Stappenmotor + carter ontluchting?
Hydro-pneumatique
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125

Gepost: 01 januari 2014 11:13 PM

Beste Forumleden

Sinds enige weken, wordt onze Xant geteisterd door af en toe onregelmatig stationair lopen. De toerentallen variëren tussen 500 en 1500 bij wisselende motortoestand, warm of koud. Ik heb lekker het forum doorgespit, en kom op de stappenmotor uit. Van de week heb ik deze even uit de behuizing gehaald zonder de stekker los te halen. Wat mij meteen op viel was dat de conus van de stappenmotor, zeg maar de plug die in- en uit het huis beweegt, behoorlijk vet en smerig was. Naast het huis, zit een slang die van een carter ontluchtingsslang komt. Ook de binnenkant van de slang is behoorlijk vet. Ik kan me niet voorstellen dat dit echt goed is. De slang komt vanaf een soort filterhuis, welke bij de kleppendeksel gemonteerd zit (zie foto). Voordat de nieuwe stappenmotor er in gaat, wil ik alles lekker schoongemaakt hebben, dus ook de slangen

Kan dit filter (als het tenminste een filter is) schoongemaakt worden, of moet ik een nieuwe monteren? Ik heb geprobeerd hem open te maken, maar wil niet te veel kracht zetten. Kapot is kapot, en dan sta ik dus….... Evil or Very Mad  Evil or Very Mad

De stappenmotor ga ik niet schoonmaken, maar vervangen door een nieuwe. Ik mijn ervaring, is schoonmaken vaak een tijdelijke oplossing.

Ik heb bij de dealer een nieuwe stappenmotor besteld, en die komt van de week binnen. Had hem helaas niet op voorraad, en snelle levering ging niet dankzij de feestdagen.

Als ik de diverse fora mag geloven, dan moet de accu, nadat de nieuwe stappenmotor gemonteerd is, een half uur los gekoppeld worden. Daarna de auto starten en ongeveer 15 minuten stationair laten lopen, zodat de nieuwe stappenmotor ingelezen wordt. Klopt dit ongeveer?

Zijn er verder nog carter ontluchtingen die enig onderhoud of schoonmaak behoeven?

Ik hoor het graag.

Groeten uit de Wormer

Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken. lovecitro

Profiel  

Thierry
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 191

- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Gepost: 03 januari 2014 10:16 PM
  [ # 1 ]

Hoi,

Ik weet niet zeker of ik het verhaal over de extra slang goed snap, maar als het de carterontluchting is die naar het luchtfilter loopt, is het normaal dat ie vet is. Daarom gaat ie ook het luchtfilter in zodat het vet daar losse deeltjes uit de lucht vangt en een deel vd vettigheid / olie in de motor verbrandt.

Of vervangen beter is dan schoonmaken bij de stappenmotor, kan ik je niet zeggen.

Ik heb bij mijn V6 laatst de aanslag van de luchtklep bijgesteld en dat was bij de eerste start een groot verschil maar na even lopen, contact uit, sleutel eruit, en weer starten ogenschijnlijk volledig ingeleerd.

Maar kan de dealer je dat niet vertellen, waar je de nieuwe koopt?

Succes,
Thierry

Thierry

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook