17 van de 54
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
   
Xantia’s in Noorwegen. Exit.
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 01 februari 2016 09:37 AM
  [ # 241 ]

al geprobeerd maar hielp niet. afijn heb alweer iets anders om op te lossen.
Zaterdagavond om 23.00 belt Odin, hij heeft zn diesel volgetankt met 55 liter benzine…...Gelukkig heeft hij hem niet gestart.

Gisteren de auto van het tankstation naar mn garage gesleept en de tank dus maar leeggehaald met een slang. Dit ging niet via de vulpijp ,dus maar de rubberbocht in de wielkast losgehaald. Al met al een tijdrovend karweitje. Ondertussen gelijk maar de rubbers van de onderste draagarm rechtsvoor vervangen.

Ook een setje Baccarat wieldoppen gemonteerd. De plakstrepen waren er al af en dus wordt het al weer een nette Xantia.

Maar waren we om 22.30 klaar gisteren, wilden de voorramen beiden niet meer omhoog…. Weer een raamprobleem dus.
Bij aankoop wilden de ramen niet naar beneden, dat bleek toen een ontbrekende zekering nr 30 te zijn. Nadat ik die erin gezet had deden ze het zonder problemen tot gisteren dus. Alle zekeringen nagekeken maar die zijn goed. Flink zitten frotten aan de kabelinvoer door de bestuurdersdeur maar geen sjoege. Is er ergens een relais voor die ramen wat ik nog na kan kijken?
anders misschien een bypass maken van de plus van de spiegels(die doen het wel)alleen dat heb ik bij de sloop-Xantia geprobeerd, direct van de accu, maar lukte me toen niet.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 01 februari 2016 11:49 PM
  [ # 242 ]

probleem opgelost.
Eerst 3 groene relais gewisseld bij de pedalen maar geen resultaat. Deurpaneel maar verwijderd en een plusdraad van de plus van de accu naar de gele draad 6005 op de het controlekastje gezet en hup we hebben weer electrische ramen. Vanaf de plus van de electrische spiegel toen maar een bypass gemaakt naar die draad 6005 en het werkt weer.

Niet helemaal naar mn zin deze oplossing omdat de draden van de spiegels erg dun zijn en draad 6005 veel dikker. Maar goed het werkt. Spiegelverstelling en raam maar niet tegelijk gebruiken.
Odin kan weer rijden.

Morgen ga ik bollen achter wisselen bij mijn eigen Xantia. de nieuwe zijn binnen. Kan Odin daarna mijn oude bollen krijgen. Heeft ie tenminste weer vering achter.
Zit me alleen af te vragen wat wijsheid is. Ik heb van de sloper de voorbollen er makkelijk afgekregen. Neem aan dat bollen voor meer druk horen te hebben dan achter. Ze zijn echter al wat ouder en de vraag is of de druk inmiddels niet is afgenomen , misschien wel tot een acceptabel niveau om ze achter te monteren.
Iemand wel eens zoiets gedaan? beetje rare vraag misschien maar bollen zijn duur hier en vullen of checken kan hier niet.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 02 februari 2016 12:36 AM
  [ # 243 ]

Ik heb dat wel eens gedaan bij een gsa voorbollen achter veerde zeeeeersoepel. Ik kon voor mijn vakantie toen geen bollen krijgen voor achter. DS gevoel in een gsa wel leuk dus. Zakte met snel weg rijden wel erg ver in achter.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 02 februari 2016 09:38 AM
  [ # 244 ]

ok kan het dus in ieder geval proberen.

maar we hebben alweer een ander probleem.
Bij een bocht naar links trekt de auto plotseling abrubt en gevaarlijk naar links waardoor je bijna crasht in tegemoetkomend verkeer.
na het vervangen van de onderste draagarmrubbers rechts viel het me op dat het leek alsof de auto wat teveel uitspoor had en dat wil ik nog wel meten en eventueel bijstellen maar het lijkt me niet dat dat zoiets kan veroorzaken.
of zie ik dat verkeerd?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3545
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 februari 2016 09:56 AM
  [ # 245 ]

In een bocht naar links komt je “stuurkracht” vrijwel helemaal van het rechter voorwiel. Als je uitspoor echt groot is kan het zijn dat in een bocht de Xant “van band wisselt” voor de grip en zo zwabberig stuurgedrag vertoont. Twee touwtjes langs de wielen en je krijgt een goed idee over uitspoor of niet. Maar ik denk dat je situatie veel ernstiger is: Dat lijkt me meer te liggen aan iets wat loszit aan de wielophanging of speling krijg bij belasting. Kijk eens belast en met een grote hefboom of je geen speling hebt in de ophanging ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
frankgoud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 08-11-2014

- C5 break 2l lp
Gepost: 02 februari 2016 10:58 AM
  [ # 246 ]

Over uitspoor gesproken.

Groet, Jan

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 februari 2016 12:16 PM
  [ # 247 ]
Gert-Jan Brink schreef:

Morgen ga ik bollen achter wisselen bij mijn eigen Xantia. de nieuwe zijn binnen. Kan Odin daarna mijn oude bollen krijgen. Heeft ie tenminste weer vering achter.
Zit me alleen af te vragen wat wijsheid is. Ik heb van de sloper de voorbollen er makkelijk afgekregen. Neem aan dat bollen voor meer druk horen te hebben dan achter. Ze zijn echter al wat ouder en de vraag is of de druk inmiddels niet is afgenomen , misschien wel tot een acceptabel niveau om ze achter te monteren.
Iemand wel eens zoiets gedaan? beetje rare vraag misschien maar bollen zijn duur hier en vullen of checken kan hier niet.

Voor en achter is in princiepe niet uitwiselbaar. De schokbrekers kunnen anders zijn en de druk is zeker anders.

Wat jij nodig hebt is een bollentester. Zie PB.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 02 februari 2016 12:40 PM
  [ # 248 ]

we duiken vanavond maar weer eens onder Odins rode diesel.

hoe weet je de rechtuitstand van de stuurinrichting bij een Xantia?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9913
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 februari 2016 01:20 PM
  [ # 249 ]

Het stuurgedrag zou ook nog aan te enthousiast meesturende achterwielen kunnen liggen. Zijn de adals goed?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 02 februari 2016 03:15 PM
  [ # 250 ]

hierbij nog een fotootje van de bypass, te vinden door de rode tape.

De baccarat doppen staan hem goed.

De achterwielen staan er mooi recht onder dus de ADALs zouden geen probleem moeten zijn

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 03 februari 2016 09:59 AM
  [ # 251 ]

gisteren bollen achter vervangen bij mijn groene Xantia. Die gingen met hamer en beitel makkelijk los.
Enige tegenslag was dat het schroefdraad in 1 veerpoot behoorlijk weggesleten was. Maar ik kon de bol er gelukkig nog wel opdraaien. Er kwam geen draad mee naar buiten dus dit was al zo en heeft het de afgelopen 2 jaar gehouden.
Er kwam na het systeem drukloos te hebben gemaakt toch nog best veel, ik schat een halve liter, LHM uit
nou ja LHM…, het was meer een geelbruine drab. Xantia veert weer lekker achter met zn nieuw bolletjes.

Later op de avond nog even onder Odins rode diesl gedoken en ik vond de bevestigingsbeugel van de stabilisatorstang rechtvoor los. Dwz aan de achterkant uit het gat geschoten. Nu opnieuw vastgezet, wat meer naar achteren en het erge trekken in de bochten naar links is weg.

Hij doet het nog wel een beetje maar niet meer zo aggressief. De voorwielen hebben inderdaad veel te veel uitspoor, ik schat zon 2-3cm .dat gaan we vanavond afstellen. Waarschijnlijk een keer een stoeprand gepakt en daardoor zijn denk ik de draagarmrubbers op de duur ook naar zn malle moer geholpen.

Ik zou alleen graag willen weten hoe ik bij een Xantia weet of hij in zn rechtuitstand staat.
Op het forum lees ik dat uitlijnen met draaiende motor moet gebeuren, Ik begrijp allen niet waarom.
uitlijnen moet neem ik aan in rijstand met de wielen op de grond moet gebeuren.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 03 februari 2016 10:07 AM
  [ # 252 ]
Gert-Jan Brink schreef:

Op het forum lees ik dat uitlijnen met draaiende motor moet gebeuren, Ik begrijp allen niet waarom.

Zodat die mooi in rijstand blijft en niet kan zakken oid.

Wel raar dat de schroefdraad van de achterbollen versleten is. Dat kan toch bijna niet lijkt me?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 04 februari 2016 11:47 AM
  [ # 253 ]

gisteren Odins rode diesel in orde gemaakt. 
Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik wel een enorme brainfart moet hebben gehad.
De moer van de onderste fuseekogel zat niet goed vast….

Nadat ik die had vast gezet nogmaals het uitspoor gemeten en die ging van 2 cm naar 6 mm. Afgesteld naar 2 mm en de auto stuurt weer super zoals het hoort. Ook de achterbollen vervangen en hij heeft ook weer vering achter.

Hij blij , ik blij. Dashboard moet er nog wel een keer uit omdat de km teller soms blijft hangen. De solderingen van de km teller moet ik opnieuw solderen maar dat is in een uurtje gepiept. Heb ik wel vaker gedaan.

Iedereen bedankt voor het meedenken, het probleem lag dus aan een losse beugel van de stabilisatorstang, een losse fuseekogel en teveel uitspoor.

leuk dingetje: gisteren deed 1 dashboardlampje van de knipperlichten van mijn Xantia het weer een poosje, vandaag weer niet.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 04 februari 2016 04:28 PM
  [ # 254 ]

ik zit nog met een vraag over de startcode.

in Odins rode diesel is de startonderbreker losgekoppeld. Hij wil hem graag weer inschakelen. ik weet dat dat bij lopende motor moet gebeuren en ik weet ook hoe je de code kan veranderen in een code naar keuze. Maar dat moet weer zonder draaiende motor.

Ondanks dat de verkoper zei dat de code 1111 was vertrouw ik hem/het niet. Hij zei wel meer wat niet klopte en hij heeft zoveel verziekt aan de auto. Beun is nog een kompliment voor hem.

Ik ben bang dat als we de code weer inschakelen dat we de auto niet meer kunnen starten als de code fout kijkt te zijn.

is er en andere mogelijkheid om de auto te starten mocht de code fout zijn?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 04 februari 2016 09:51 PM
  [ # 255 ]

Heb inmiddels al begrepen dat het onmogelijk is.
Nu heb ik een sloper staan met codepaneel en bekende code. Die code zit in de ECU heb ik begrepen dus in het ergste geval moeten we die vervangen.

Waar zit die betreffende ECU in de Xantia?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
17 van de 54
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook