CitroRacing Historique, Montbeugny FR, 19-20 juli 2014
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 07 december 2013 11:36 PM

Kees “Visa GTI 115” heeft de redactie getipt: de data en het programma van CitroRacing Historique 2014 staan al vast. Op 19 en 20 juli 2014 wordt weer met historische Citroëns geraced op het Circuit du Bourbonnais te Montbeugny bij Moulins. Dit jaar worden de 40-jarige CX en de 30-jarige Visa 1000 Pistes geëerd en ligt de nadruk op de Trophée Féminin.

Sylvie Seignobaux heeft in de Visa 1000 Pistes al vele prijzen veroverd. Kees heeft deze winnende combinatie gefotografeerd:

Meer informatie over CitroRacing Historique vind je op http://www.citroracing-historique.org.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rene de Boer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 02-11-2008

Gepost: 27 december 2013 12:29 PM
  [ # 1 ]

Voor zover mijn kalender voor 2014 nu laat zien, heb ik dat weekeinde geen moderne race waar ik verslag van dien te doen, dus het zou zomaar eens kunnen dat ik dan die kant op ga. Het evenement staat al lang op mijn lijstje, ik voel zomaar een leuke CitroExpert-reportage en wat interviews aankomen…

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 28 december 2013 12:37 PM
  [ # 2 ]

Ja.. en dan zie je Silvie voor een Mille Pistes staan.

Niet een 1000 Pistes ... Het is haar eigen auto.

Ze wil er van af en staat al lange tijd te koop.

Het is en echte EVO, dat houd in dat je er ook een

geevolueerde spaarpot voor moet aanbreken om er

de nieuwe eigenaar van te worden.

Denk niet dat ze zonder deze Citroen EVO zonder

auto zit, thuis in de stallen kan je een DS3 Racing

een Lotus Elise en een Lancia Delta Intrale aantreffen.

En ook een aantal vliegtuigjes staan op enige afstand.

Wil je nog meer weten over deze dame, ik ben een soort

fan van haar, dat ktijg je op mijn leeftijd.

Ik heb haar ook in de loop der jaren in alle stadia op

de foto gezet, waarom..!! ze hoorde volgens mij bij de beste.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 28 december 2013 12:40 PM
  [ # 3 ]

En Rene, de voorbereidingen worden reeds getroffen.

Ik zou zeggen vergeet vooral je helm niet.

Om te beginnen 25 Jan. 2014 op Zandvoort.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 28 december 2013 07:28 PM
  [ # 4 ]
Visa GTI 115 schreef:

en een Lancia Delta Intrale.

Rolling Eyes Mijn favoriete Lancia is de Integrale.

Hoe oud mag/moet een citroen zijn om mee te mogen doen?

Adri

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 29 december 2013 12:35 AM
  [ # 5 ]

Adri je hebt gelijk, maar schrijf fouten worden ook door de computer gemaakt, ik neem aan dat

ik niet de enige ben die dat naderhand dan ziet en zich kapot schaamt.

Maar het komt bij mij ook voor omdat ik met mijn gedachte verder ben dan met de toetsen.


Maar de Lancia Delta en dan kan je zelfs nog kiezen voor de 8 of 16 kleps uitvoering.

Ik kies voor de laatste, die is ook lekker breed. Echt een kanon…


Citroen deelname, zeg maar tot en met de Xsara 16V, SAXO 16V, maar ik heb ook de Xantia V6 zijn

snelle rondjes af zien leggen. Beter gezegt… de sportieve Citroen.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 30 juli 2014 08:59 PM
  [ # 6 ]

van de voorpagina

CitroRacing Historique met een Visa GTi 115

Dat Kees “Visa GTI 115” in een Visa GTi 115 rijdt, weet hier iedereen. Als je nog niet wist dat hij er ook graag mee racet, dan heb je het forum niet goed gevolgd. Hij heeft er al veel smakelijke verhalen over verteld. Nu is hij duizend kilometer naar het zuiden afgezakt om zijn Visa op een circuit de sporen te kunnen geven.

De voorbereidingen om duizend kilometer naar Montbeugny af te reizen, zijn best ingrijpend. Ik maak het mezelf nooit makkelijk, ik wil met alles rekening houden. Natuurlijk moet de Visa GTi 115 ruim voor die tijd helemaal in orde zijn. Een testdag op het circuit van Zandvoort in februari dient om het puntje op de ”i” te zetten. Daarna wordt hij stilgezet en is veel zelfbeheersing nodig om de ‘Vrij Rijden’-dagen over te slaan. Er mag niets meer gebeuren. Zelfs de Jumpy wordt omgebouwd om er in te kunnen slapen. Veel ruimte is er dan natuurlijk niet meer, maar er gaan toch gereedschap, reserve-onderdelen, diverse vloeistoffen en vier extra wielen mee.

We gaan woensdag reeds op pad om vrijdagmorgen aan te komen. We bouwen onze 3x3 meter partytent op die ons moet beschermen tegen de zon, de regen, of de wind. Er is namelijk niet een schaduwrijk plekje op dat circuit. Deze vrijdag is behoorlijk warm, maar we hebben 220 Volt en we kunnen de koelbox aansluiten. Dan gaan we eens rustig buiten zitten en kijken wie er allemaal op dit evenement afkomen. Wat opvalt, is dat ze uit alle hoeken en gaten van Frankrijk deze reis hebben gemaakt.

Een groot deel van de mensen hebben net als wij alle tijd van de wereld en zijn ook 65+. Behalve degenen die met een Saxo 16V komen. Dat zijn allemaal jongelui die elk jaar hun raspaard weer sneller weten te maken. Als de meesten vrijdagmiddag en -avond arriveren, is er een grote verscheidenheid aan deelnemers en auto’s. De MEP’s zijn goed vertegenwoordigd. Dit keer zijn er meer X2 met Panhard-motor. Ook de sportieve Citroëns zijn ruim aanwezig.

Zaterdag om 8:30 krijgen we een uitleg over het circuit, dan de geluidstest en de boel gaat van start om 9 uur precies. Om 9:20 ben ik aan de beurt en het is wel zo leuk dat ik dit keer meerdere Visa’s om me heen heb. Silvie Seignobeaux had haar Mille Pistes Evo meegenomen, de organisatie zelf een Chrono 1360 met 140 pk onder de kap. Er is ook een echt mooie rode tot nieuw gerestaureerde Visa Trophée. Tot mijn grote vreugde was er zelfs een tweede Visa GTi 115. De Citroëns die elkaar niet of nauwelijks ontlopen, zijn de Visa GTi 115 en de BX Sport. Dat levert altijd een leuke strijd op, die de Visa’s doorgaans winnen. Op zulke momenten heb ik veel voordeel van de slicks. De BX’en hebben in de regel gewoon straatbanden onder hun auto. Ook met hard remmen doen ze nogal vreemd en daar maak ik gebruik van. Elk uur wordt door drie verschillende klassen gereden en zo gaat het de hele zaterdag en de zondag verder.

Er is een Panhard 24 CT meegekomen uit Nederland en er is ook nog een 24 BT + 20 cm in de baan. De Panhard 24 CT houdt zich het hele weekend prima en heeft de smaak goed te pakken. In mijn groep is een aantal DB’s. Ik verbaas me elke keer over hun snelheid. Ze hebben twee cilinders, 850cc en zijn helemaal van polyester. Voor mij als ex-Alpinist is dit natuurlijk helemaal het einde.

Zaterdagavond wordt er in het naastgelegen vliegveldrestaurant gegeten en worden er oude films vertoond. Er blijken veel mensen uit het sportieve verleden van Citroën aanwezig te zijn, die zich na de films ook in het echt aan ons voorstellen. Dat is natuurlijk heel grappig.

Na de warmte van vrijdag en zaterdag komt in de nacht van zaterdag op zondag veel regen en dus hebben we zondag veel water op de baan. Ik heb twee sessies overgeslagen, omdat beter weer in aantocht was. Steeds maar wielen wisselen, is ook niet bepaald een leuk klusje. Met slicks kan je niet op een kletsnatte baan rijden, maar opdrogend gaat het prima en wordt het rijden een nog groter feest. De Visa blijft het prima doen, ondanks dat ik dacht dat de warmte een spelbreker zou worden. Vanaf de start zet ik direct met een schakelaar een van de twee koelmotoren aan en dat werkt prima.

De eigenaren van de andere Visa GTi 115 kwamen toch nog even kijken en waren er snel achter dat er voor hen nog heel erg veel werk aan de winkel was. Ook zat daar een nieuwe OMP-uitlaatdemper onder en ik heb het geluid kunnen horen, daar was ik wel benieuwd naar. Bij OMP in Montpellier liggen er nog genoeg in voorraad, wisten ze me te vertellen.

wordt vervolgd

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 30 juli 2014 08:59 PM
  [ # 7 ]

vervolg

Naar zo’n evenement toeleven, duurt erg lang en als het zover is, is het ook zo weer voorbij. Zondagmiddag zien velen op afstand donkere wolken verschijnen en pakken naar mijn mening veel te vroeg in. Ook al zijn veel anderen dan al naar huis, aan het einde van de zondagmiddag rijdt de Visa GTi 115 nog steeds zijn rondjes. Eenzaam overnachten we nog een keer op het circuit en breken dan alles af. Daarna begint voor ons ook weer de reis richting Drenthe, waar alles weer moet worden opgeruimd. Volgend jaar is er een tiende CitroRacing Historique en wel op 18 en 19 juli. Ik denk en weet het haast zeker ook weer op dit leuke Circuit du Bourbonnais bij Moulin.

Henny, bedankt! Gelukkig heb ik een sponsor in de vorm van mijn wederhelft die me altijd ter zijde staat, het ook leuk vindt, altijd meegaat en me goed verzorgt: over geluk gesproken!

Een foto van Kees’ eigen Visa vind je in zijn topic Mijn VISA GTI 115.

tekst en foto’s: Visa GTI 115, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 31 juli 2014 08:39 PM
  [ # 8 ]

Lijkt me een geweldig evenement Kees en een leuk verslag. Volgend jaar de agenda maar eens in de gaten houden.
Op het vliegveld van Moulins is het Circuit de Bourbonnais zo te zien nog niet zo lang geleden aangelegd, want op Google Earth is er nog geen spoor van te zien grrr

Vliegveld Moulins triggerde bij mij veel goede herinneringen. Want het oude vliegveld lag ten noorden van de stad en daar heb ik in de zestiger jaren ‘s zomers een aantal jaren gezweefgevliegd (zweefgevlogen) en parachute gesprongen. Maar zo te zien is daar nu een woonwijk verrezen.

Adri

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 01 augustus 2014 12:29 AM
  [ # 9 ]

Ik zie het nu ook, die opnamen zijn van 2008.

Precies, op zeg maar die gele vlakte aan het einde

van dat kleine weggetje is het circuit aangelegd.

Ik was er in 2010 voor het eerst, maar als je googelt

naar Circuit Du Bourbonnais kom je helemaal aan je trekken.

Ook de vliegstrip er naast is nog steeds in gebruik, ook

voor het vliegen met een zweefkist, en ook zijn er een aantal

aerobatics gestald.

Vliegen dat blijft ook natuurlijk leuk en helemaal in Frankrijk.

Vele pariculieren hebben daar een eigen vliegstrip naast het huis.

Vliegtuigliefhebber, waarom niet, heb geholpen bij de de bouw van een

ULM Kitfox en Oshkosh bezocht, De liefhebber weet wat dat betekent.

Is volgens mij dit weekend..!!

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook