Van het weekend eindelijk een lekkage kunnen verhelpen aan mijn bloc hydraulique.
De rubber o-ringetjes in het plaatje tussen het bloc en de leidingbundel waren de oorzaak (zie bijlage)
Het is geen klus die ik echt aanbeveel in het kader van “sleutelplezier”; mijn vingers te groot, de hoek onmogelijk en gereedschap zonder aanpassing niet bruikbaar… maar uiteindelijk toch gelukt….
Ik heb (sterk) het vermoeden dat de o-ringen opnieuw zijn gebruikt, maar de beschadiging op de ringen verbaast me. Dus bijgaand een paar foto’s om jullie mening te horen waarom ze op deze manier kunnen zijn beschadigd?
Het lijkt alsof ze niet goed zijn gecentreerd, maar dat lijkt me weer niet ‘des citroens’
Alvast bedankt voor jullie reactie.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Wel apart dat het er meerdere zijn die zo zwaar zijn beschadigd door hydraulische druk.
C’est une voiture du ministre !
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
of door eerdere slordige montage/demontage?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het laatste lijkt me het meest waarschijnlijk. Door hydraulische druk kan misschien, maar dan is het onvoldoende vastgezet geweest.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik denk eerder aan verkeerd materiaal o-ringen. B.v. van rood systeem. Zulke beschadigingen heb ik nog nooit gezien.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik denk eerder aan verkeerd materiaal o-ringen. B.v. van rood systeem. Zulke beschadigingen heb ik nog nooit gezien.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hoi Egbert,
dank voor je reactie, dat is alvast een geruststelling.
Is er een manier om onderscheid te maken tussen de LHS- en de LHM-rubbers?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Dat weet ik niet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Rode rubbers gaan toch opzwellen in LHM?
Dat lijkt hier niet het geval.
Misschien heeft iemand er inferieure imitatie ringetjes voor gebruikt…
De meeste groene rubbers hebben toch een wit streepje?
En de rode hadden dacht ik wel een rode markering, maar dat is wel erg lang geleden dat ik die in handen heb gehad.
Het kan ook zijn dat die hele kleine ringetjes geen markering hadden.
Dat weet Waterman vast wel.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Originele LHS-compatibele rubber delen hebben geen markering. Logisch, toen die werden uitgevonden was er geen verwarring mogelijk. Ze zijn meestal van ethyleenpropyleen (epdm) of een variant.
Met de intro van LHM kregen de daarvoor bestemde delen een groene markering, ook de rubbers. Deze zijn i.h.a. van Viton of nitriel-rubber (Buna-N).
Zoals bekend kunnen deze rubbers heel goed tegen de bedoelde vloeistof, en héél slecht tegen de andere.
Neopreenrubber is redelijk bestendig tegen zowel LHS als LHM. Het is bruikbaar voor “statische” rubber afdichtingen (waarbij de delen dus niet langs elkaar bewegen) zoals de ringetjes waar het hier over gaat. Dit soort onderdelen heeft een witte markering.
Als ik de foto’s bovenaan bekijk zie ik toch vooral mechanische schade.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé