Ook sprong naar de prachtige DS5 gemaakt
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 25 december 2013 07:55 PM

Na al zoveel Citroëns dat ik er de tel bij kwijt ben geraakt (een 15-tal denk ik) was het nu maar eens tijd voor een Ds5 ter vervanging van de onvolprezen Xantia Activa V6 waar ik met veel pijn in ’t hart afscheid van genomen heb. Omdat mijn dealer zelf met deze wagen als demowagen rond reed en hem voorstelde aan een in mijn ogen aantrekkelijke prijs (27900 euro) heb ik de sprong uiteindelijk maar genomen. De wagen is van Jan. 2013 en had toen ik hem kocht net 6000 en nog wat km’s op de teller, dus juist ingereden Very Happy .
Het is een 2,0 Hdi 163 Business GPS+  wat ongeveer vergelijkbaar is met een So Chic met electr. stoelen met leder/stoelverwarming/massage , Gps, achteruitrijdcamera, keyless entry, enz…
Kleur is Blanc Nacré wat ik op zich wel erg mooi vind, natuurlijk is het wat vaker poetsen met zo’n lichte kleur. Jammer vond ik dat de wagen geen xenonlichten had en evenmin 18” lichtmetaal. Dat laatste is al opgelost want ik heb via 2dehands.be een stel Canaveral 18” velgen grijs en in zeer propere staat op de kop kunnen tikken. Op 2 velgen heb ik nieuwe Conti’s Sportcontact 3 laten leggen zodat ik alles samen voor een goede 1150 euro 4velgen met 2 nieuwe en 2 voor 25% gebruikte banden heb. Normaal kosten de velgen enkel al een 1250 euro en die Conti’s zijn ook al geen koopje zo’n 900 tot 1000 euro voor 4, samen al gauw een 2200 euro. Dus leek mij die 1150 euro een redelijke prijs.
En hoe bevalt het nu hoor ik jullie al denken. Goed tot nu toe, het is en blijft een pracht van een wagen zowel exterieur als interieur zijn een waar genot. Goed, sommige mensen zullen een aantal stijldetails er wat over vinden zoals de lange chrome strips van aan de lichten tot de A-stijlen. Maar het is met de Ds5 een beetje als met een vrouw die nogal zwaar opgemaakt is. Sommige vrouwen staan daarmee en komen er dus prachtig mee weg, vele andere staan er echter potsierlijk mee en lijken nergens meer op depressed ... Hetzelfde gaat voor mij ook op voor de Ds5 het gaat hem wel af en hij komt er dus mooi mee weg, ik zie dit niet te gauw lukken met veel andere wagens. Echt wel bijzonder dus, net als het prachtige interieur dat ook uit kwalitatief mooie materialen is opgetrokken, fraai!
Het rijdt behoorlijk goed en het lijkt ook deftig in elkaar gezet te zijn, maar toch is hij niet vrij van enige schoonheidsfoutjes die we als echte Citroënisten natuurlijk met de mantel der liefde zullen bedekken haha . De ophanging is zelfs met 17” al behoorlijk stevig en met 18” wordt het al ronduit stug bij lage snelheden maar nog net te verdragen, dus 19” of nog groter is enkel maar om stil te staan of op biljartvlakke banen te rijden. Maar juist, dat is eigen aan het concept en wist ik ook op voorhand dus mag ik hier geen echte reden tot klagen van maken. Wat ik wel niet kunnen vind is dat de wagen een scheefstand had van het stuur bij rechtuit rijden, dit zou in deze klasse gewoon niet de fabriek mogen verlaten en het is evenmin een alleenstaand geval… Foei PSA sad pink . O.k dit was niet zo moeilijk te verhelpen en dat heb ik vrij vlot zelf kunnen rechtzetten door de 2 spoorstangen in gelijke hoeveelheid en richting te verdraaien (zodat je sporing hetzelfde blijft). Verder zijn er nog de krakende deuren waar al een topic over bestaat en waar momenteel wel de oorzaak voor gevonden is en wat dus wel opgelost zal geraken, maar ook dit komt niet echt premium over. Ook scheen één van de grootlichten bijna richting de engelen in de hemel en dat kan de bedoeling toch niet zijn, weer de vraag hoe zoiets de fabriek kan verlaten is me een raadsel…
Maar goed laat ons ook wat positief uit de hoek komen. Motor is dik in orde, rustige kracht & behoorlijk stil maar een klein beetje dorstig (6,7 l/100 km of ong. 1 op 15 km) en dit had ik graag ietsepietsie zuiniger gezien. 6-bak doet zijn werk zoals het moet, mooi zo. Stuur, remmen en weggedrag zijn eveneens wat ik ervan verwachte dus ook hier geen kritiek. Comfort is buiten de wat stuggere ophanging helemaal voor elkaar, zetels, verwarming, geluiddemping allemaal van hoog niveau, knap van Citroën. Vooral de geluiddemping is een opvallende kwaliteit en daar echt ik toch wel belang aan.  Hij (of is het zij?) heeft intussen een 12000 km en het rapport is overwegend positief, zien dus wat de toekomst verder zal brengen. Ik hou jullie alvast met wat tussentijdse verslagjes op de hoogte.
Aan iedereen hier ook een zeer fijn eindejaar gewenst en voor 2014 alvast een goede gezondheid, veel (Citroën)vreugde, en een flinke dosis geluk.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 25 december 2013 08:08 PM
  [ # 1 ]

En nog een paar pics met 18”, toch nog net ietsje mooier.

Profiel  
 
Rieske
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011

- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
Gepost: 25 december 2013 08:46 PM
  [ # 2 ]

Staat mooi op de nieuwe velgen.

Tres chic!

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 25 december 2013 11:11 PM
  [ # 3 ]

Mooie DS5, zo eentje zou hier op termijn ook wel eens de C4 kunnen vervangen.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 26 december 2013 12:20 AM
  [ # 4 ]

Mooie wagen en veel plezierermee..
Maar vergeet die premium prietpraat van citroen maar haha
Het is gewoon een citroen..

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 31 december 2013 04:01 PM
  [ # 5 ]

Natuurlijk is het gewoon een Citroën (gelukkig maar). Marketing hé, en zo is een Audi ook maar een veredelde V.W. en zit er in Bang & Olufsen niks meer als Philips of welke merk ze er tegenwoordig ook moge instoppen?
Of het je geld waard is moet ieder voor zich maar uitmaken, persoonlijk vind ik de Ds5 nogal stevig aan de prijs. Maar als je hem aan een prijsje kan kopen (en dat was voor mij het geval) is het zeker de overweging waard. Fair is fair en de Ds5 staat toch op een wat hoger niveau als het aankomt op gebruikte materialen en afwerking, maar voor het overige heb je 100% gelijk Wink . Het is en blijft gewoon een (goede) Citroën.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 31 december 2013 07:08 PM
  [ # 6 ]

Als je er maar blij mee bent..dat is het voornaamste..
De ds5 hybride bieden ze ook al aan deze prijs aan als demo…

Dus ze zakken ook al premium in prijs helaas.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 31 december 2013 07:55 PM
  [ # 7 ]

Meeste prijzen voor Hybride lagen toch net iets hoger of ze hadden héél wat meer kilometers gedaan toen ik aan het rond kijken was. Zie trouwens niet zo veel nut in die hybride, ja hij is wat zuiniger maar ook zwaarder, complexer en of op het einde van de rit hij goedkoper gaat geweest zijn? Je zal maar eens kosten krijgen aan die kostelijke techniek, en hoe zit het met de levensduur en prijs van de batterijen? Mij was het nog een beetje teveel een in de kinderschoenen staande toestand.
Ja, die afschrijving gaat verduiveld snel hé, maar al eens gezien hoe snel het gaat bij b.v. BMW. Twee van mijn collega’s hebben hun 1-reeks na een goed jaar terug van de hand gedaan wegens te hard (zal ze leren, hadden maar Citroën moeten kopen Mr. Green ). En er beiden met moeite van af geraakt en veel euro’s op verloren. Ze (en ik ook wel wat) schrokken er zelf van, ze hadden gedacht een goede en waardevaste wagen te hebben gekocht, mooi niet dus.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 31 december 2013 08:17 PM
  [ # 8 ]

Maar ff een andere vraag…
Hoe bevalt je ds5 tov de c5 die je heb gehad?

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 31 december 2013 08:17 PM
  [ # 9 ]

Maar ff een andere vraag…
Hoe bevalt je ds5 tov de c5 die je heb gehad?

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 02 januari 2014 01:13 PM
  [ # 10 ]

Ds5 t.o.v. C5?
Wel ik vond (& vind nog) dat de C5 een dijk van een auto is, op gebied van comfort kent die binnen het Citroëngamma (en verder ook! Wink ) nauwelijks zijn gelijke. Ja, o.k. de C6.
Ophanging zelfs op stalen vering is gewoon een trapje hoger als die van de Ds5, geluiddemping is van gelijke aard en dus hoog niveau. Stoelen vind ik dan weer net in de Ds5 wat beter als die van de C5, toch zeker vooraan, achteraan is het weer comfortabeler reizen in de C5 en al zeker omdat de wat stuggere ophanging de Ds vooral achteraan parten speelt.
De Ds5 stuurt wel net wat strakker en geeft een andere (sportievere) rijervaring waarmee ik helemaal niet ga beweren dat de C5 geen behoorlijk rijgedrag vertoond, verre van zelfs. Hij reageert gewoon wat plomper maar haalbare bochtsnelheden zullen niet zover uit elkaar liggen.
Voor de rest motor/versnellingbakken/bediening zijn ze logisch gelijkaardig, ze komen ook uit dezelfde stal hé.
Ga je kijken naar de prijs/kwaliteit dan gaat de 1° prijs i.m.o. toch naar de C5, maar zoals ik al eerder zei als je een Ds5 kan op de kop tikken voor een prijsje…..
Wel jammer dat de C5 destijds zo zwak was op de koppeling, voor mij toen een reden om naar wat anders uit te kijken. Maar ik denk (en hoop) wel dat PSA intussen dit probleem aan gepakt heeft, anders gaat de Ds5 in hetzefde bedje ziek zijn Confused .

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 03 januari 2014 01:18 AM
  [ # 11 ]

very good

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook