3 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
De draak, mijn groene GSA Spécial
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 11 februari 2014 10:43 AM
  [ # 31 ]

Hangt van de erosie af, als er al putjes inzitten moet je ze vervangen. Als ze gewoon een beetje roestig zijn dan kun je ze een beetje schuren en insmeren met roeststopper. Daarna lekker overkwatten met tectyl oid

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 11 februari 2014 10:47 AM
  [ # 32 ]

en hier zie je die tool en hoeveel werk het is om die lagers te vervangen. Ik dacht dat de achterlagers er ook bij stonden, maar die kan ik niet zo snel terug vinden. Is echt een *&($! site, maar wel met leuke foto’s:
http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/-Techniek specifiek GS/_Replace GSA Wheel bearings/

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
Paul Oud
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 329
Geregistreerd: 27-10-2008

- GS/GSA GS Pallas
Gepost: 11 februari 2014 02:34 PM
  [ # 33 ]

En denk er aan dat als je onder de auto gaat liggen sleutelen met de hydrauliek in de hoogste stand, dat je ALTIJD bokken plaatst. Zeker als je aan leidingen bezig gaat. Als een leiding het begeeft en de wagen zakt, dan ben je simpel plat.

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 11 februari 2014 03:38 PM
  [ # 34 ]

Goede tip van Paul!

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 11 februari 2014 10:17 PM
  [ # 35 ]

Haha ja zeker, probeerde me al voor te stellen wat er zou gebeuren als ik per ongeluk zo’n leiding stuk zou maken als je daar ligt te schuren :p

Nog even een vraagje over die wiellagers, waar zitten die dingen in? En zou het ook mogelijk zijn om iets groters te vervangen, wat misschien minder werk is/minder speciaal gereedschap vereist? En weet iemand wat zo’n lager normaal gesproken nieuw kost? En de voorpijpen van de uitlaat? (heb nog geen toegang tot t onderdelenfonds geloof ik, en er staat nu wat van dat spul op marktplaats Smile)

Groeten,
Daan

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 11 februari 2014 10:20 PM
  [ # 36 ]

Lagers zijn volgens mij iets van 80 euro/st.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 februari 2014 10:38 PM
  [ # 37 ]
DPCH schreef:

Nog even een vraagje over die wiellagers, waar zitten die dingen in? En zou het ook mogelijk zijn om iets groters te vervangen, wat misschien minder werk is/minder speciaal gereedschap vereist?

de voorwiellagers: deze zitten in de fuseestukken, en die kun je compleet vervangen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 12 februari 2014 11:22 AM
  [ # 38 ]

DPCH, je kunt op de foto’s zien welk deel je dan kunt vervangen, complete fusee met naaf zit vast met 4 boutjes en 1 moer.
En de achterwiellagers zitten in je naaf welke je ook kunt overzetten. Daarvoor heb je wel een grote dop nodig.

Voorwiellagers kosten los +- 60 euro van SKF, een goedkopere variant kost 40 euro. Daar komen de keerringen (+10) nog bij en als je pech hebt ook nog een ringmoer (+10).

Je kunt zeker een fusee deel over zetten dat kost je misschien 15 minuten werk per kant als het tegen zit. Maar de vraag is dan altijd wat je er voor terug zet. Kans is natuurlijk aanwezig dat deze lagers ook al aan de beurt zijn of het anders binnenkort wel zijn.

Onderdelenfonds heb je voor dit soort zaken nog niet nodig, wellicht wel voor andere onderdelen.

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 12 februari 2014 03:08 PM
  [ # 39 ]

Uitlaatdelen zijn nog wel te vinden en het valt mee qua kosten.
http://www.autopartshop.nl/uitlaatsystemen/Uitlaat/CITROEN/GS+Break+|+1971.07+1986.07.html

Check, voordat je spullen vervangt, eerst even of de lekkage niet gewoon komt doordat de pijpen niet goed aansluiten. Dat komt nogal precies en uitlaatcement werkt maar tijdelijk als de delen niet recht tegen elkaar zitten.

Het Y-stuk is bij de GSA met 4-bak anders, verder is het allemaal hetzelfde als bij de latere uitvoeringen met 1299 blok en 5-bak. Er is ook geen verschil tussen break of sedan. Dat Y-stuk zou trouwens nog wel goed moeten zijn want die heb ik destijds vervangen door een new old stock-exemplaar.

Er zijn nog wel verschillende maten hotspotpijp, dus als je die samen met de voorpijp en/of het spruitstuk aanschaft waar ze op moeten passen dan scheelt dat weer een potentiële frustratie.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 12 februari 2014 03:59 PM
  [ # 40 ]

Bedankt heren voor de nuttige info! Ik begin er zelfs zin in te krijgen (goed, afgezien van dat schuren van die leidingen…)

Ik zie een kleine kans dat ik allerlei onderdelen kan kopen van een sloopauto met maar 40k op de teller, ik denk dat de lagers daarvan dus nog niet zo versleten zullen zijn, dus als ik daar de naven van kan kopen dan scheelt dat me veel gezeik met speciaal gereedschap en toch wel vrij fikse kosten voor nieuwe lagers.

Sommigen zullen zoiets misschien prutswerk vinden, maar ik denk wel dat we wel even eerlijk moeten zijn over hoe lang deze auto gezien zijn algehele toestand sowieso nog te leven heeft. Het zou zonde zijn om hem over een paar jaar vol mooie nieuwe onderdelen richting sloper te sturen.

Groeten,
Daan

Profiel  
 
karelk
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 15-02-2012

Gepost: 12 februari 2014 04:48 PM
  [ # 41 ]

gelijk heb je! en wij kunnen ook niet jouw beurs kijken!

Beter één eend op straat dan tien in het water….

Profiel  
 
DPCH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 27-01-2014

- GS/GSA GSA
Gepost: 17 februari 2014 12:18 AM
  [ # 42 ]

Zo, weer een beetje sleutelwerk verder. En vooral veel ernstig kijkend stoer rondjes gelopen om de auto bij gebrek aan parate kennis en onderdelen.

Dus ik heb wat vragen om de kennis een beetje op te krikken. De keurmeester heeft een aantal dingen opgeschreven die ik niet direct kan plaatsen (heb geen doorgeroeste plekken op de uitlaat gevonden, en ook geen scheuren in de fuseekogelhoes, en toch stond dat in het rapport…)

- De keurmeester had commentaar op de wiellagers. Ik hoor achter inderdaad een zacht suisend geluid als ik het wiel ronddraai, maar voel geen speling oid op het wiel. Kan dit nog een kwestie van smering zijn of zijn de lagers gewoon echt versleten? Of is er nog een manier om daar uitsluitsel over te geven?

- Op de foto zie je bij de onderste fuseekogel een hoop vet zitten, er zijn voor zover ik kon zien geen rubbers gescheurd (al zou de bovenste volgens de garage stuk zijn). Kan dit inderdaad uit de wiellagers komen door een kapotte keerring oid? Of verdenken jullie iets anders?

- Iemand toevallig nog tips om te voorkomen dat uitlaattapeinden breken (behalve roest eraf borstelen en inspuiten met olie) en om afgebroken tapeinden eruit te krijgen?

Groeten,
Daan

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 17 februari 2014 09:40 AM
  [ # 43 ]

Had t maar mooi schoongemaakt rondom, dan had je meer kunnen zien(gaatje in een hoesje oid). Maargoed dat vet doet er niet toe, het ging om de bovenste, en als die heel is is ie heel en dus goed. Maak t even schoon rondom dat ene hoesje, zit ie ook vast, dat ie niet te groot is, hij moet vet/vuildicht zijn. En rechtvoor is de bestuurderskant! Pas op voor verwarring!
Als je de uitlaat aan de achterzijde eventjes je hand erop duwt hoor je verderop wel ergens gesis waar ie lekt.Maar dicht is dicht! Op afgebroken tapeinden kun je een moer proplassen.als ie nog wat uitsteekt.

Gr. Wim.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 februari 2014 09:56 AM
  [ # 44 ]
wim V8 schreef:

En rechtvoor is de bestuurderskant! Pas op voor verwarring!

Ja, verwarring… Inderdaad, moet je voor oppassen want welke kant waar zit wordt bepaald van uit de auto. De bestuurders kant is dus LINKS, en niet rechts.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 17 februari 2014 01:23 PM
  [ # 45 ]

De tekst in de regelgeving is: “Verschijnselen van slijtage of beschadiging mogen niet hoorbaar of voelbaar zijn”. Dat is dus nogal multi-interpretabel. Een zacht suizend geluid lijkt me vrij normaal. Je mag het lager in elk geval niet voelen in de ophanging en als je een lager hoort tijdens het rijden is het ook wel helder.

Het vet op de foto zou uit de ashoes kunnen komen. Misschien zit er een scheurtje in of zit de klem niet goed vast. De binnenste hoes heb ik aan die zijde al eens vervangen, van deze buitenste weet ik dat zo 123 niet meer. Als je de boel rondom even schoonmaakt dan kun je zien of er nieuw vet lekt.

En in de verkooptekst stond dat de uitlaat lekte bij een van de spruitstukken, dus daar zou ik alles even goed controleren op lekkage. Ik denk dat een setje pakkingen geen kwaad kan. Ik heb er al eens verkeerde tussen gezet en de vorige eigenaar heeft de daardoor ontstane lekkage ‘draakstyle’ opgelost. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217031/ Laughing

Je kunt er nu in elk geval mooi bij, zo zonder kinnebak. Denk er bij eventuele demontage en montage van de spruitstukken aan dat het blok van aluminium is. Vast = vast. Nog even extra vastdraaien = schroefdraad stuk. En blijkbaar willen de draadeinden ook wel afknappen…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
 
3 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook