Raar geluid bij draaien aan stuur
Yoshi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 01-12-2013

Gepost: 01 december 2013 01:12 AM

Wie weet wat er aan de hand is?

Toen ik vandaag wegreed, wees mijn vriendin er op dat auto raar lawaai maakte. Ik ben dan even aan de kant gaan staan en het lawaai kon je pas horen als ik aan mijn stuur draaide, zowel naar links of rechts.

Lijkt een motortje te zijn ofzo? Geluid hoor je niet als ik niet aan mijn stuur draai… Iemand ervaring mee?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 01 december 2013 09:44 PM
  [ # 1 ]

is dat geluid soms iiiiiiieeeeeeeeee, dus een hoop gepiep, dan is het waarschijnlijk je multiriem die aan het eind van zijn latijn is. heb je ook even gekeken of je olie van de stuurbekrachtigingspomp op pijl is, letop he 2 standen koud laag warm hoog,

Profiel  
 
Yoshi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 01-12-2013

Gepost: 01 december 2013 09:56 PM
  [ # 2 ]

ja het is gepiep, ik heb vandaag nog even de test gedaan. Je hoort het pas bij koude start, als de auto warm gereden is, komt het geluid niet meer voor.

Ik heb elektrische stuurbekrachtiging dus neem aan dat ik geen olie hiervoor heb dan? Zou alleszins niet weten waar het reservoir zich bevindt… Smile

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 december 2013 07:23 PM
  [ # 3 ]

inderdaad als je een electriese stuurbekrachtiging hebt dan is er geen olie tankje, het geluid komt dan gewoon natuurlijk van de multiriem, maar door de kou is de riem stugger, en door dat je aan stuur draait, moet dynamo extra stroom leveren waar door dynamo zwaarder gaat draaien, en dan gaat eigenlijk de snaar over de poulie heen van de dynamo, omdat ie wordt aan gedreven door de krukas.kijk wel even of de riem geen breuken heeft, hij bestaat uit meerdere ribben, als hier hapjes of scheurtjes in zitten, hem laten vervangen,

Profiel  
 
Maarten de leek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-11-2014

Gepost: 28 november 2014 01:44 PM
  [ # 4 ]

Euhm…bij mijn C4 is het sinds kort zo dat de stuurbekrachtiging af en toe kort (1 sec.) wegvalt en ik dus met een zwaar draaiend stuur in mijn handen zit. Lastig. Heb ergens gehoord dat het misschien de ‘olie’ van de stuurbekrachtiging zou kunnen zijn. Maar waarom doet ie het dan 99% van de tijd wel gewoon goed? En ik heb gezocht waar ik het kan peilen, maar ik vind het reservoir niet en zie het in het boekje ook niet. Lijkt mij zonde van het geld om hiervoor meteen naar de dealer te gaan. Als ik dit zo lees heb ik in de C4 uit 2004 ook geen olie, maar electrisch?! En dan de oorzaak nog vinden…

Profiel  
 
witteke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 09-08-2011

Gepost: 28 november 2014 05:21 PM
  [ # 5 ]

olie tankje is te zien als men plastic deksel dat boven het expansievat geplaatst is verwijderd

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook