1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
96er Saxo 1.4 VTS
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 03 februari 2014 12:21 PM

Nu ik de drempel over ben dat ik ook kan klussen aan mijn Saxo, zal ik toch maar een topic openen over de auto. Er komen meer klussen aan in de toekomst en ik weet steeds meer wat ik wil qua Saxo (misschien toch wel een 5 deurs Wink).

Dit is hem:

Gekocht als extra auto voor in de winter, naast de eend. De auto komt van de tweede eigenaar (neefje van de eerste eigenaresse) en had 175.000 km gereden, waarbij alle rekeningen van de laatste 110.000 km er bij zaten. Dit gaf, ondanks een mogelijke lekke koppakking, een goed gevoel en de aankoop was snel gedaan.

Na thuiskomst was de conclusie snel getrokken dat de koppakking snel vervangen moest worden, want het lekte als een idioot. Mooie klus, beetje ingecalculeert en de uitdaging aangegaan. Conclusie (te lezen in dit topic): Klus is goed te doen met goed gereedschap en de Haynes er naast!

Nu ik bijna 2000 km verder ben, zijn er nog wel een aantal opvallende dingetjes die ik toch graag wil aanpakken binnenkort:
- De auto rijdt 1:krap 15, ivm een andere saxo die makkelijk 1:19 haalt, is dit toch duur
- Er zit een piepend geluid linksvoor
- Koppeling is aan vervanging toe
- Dashboardverlichting werkt half

Nu is zaterdag na inspectie gebleken dat de voorwielen niet heel soepel draaien (links nog minder dan rechts). Mogelijk is dit een oorzaak van het duurdere rijden. Het lijkt mij dat links de rem een klein beetje aanloopt, maar dat lijkt mij dat het dat niet alleen is. Kan de oorzaak in de lagers/aandrijfas liggen? (Mogelijk ook de oorzaak van het piepend/schrapend geluid links voor tijdens het rijden?

De koppeling wil ik binnenkort vervangen. Is dit een klus die goed te doen is? De Haynes geeft een aardige richtlijn en de koppakking geeft vertrouwen wat dat betreft, of is dit overmoed?

Dashboardverlichting, lijkt mij een lampje, wat voor lampjes zitten hierachter?


TGroet,

(De vragen in <b> is om het overzicht wat te houden)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9394
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 februari 2014 02:04 PM
  [ # 1 ]

Zijn de flexibele remleidingen vooraan al eens een keertje vervangen?
Na kijken in de rekeningen of datum zoeken op de leidingen zelf.
Zoniet grote kanshebber waarom de remmen blijven hangen.
Verder natuurlijk moet de remklauw ook goed over de glijpennen gaan en moeten de blokken vrijzitten in de klauwen.

De linkse aandrijfas heeft geen lager, enkel in de bak en aan het wiel is het daar gelagerd.

De koppeling is goed te doen, iets bruter werk dan de koppakking en je moet het langs onder doen (brug is dan makkelijk al doe ik het net zo met babyoprijbrugjes een rolkrik en, 2 assteunen ; rij hem op de brugjes, neem over met de krik, zet hem op de assteunen, dan staat hij op een makkelijke hoogte.
Wel eerst op de grond centrale bout aandrijfassen lostrekken en wielbouten.
Ofwel laat je de aandrijfassen in de bak zitten en maak je ze enkel wielzijde los ofwel koop je nieuwe keerringen voor het bak alsook nieuwe olie (neem de juiste of hij gaat slecht schakelen binnen de maand), ik ga steeds naar de Peugeot dealer hier met een lege oliebus, laat er 2 liter bakolie in doen en koop er de 2 dichtingen (nieuwe zien er anders uit, zijn verbeterd)kost 50-60 euro.
Koop een Valeo koppeling, Luk werkt minder fijn

Lampje met fitting T5/W2W (voor als je leds zou kopen) zonder fitting W2W, is gewoon over te zetten in de fitting maar kijk dat de draadjes mooi recht zitten.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 03 februari 2014 05:49 PM
  [ # 2 ]

Dank Paso!

De remleidingen heb ik niet kunnen ontdekken, alleen heb ik iets op papier dat vorig jaar de volledige achterkant qua remmerij is aangepakt. Voor zal dan wel aan de beurt zijn. Dit lijkt me het overzichtelijk proberen waard! Smile

Het gereedschap en ruimte heb ik voor de klus van de koppeling, dat moet goed gaan komen. Ook moedigt een sleuteltje minder bij het Haynes hoofdstuk mij aan om het gewoon te gaan doen! Smile

Top! Ik houd jullie op de hoogte! Smile

Groet,

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9394
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 februari 2014 06:15 PM
  [ # 3 ]

Is de rubber remleiding die op de remklauw zit en zo naar de vaste remleiding loopt, 20-30euro voor de 2.
Die leiding kan zomaar 18 jaar oud zijn en ze begeven het binnenin, kun je als het ware een terugslagklepje krijgen.
Ik zoek vanavond een foto van hoe slecht zo’n leiding kan worden na verloop van tijd.

Koop wel een koppelingsset en niet enkel de koppeling, dus drukgroep, druklager, koppeling, krijg je er ook ineens de juiste centreerpen bij.

Heb je de grote dop om de centrale moer los te krijgen?

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 04 februari 2014 10:09 AM
  [ # 4 ]

Welke maat dop moet ik hebben voor de centrale moer?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9394
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 februari 2014 11:33 PM
  [ # 5 ]

Uit mijn hoofd maat 35 (en gewone set gaat maar tot 32 vandaar)
plaatjes nieuwe keerringen


http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 21 september 2014 10:07 PM
  [ # 6 ]

Inmiddels ben ik bijna een jaar verder en 15000 verderop.

Na wat geluiden onder de motorkap (die niet constant lijken, maar met toerental verhogen ieg verdwijnt), heb ik een hoop klusjes inmiddels geklaart:

- (voorlopig) geschuur onder de motorkap verdwenen (ieg stuk zachter)
- Alle lampjes zijn vervangen in het dashboard
- Remblokken voor vervangen, remslangen vervangen
- grote beurt gegeven
- koelwater doorgespoelt

En hopelijk volgende week door de APK! Smile

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9394
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 september 2014 10:32 PM
  [ # 7 ]

succes

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 21 september 2014 10:38 PM
  [ # 8 ]

Thnks! Ik ga denk ik voor de 19 Euro Kwikfit APK! Smile

Nu hopen dat het bij 19 euro blijft. Ik doe volgende week verslag! Wink

Profiel  
 
waterman
> 30000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39881
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 21 september 2014 10:40 PM
  [ # 9 ]
Rens schreef:

Nu hopen dat het bij 19 euro blijft.

Dat kun je bij de kwik-flut wel vergeten. Wedden? Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 21 september 2014 10:44 PM
  [ # 10 ]

Is mij vorig jaar wel gelukt met de Acadiane! Smile Wink

De afspraak is voor dinsdag gepland, we gaan het zien! Smile

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 23 september 2014 04:15 PM
  [ # 11 ]
waterman schreef:
Rens schreef:

Nu hopen dat het bij 19 euro blijft.

Dat kun je bij de kwik-flut wel vergeten. Wedden? Laughing

Afgekeurd op remverschil op de achteras… Ik heb de Saxo mee terug genomen en daarmee bleef het bij 19 Euro. Wink Het enige is dat ik nog wel een keer terug moet voor een herkeuring, dus daarmee is het niet bij 19 euro gebleven, .. Sad

Het verdienmodel van de Kwikfit zit hem natuurlijk ook in het feit dat klanten worden getrokken door 19 euro voor de APK, maar ondertussen wel ruim 80 euro vragen voor olie vervangen… Wink

Buiten dat: ik vind het veels te leuk om zelf te doen! Very Happy

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 23 september 2014 06:08 PM
  [ # 12 ]

Ik heb de Saxo opgehaald en de situatie is als volgt:

- twee jaar geleden zijn de remcilinders en remschoenen e.d. vervangen voor de APK.
- Nu is er remverschil (drie maar boven de 30%), maar de wielen lopen vrij
- Geen lekkages zichtbaar aan de buitenkant van de trommel

Ik zit er aan te denken om de remslangen achter te vervangen en de trommels schoon te maken. Ik verwacht niet dat er binnen de trommel vervangen dient te worden, maar de remslangen zijn (volgens mij) twee jaar geleden niet vervangen (heb wel een rekening nog thuis, ga dit checken).

Is het logisch om te redeneren dat het met een schoonmaakbeurt en remslang vervangen opgelost zou moeten zijn??

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 30 november 2014 09:38 PM
  [ # 13 ]

Ik zag dat hier nog een topic stond wat inmiddels al is opgelost.

Ik kwam er achter dat ik niet op de goeie volgorde had ontlucht: lucht in de leiding naar achter. Kortom: remleidingen ontlucht en het probleem was opgelost en zonder verdere noemenswaardige punten soepel door de apk! Smile

Profiel  
 
kees56
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 276
Geregistreerd: 27-03-2013

Gepost: 29 oktober 2017 01:30 PM
  [ # 14 ]
Rens schreef:

Inmiddels ben ik bijna een jaar verder en 15000 verderop.

Na wat geluiden onder de motorkap (die niet constant lijken, maar met toerental verhogen ieg verdwijnt), heb ik een hoop klusjes inmiddels geklaart:

- (voorlopig) geschuur onder de motorkap verdwenen (ieg stuk zachter)
- Alle lampjes zijn vervangen in het dashboard
- Remblokken voor vervangen, remslangen vervangen
- grote beurt gegeven
- koelwater doorgespoelt

En hopelijk volgende week door de APK! Smile

Enne lag het aanlopen van de remmen voor aan de slangen? want ik hebt het ook namelijk, ze lopen net aan maar bij autoweg wordt de zaak wel heet en gaat dan meer aanlopen, spul zet uit, de slangen bij mijn saxo zijn nooit vervangen.

Dan ga ik dat ook eens bekijken.

vrg kees

Profiel  
 
Brinkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-2016

Gepost: 01 november 2017 09:44 PM
  [ # 15 ]

Rens is verwijderd van het forum, dus zal geen antwoord meer kunnen geven.

Maar ik zou zeker de slangen vervangen. Vaak een punt waardoor aanlopen wordt veroorzaakt.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook