijpops versie!!!

http://www.kapaza.be/nl/bestelwagens/marktwagen-pijpops-2-4d-11-meter-80360886.htm

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 31 december 2013 01:23 AM
  [ # 79 ]

Wil je ermee suggereren dat pijpops gebruik maakt van zijn eigen ontworpen
Torsie staafden?
Leverde citroen wel een c35 met dubbelas vanuit
De fabriek? Of zouden de mannen van vm deze extra as
Zelf gemaakt hebben ?  Hopelijk met de torsiestaven van de c35

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 31 december 2013 10:07 AM
  [ # 80 ]

Af fabriek had de C35 nooit een dubbele achteras.

Die Pijpops op de foto is trouwens geweldig - zelfs in de cabine krijg je pleinvrees Smile

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 31 december 2013 02:59 PM
  [ # 81 ]

De mannen van VM hebben de c35 zelf verlengd, daar zijn indertijd allerlei richtlijnen voor geweest, de afdeling ” apres vente” van citroën heeft daarvoor zelfs een speciaal boekje uitgegeven.

Ik neem aan dat er bij VM “gewoon” een 2e as van citroën achter de originele as is gebouwd. Maar het zou ook zomaar een as met bladvering kun zijn.

Bouwen met bladvering is veel goedkoper en constructief veel makkelijker dan met torsievering.
Met een bladveer naast elk wiel verdeel je de lading mooi over vier punten, terwijl met een ophanging als onder de C35 alles via de draagarmen loopt die heel veel zwaarder worden belast dan de bevestigingspunten van de bladvering.
Bladvering rijdt alleen ronduit klote, relatief korte veerweg en zijdelingse zwabber, en daarom kies je voor een echte oplossing: C35

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 01 januari 2014 04:59 PM
  [ # 82 ]

Ach dat gaat over de achterste as en die is niet zo belangrijk, De torsie linksvoor is gebroken en er is geen ruimte zo het schijnt, omdat de jongens van VM Waarschijnlijk iets erachter gebauwd hebben maar wat dat is mag Joost weten ik zit niet in de situatie om te gaan kijken want de VM staat op Terschelling gestationeerd. De Jongens van Dalenbout & Snijder zeggen daartegenin “Wij hebben nog nooit iets niet klaargekregen”
dus zal het wel klaar komen.
Ik had begrepen van hun dat ze geen torsie konden vinden die geschikt was voor de VM en dat onder de hele onderkant allemaal in topstaat verkeerd.

Het is echter mijn eigen idee om een staaf van een c35 te gebruiken en ik weet zeker dat i moet passen, gezien citroen in de jaren 80 alleen de c35 bouwde is alles volgens mij op basis van de c35.
Ik ben ook niet helemaal gek natuurlijk

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 02 januari 2014 08:02 PM
  [ # 83 ]

Nou uiteindelijk heb ik nog een keertje navraag gedaan, en nu zit de vloer in de weg als je de gebroken torsie as wil gaan verwijderen. Aangezien de wagen waarschijnlijk voorwiel aandrijving toch heeft, kunnen we beter een stuk uit de vloer zagen en hem dan vervangen…....de oude eruit en de gave as er weer in, de hoogte afstellen en dan de vloer weer laten herstellen door een timmerman, die een vriend van me is want de uren van de garage zijn toch wel erg duur.
zo zal het dan moeten gaan.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 03 januari 2014 06:14 PM
  [ # 84 ]

Ik heb geen idee hoe de constructie is van de vloer op die plek. Maar in principe zou je aan een gat van circa 50mm diameter genoeg moeten hebben!

Ik ben wel heel benieuwd hoe laag die vloer/carrosserie dan is, bij een gewone c35 zijn zoals gezegd het voorste subframe en de “balken” waar de torsiestaven in zitten gemonteerd zo ongeveer het laagste punt.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 04 januari 2014 12:12 AM
  [ # 85 ]

de moraal is dat de meeste carrosserie bedrijven een wagen aangeleverd krijgen met alleen een cabine, en zei maken de wagens naar de wensen van de klant dus zijn de torsi staven ook van citroen.
Spijkstaal maakt z,n eigen wagens en gebruikt alleen motoren van Ford, en Pijpops bouwt waarschijnlijk zijn eigen creatie volgens de wensen van de klant achter de cabine.
Zo te zien is door de jongens van VM ook de cabine ontworpen omdat hij niet zoals bij Pijpops lijkt op een c35. Hetgeen waarom ik dat denk is omdat je van het bruine gedeelte aan de bijrijderskant ook een toonbankje kan maken.

Zodra ik de VM bezit maak ik een foto ervan.

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 05 januari 2014 12:17 PM
  [ # 86 ]

Pagina 27 van trucks en overige zie je ook een VM en de citroen tekens staan ernaast.
Een Broertje van de mijne waarschijnlijk uit dezelfde tijd.
Er is iemand die denkt dat het ook een c35 is. Net zoals ik dat ook denk.

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 04 februari 2014 06:45 PM
  [ # 87 ]

rinus als je kijkt nog even een citaat hieronder van wat jij schreef en een vraag daarbij.

Ik vraag me alleen af of de mannen bij VM niet een grapje hebben uitgehaald en de rijhoogte van zo’n zwaar belast voertuig stiekem niet zelf al hebben veranderd?
Daar kom je dan alleen in de praktijk achter: als ‘ie scheef hangt mag de boel weer uit elkaar.

Als hij dan scheef hangt wat kun je er dan aan doen?
wat is dan het truckje om bijde kanten op de goeie hoogte te krijgen?

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 04 februari 2014 11:32 PM
  [ # 88 ]
Diesel Rinus schreef:

Voor je juiste afstelling van de rijhoogte heb je kaliber MR 630-51/75 nodig: een strip ijzer met op de juiste plek gaten voor de schokbreker bevestigingen, zodat je de wielophanging in de juiste stand kunt fixeren. Vervolgens moet de torsie staaf in de juiste positie geplaatst worden (spiebanen tussen uiteinden verschillen zodat er veel mogelijkheden zijn en je eigenlijk altijd de juiste hoogte moet kunnen bereiken.

Ik vraag me alleen af of de mannen bij VM niet een grapje hebben uitgehaald en de rijhoogte van zo’n zwaar belast voertuig stiekem niet zelf al hebben veranderd?
Daar kom je dan alleen in de praktijk achter: als ‘ie scheef hangt mag de boel weer uit elkaar.

De afstand tussen de twee bouten van de schokbreker bevestiging zou 485mm moeten zijn, dat kan je proberen te bereiken door het bovengenoemde kaliber of door een krik onder de naaf te plaatsen en hiermee die afstand te regelen. Daarna puzzelen om de torsiestaaf er in de juiste positie in te schuiven.
Ik zou de spiebanen rijkelijk in de koperpasta zetten zodat de boel nog eens los kan als het niet goed zit.
Als de VM dus scheef blijkt te staan moet je het hoogte verschil opmeten en dat verschil optellen bij die bovengenoemde 485mm (niet helemaal correct maar komt heel dicht in de buurt). Om de staaf te verwijderen moet de wielophanging eerst weer in de juiste (eerdere) stand gezet zodat de staaf weer 100% spanningsvrij is. Daarna de staaf opnieuw monteren in die nieuwe positie.

Ben je al zover?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 05 februari 2014 01:13 PM
  [ # 89 ]

ter verduidelijking zie scan.

Het kaliber MR630-51/75 zoals op de scan aangegeven is in totaal 600mm lang (weggevallen van scan)
Als je zo’n stripje ijzer wil gebruiken voor de afstelling zou ik hem aan de onderzijde wat langer houden, dan kan je bijvoorbeeld nog een paar gaatjes bijboren, of je gebruikt het bovenste gat en boort er in het stuk van 485mm nog een gat bij op 500mm van het bovenste gat…

Let op: je VM is waarschijnlijk op basis van een platform-cabine uitvoering gebouwd, dat betekend dat je een stabilisator stang hebt aan de voorzijde. Deze moet je losmaken voor je aan de afstelling van de hoogte begint zodat deze de boel niet verstoort!

succes

Afbeelding Bijlagen
C35 hoogte afstelling voor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 05 februari 2014 10:38 PM
  [ # 90 ]

heb een bod gedaan op de vm, en na wat handje klappen zijn we eruit gekomen.
over twee weken komt de vm naar mij toe en ga ik eerst de achterklep repareren.
Deze sluit niet goed door een verrotte balk, daarna gaan we de torsiestaaf van de Fiat 242 uit Brabant halen en er mee aan de gang. Van te voren wil ik in een paar avonden mijn loods opruimen aanhanger er bij en van boven tot onder alles opruimen ,alles wat ik in jaren niet gebruikt heb weg ermee. Al met al een heel werk.
de Balken van de zolder liggen op 260 m de vm is echter 270 m maar voor de zolder is 10 meter de bus is 820 m dus hij komt rechts in de hoek voor de loods deur.
Ik wil dat meteen klaar hebben, de bus moet niet een minuut buiten staan anders komen er misschien zwervers in en dat wil ik niet hebben.

Profiel  
 
 
6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook