Dieselolie uit stoelbekleding halen
Grijze GHYS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 17-03-2008

- HY kampeerauto verlengd LWB
- GS/GSA Club Break 1220
- 2CV Charleston
- Jumper L2 H2 Kampeerauto
Gepost: 10 december 2013 05:00 PM

Op de ingeklapte stoeltjes van mijn C4 Picasso heeft een jerrycan met dieselolie liggen lekken.
In een van de stoeltjes is nu ongeveer 1 liter dieselolie gekomen. Jammergenoeg kwam ik er pas achter toen een kind op dat stoeltje had gezeten en de ‘spons’ daardoor heeft uitgeknepen. Kind onder de olie (gelukkig geen (blijvende) lichamelijke schade), kleren onder de olie en een stinkende auto.
Voor al deze problemen lijken oplossingen, waarbij geduld een voorwaarde is, beschikbaar.

Het grootste probleem is de olie die nog in de stoel zit opgezogen. Wie heeft daarvoor een goede tip.
Het gaat om de rugleuning, de zitting en de hoofdsteun van de stoel. Als ik licht op de bekleding druk is mijn hand nat van de olie. Hoe krijg ik die olie uit de stoel?

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 december 2013 11:20 AM
  [ # 1 ]

Dat is een lastige.
Oplosmiddelen voor diesel kun je niet gebruiken, daar kan de bekleding waarschijnlijk niet tegen.

Ik zou zeggen haal een oude stofzuiger bij een kringloopwinkel en zuig de bekleding helemaal uit. De stofzuiger dan wel in de buitenlucht plaatsen. Het laatste restant zou je met oude handdoeken en een zachte zeep er misschien nog uit kunnen wrijven.

Succes, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 14 december 2013 12:16 PM
  [ # 2 ]

Ik mocht blijkbaar mijn post niet meer aanpassen,
nog even een toevoeging.

Hoewel diesel niet zo snel ontbrandt, is het niet onverstandig een brandblusser bij de hand te houden. En oude lappen om de smeerboel van de stofzuiger onder controle te houden.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 14 december 2013 08:29 PM
  [ # 3 ]

haal de stoel eruit, de diesel lucht trekt overal in, en dan is het net of je met een antieke truck rijd, waarom denk je dat vroeger alles skai bekleding was. ben bang dat je op zoek moet naar andere stoel, er zal vast wel iemand zijn c4 picaso in puin hebben gereden, zat nog wel te denken aan absortie korrels, die dan de olie opzuigen,

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 14 december 2013 08:57 PM
  [ # 4 ]

Ik heb ooit in een grijs verleden een achterbank ik het bad gestopt…met groene zeep…..dat heeft daar ongeveer een dag in gelegen…de stank was redelijk verdwenen…de vlek ook…misschien heb je er wat aan….het is het proberen waard…. christmas


Peter

Profiel  
 
jeroen-2cv
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008

- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gepost: 14 december 2013 09:48 PM
  [ # 5 ]

Bij mij heeft ooit een jerrycan diesel gelekt in de kofferbak van mijn sexo.
Alle bekleding uit de kofferbak gehaald, en ook in bad gelegd onder warm water, daar een hele tot een halve fles afwasmiddel bij gedaan.

Een dagje of wat laten weken
toen nagespoeld met water, en laten drogen, de stank was helemaal weg.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 december 2013 02:37 AM
  [ # 6 ]

Er zijn van die stofzuigers te huur die de bekleding eerst nat spuiten met water/zeep en het dan opzuigen, een “deep extractor” heet zoiets volgens mij.
Wellicht het proberen waard.

En anders eens vragen bij de dealer wat een nieuwe stoel kost, voordat je heel veel tijd en geld aan schoonmaaken uitgeeft.

Profiel  
 
Grijze GHYS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 17-03-2008

- HY kampeerauto verlengd LWB
- GS/GSA Club Break 1220
- 2CV Charleston
- Jumper L2 H2 Kampeerauto
Gepost: 06 januari 2014 12:40 PM
  [ # 7 ]

Op de eerste plaats wil ik twee dingen,maar dat kan natuurlijk niet. Dus eerst twee dingen in willekeurige volgorde.
Allemaal een heel fijn citrofiel 2014!
Bedankt voor jullie respons.

Als voorlopige oplossing voor het dieselolieprobleem heb ik half december de stoel uitgebouwd en ontdaan van de bekleding. Het uitbouwen en demonteren viel me reuze mee. Ik heb daardoor het frame goed schoon kunnen maken, de bekleding kunnen uithangen en de vulling van de kussens afzonderlijk tussen absorberend papier kunnen leggen.

Over het resultaat kan ik nog niets zeggen. De dag na het uitbouwen had ik het in m’n rug (denk niet dat het van het uitbouwen komt)en omdat ik daar nog last van heb ben ik nog niet verder gekomen. Om dezelfde reden was ik niet eerder in de gelegenheid hier op jullie posts te reageren.

Zodra de stoel weer gemonteerd in de auto zit meld ik het hier.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook