2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Weer een DS4 erbij
Toppoint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-12-2013

Gepost: 04 augustus 2015 11:16 PM
  [ # 16 ]

Ik heb een hele tijd niks van me laten horen (we zijn inmiddels anderhalf jaar verder). Sorry daarvoor.
Dat wil echter niet zeggen, dat er niks is gebeurd met m’n duitse DS4. Het probleem zit ‘m er voornamelijk in, dat ik niet iemand ben, die elke zucht op ‘n forum knalt en anderzijds wél hele, complete verhalen schrijft.
Ik wil de liefhebbers het vervolg van het avontuur met de total-loss DS4 niet onthouden, ziehier:
Ik was gebleven bij het verzamelen van de onderdelen om de auto weer compleet te maken, zoals plaatwerk, voorwielophanging, stuurpomp en koplamp.
Inmiddels ben ik ook in het bezit van software, waar het hele onderdelenboek en de meest voorkomende handelingen in beschreven worden. Bijna onmisbaar voor zo’n job.
Wil je eens een wat comfortabeler DS4 qua vering, dan zet je er gewoon het hele onderstel van een C4 onder. Het onderdelenboek geeft exact aan, wat je dan moet vervangen.
De opbouw van de auto liep erg voorspoedig en een maand na aanschaf van het ‘wrak’ kon ik met de complete auto naar de RDW, teneinde te laten keuren voor een kenteken.
‘s Ochtends eerst een nieuwe voorruit laten monteren en de auto uit laten lijnen, beide de enige activiteiten die tot dan toe door derden heb laten uitvoeren (later kwam daar nog bij: het software-matig aanmelden van de trekhaak door de Citroën-garage).
De RDW-keurmeester in Zwolle keek van een afstandje naar de auto en constateerde vanaf dat afstandje, dat het plaatwerk weer in orde was, dat de voorruit het weer deed en alle andere punten waren opgelost, die bij de importkeuring waren geconstateerd. Niet echt spannend dus.
Binnen enkele dagen had ik het kentekenbewijs in huis en daarna kon ik de eerste proefrit maken. Spectaculair! Ik was het vermogen van zo’n moderne 1600 diesel niet gewend. Dat scheurt goed. En daarbij zorgt de wegligging van de DS4 ervoor, dat het feestje voor de berijder compleet is.
De vering went snel. Ik rijd diverse auto’s door elkaar heen en de overgang is natuurlijk het grootst als je vanuit je oude DS in de DS4 stapt en het idee krijgt, dat ze vergeten zijn de bollen op te pompen. Ik moet echter zeggen, het went allemaal erg snel.
Binnen de kortste keren is er een mooie Thule afneembare trekhaak gemonteerd, die dus aangemeld moet worden bij de Citroën-garage. De enige keer, dat ik bij de Citroën-garage ben geweest. Inmiddels is er sindsde aanschaf in januari 2014 45.000 kilometer met de auto afgelegd.
Binnenkort zal ik een overzicht van ervaringen en storingen melden. En binnenkort is déze maand!!

Profiel  
 
Toppoint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-12-2013

Gepost: 23 augustus 2015 06:58 PM
  [ # 17 ]

Storingslijst en ervaringen DS4 HDI 6 versnellingen handschakelen
Storingen:
De lijst van storingen die zich hebben voorgedaan:
Als ik weer eens nijdig hard toeter naar een andere weggebruiker en de radio is ingeschakeld, dan gaat de audio over op het afspelen van een CD.
Telkens, na een half uur gereden te hebben, krijg ik een Service-melding: bandenspanning kan niet gecontroleerd worden. Er zullen winterbanden onder de auto zitten, zonder gevers voor de bandenspanning: geen probleem en wellicht makkelijk oplosbaar.
Dan kom ik uit op totaal 1 (een) -overigens blijvende- echte storingen: de CD die opstart na het beroeren van de claxondrukknop op het stuur. Valt mee. Toch? Valt ook mee +te leven. Toch?

Ervaringen:
Een van de eerste ritten in den Haag gebeurt het volgende: het totale concept van de auto geeft je het idee, dat alles automatisch gaat. Was ik vroeger gewend, de lichten handmatig uit te schakelen en de handrem goed aan te trekken: bij deze auto gaat het allemaal automatisch. Behalve koppelen en versnellen! Ik rijd in veel te hoge versnelling iets te hard in den Haag op een stoplicht af, dat op oranje springt. De automatische piloot zegt dan: “gas erop! De auto zoekt het zelf wel uit met de versnellingen”. Niet dus. Hij komt veel te traag op tempo en ik rijd door rood met de welbekende gevolgen van dien.
Zoals gezegd, de motor heeft in het lage toerenbereik weinig koppel. Tijdens het manoeuvreren met de caravan (voor de critici: een Eriba) ben je dan al gauw geneigd met een hoger toerental en een slippende koppeling te werken. En dat kan best gaan stinken. Ik heb nu een mover onder de caravan geplaatst, zodat het manoeuvreren zonder auto gaat (en bovendien zonder rugpijn).
Ik heb het idee, dat de motor wat luidruchtiger is geworden.
De banden (Michelin 215/55 R17 94V) maken zodanig lawaai, dat het lijkt, alsof er een wiellager versleten is.
Hele fijne rijdersauto. Hoewel ik, gezien de aard en hoeveelheid aan spullen die ik vaak te vervoeren heb, beter een Berlingo had kunnen kopen, heb ik nog geen haartje spijt gehad van deze aankoop. Alhoewel ik nu toch de aanbiedingen van schade-DS5’s in de gaten houd.

Profiel  
 
Toppoint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-12-2013

Gepost: 31 december 2016 12:13 PM
  [ # 18 ]

Hier weer wat nieuws over de duitse DS4, die ik vanaf total-loss eigenhandig weer op de openbare weg toverde.
Nadat de teller op 115.000 kilometer staat heb ik uit voorzorg de riemen van de motor vervangen en de remschijven en remblokken aan voorzijde vernieuwd.
Het lastigste en langstdurende traject bij het vervangen van de distributieriem was het verzamelen van spullen, moed en informatie.
Qua onderdelen was ik er snel uit: alleen spullen van Gates en Bosch. Qua informatie: ik heb een vrij nauwkeurige handleiding hoe te werk te gaan voor mijn auto. Na deze eerste 2 stappen van onderdelen en informatie verzamelen, kostte het verzamelen van moed daarna nog 4 weken doorlooptijd. Ik heb ooit één keer een distributieriem van mijn Renault zelf vervangen en dat leverde daarna de revisie van de halve cilinderkop en een heleboel sleutelwerk op de openbare weg op, voordat het allemaal weer goed werkte. Met die ervaring op zak, nam ik er dus de nodige tijd voor. In de loop der jaren had ik wel enkele malen distributiekettingen bij oude motoren gewisseld. Dat dan is een eitje, omdat je slechts krukas en nokkenas op elkaar hoeft af te stemmen. Bij zo’n modern blok moet je ook nog de koelwaterpomp en de brandstofpomp meenemen. Ook op het punt van benodigd speciaal gereedschap was ik niet helemaal zeker van m’n zaak. Uiteindelijk bleek een setje van 4 pennen, waarmee je krukas, brandstofpomp en nokkenas blokkeert voldoende om de klus in 1,5 dag tot een goed einde te brengen.
En natuurlijk liep de motor daarna een stuk beter. Voor je gevoel dan.
Remschijven en remblokken vervangen heeft niet zo heel veel om het lijf.
De DS4 rijdt nog steeds als een speer. Vergeleken met andere auto’s met dezelfde afmetingen geeft de DS4 toch veel meer rijplezier.
Het enige wat me bij de auto echt stoort, is dat je met de contactsleutel in het donker maar moeizaam het sleutelgat kunt vinden. Het is daar zo’n donker hoekje. Vroeger zou ik er wellicht minder moeite mee gehad hebben, nu irriteert het me.
Op naar de volgende onderhoudsbeurt!

Profiel  
 
Toppoint
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-12-2013

Gepost: 19 december 2018 01:24 PM
  [ # 19 ]

Oeps.
Het vorige verslag is alweer 2 jaar oud. Naast regulier onderhoud van olie en filters is er weinig spectaculairs met de auto aan de hand. Inmiddels staat de kilometerteller op 175.000. In die tijd één keer de Citroen-garage gezien om de trekhaak aan te melden. Daarna was er, ongeveer een jaar geleden, een probleem met een draagarm, die ik 4 jaar eerder had gekocht (via internet en niet van Citroen). Beide ophangrubbers aan wagenzijde versleten en losgeraakt, waardoor ernstige bandenslijtage aan één wiel.
Het kopen en plaatsen van een nieuwe acuu is bij deze auto ook een avontuur. Uit voorzorg kocht ik vóór aanvang van het winterseizoen een nieuwe Bosch-accu. 200 euro en de verplichting om ‘m aan te melden. Deze auto heeft een dynastart-motor en dat is toch allemaal net wat anders.
Bij de AP-keuring dit jaar was het echt feest: Verstuiver nummer 4 gaf problemen. De foutmelding had ik al een paar keer weggepoetst in het systeem. Nu was er toch een serieus probleem. De verstuivers zijn netjes weggewerkt door PSA, zodat je 4 uur nodig hebt om te demonteren en weer te monteren. En het roetfilter was verzadigd. Helaas, een forse rekening van meer dan 1000 euro. Voor de tweede keer in 5 jaar tijd een garagerekening. Tsja. Als dat alles is. We hebben nog steeds heel veel plezier met onze DS4.
DS Automobiles heeft de DS4 uit het leveringsprogramma geschrapt. Jammer. Wellicht komt er een opvolger.
Grtz
Cees

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook