1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
stuurbekrachtiging HY
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 februari 2014 05:12 PM

op marktplaats zie ik de volgende elektrische stuurbekrachtigng te koop staan voor 275 euro Is dit in een HY in te bouwen? iemand daar ervaring mee?


Beschrijving

Complete set elektronische stuurbekrachtiging. (Zie foto 1)
- Stuurkolom incl. elektronische bekrachtiging
- Ecu voor aansturing electro motor.
- Ecu voor instelling mate van bekrachtiging, incl. potmeter.

Met deze complete set kunt U gemakkelijk stuurbekrachtiging op uw cross/race/rally/drift-auto installeren.
De stuurkolom kan gewoon in plaats van uw huidige stuurkolom geplaatst worden. Simpelweg door uw oude kolom te vervangen of door een deel uit uw stuurstang te nemen en deze kolom daar in de plaats te zetten.
De mate van bekrachtiging is in te stellen door middel van een potmeter. Deze wordt geleverd incl. knop om op uw dashboard te bevestigen.

Alle elektronica is reeds aangesloten. Alleen + en op de accu aansluiten, en de stuurbekrachtiging werkt. (Aansluitschema’s met Nederlandse beschrijvingen zijn bijgevoegd).
Voor de aansluiting op uw huidige stuurkolom/stang zijn de volgende opties beschikbaar (zie foto 2).
- Lasbus stuurzijde (geboutte aansluiting op kolom, en andere zijde kan gelast worden aan de stuurstang, stuuradapter, stuurhuisverkorter oid. (+15 EUR).
- Onderste kruiskoppeling. Bestaat uit 2 koppelingen en een schuifstuk (Verplicht in sommige klasses) (+20 EUR).
- Halve onderste kruiskoppeling. Aansluiting (met splines) op de kolom, 1 koppeling, goed lasbaar. (+15 EUR)
- Stuurnaaf voor aansluiting op sportstuur op bestelling verkrijgbaar.

De voordelen van elektronische bekrachtiging boven hydraulische zijn:
- Vermogenswinst. Als er geen stuurbeweging is gebruikt het systeem geen stroom. (Een hydraulische pomp draait altijd mee.)
- Totaalgewicht. Gewicht is slechts enkele kilo’s hoger dan een stuurkolom zonder bekrachtiging. (Geen losse pomp, leidingen, vloeistoffen of iets dergelijks)
- Veiligheid. Bij eventuele uitval stuurt de auto weer net zo zwaar als zonder de bekrachtiging. (Bij hydraulisch is dit juist zwaarder.)
- Aanpassing. De mate van bekrachtiging kan ingesteld worden naar de wens van de bestuurder. (hydraulisch is een vaste bekrachtiging.)

Tevens is deze stuurbekrachtiging zeer geschikt om in te bouwen in samenwerking met een stuurhuisverkorter. (Zoals nu in verschillende klasses EP toegestaan is.)
Ook op voorraad: In hoogte verstelbare stuurkolomen. (geen meerprijs)

NU OOK SPECIALE EXTRA KORTE AUTOSPORT VERSIE VERKRIJGBAAR!
Deze kolom is ingekort en heeft nu een inbouwlengte van slechts 27 cm!
De as is aan beide zijden gelagerd (net als de originele), en wordt afgedicht met een keerring tegen vuil en water.
Deze kolom wordt geleverd incl. bovenste aansluitbus en speciale (bijna niet verkrijgbare) stekker voor een perfecte stroomaansluiting. Zie foto 3 (+75 EUR)

Alle systemen worden vooraf getest op een testopstelling. Het is mogelijk bij afhalen te bekijken en testen hoe het systeem werkt.

Meerdere sets op voorraad!

Afmetingen: Totaallengte 61 cm. breedte ter hoogte van de elektromotor 22 cm.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 10 februari 2014 08:11 PM
  [ # 1 ]

je kunt eens kijken op mijn site
http://www.vadela.eu/c35.htm
snik, ik was de enige die stuurbekrachtiger had. maar succes, kijk even bij mijn ervaringen waar ik tegenaan liep. maar echt de moeite waard, voor ons dan. werkt nu twee seisoenen probleemloos
boring

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 12 februari 2014 02:21 PM
  [ # 2 ]

Ik ga hem bestellen

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 februari 2014 02:31 PM
  [ # 3 ]

Ik vind dat een onwijs goeie modificatie. Houd ons op de hoogte!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 12 februari 2014 10:34 PM
  [ # 4 ]
Gert-Jan Brink schreef:

Ik ga hem bestellen

groot gelijk, als ik het zo zie voor jouw geen probleem, kleine tip,
heb je een stuur? ik moest er wel even naar zoeken want sturen genoeg, prijzen ook.en als het een airbag type is…....
en dikke draden gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
succes en leuk als we mee kunnen kijken
boring

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 februari 2014 10:37 PM
  [ # 5 ]

Het is toch mogelijk het HY stuur pas te maken?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 12 februari 2014 10:44 PM
  [ # 6 ]

nou je hebt natuurlijk eerst een naaf nodig die past, citroen c35 stuur is plat en met boutjes aan de stuurstang gemonteerd zie rechterkant foto
ik wou ook dat doen alleen dan nog eerst een naaf op het stuurhuis en daar gaten inboren.
kwam bij mij niet uit (moer zit middenin naaf en naaf afdraaien en boren en knoeien was niet voor de mijne mogelijk, “moet” sterk zijn natuurlijk. opel stuurwiel erop, embleem eraf Laughing  en go

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 13 februari 2014 10:10 PM
  [ # 7 ]

CTA levert zo’n stuurbekrachtiging nieuw. Mag wat kosten ... http://www.ctaservice.nl/p-10548-elektrische-stuurbekrachtiging.aspx

Profiel  
 
Gepost: 13 februari 2014 10:15 PM
  [ # 8 ]

Het enige verschil is dat het in dat geval al is aangepast op de stuurstang van de HY (of traction)...

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 13 februari 2014 10:32 PM
  [ # 9 ]
break23m schreef:

CTA levert zo’n stuurbekrachtiging nieuw. Mag wat kosten ... http://www.ctaservice.nl/p-10548-elektrische-stuurbekrachtiging.aspx

Vis de clubs is dit setje voor veel minder te verkrijgen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 13 februari 2014 10:41 PM
  [ # 10 ]

Als ‘t min of meer onzichtbaar zou kunnen, zou ‘t in m’n C35 ook wel leuk zijn. Maar da’s een heeeel ander topic. Ik blijf de ervaringen hier maar eens volgen.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 14 februari 2014 10:27 AM
  [ # 11 ]

hij is besteld en wordt verstuurd, kan wel een paar weken duren voordat ik hem hier heb in Noorwegen en ik weet nog niet wanneer ik tijd heb om hem in te bouwen maar ik houd jullie op de hoogte.

Ik ben overigens van plan om de originele stuurbevestiging aan de bovenkant van de stuurbekrachtigingsas te lassen zodat ik mn originle stuur kan behouden.

volgende stap wordt denk ik rembekrachtiger. Een goede kannis van me ae geen onbekende in de 123 wereld: Albert de Gier heeft dat in zn HY en ik heb daarin gereden; dat remt!! Schijfremmen monteren is veel meer werk en remschoenen remmen eigenlijk veel beter op een HY.

Er is een goede reden waaarom vrachtwagens geen schijfremmen hebben !

voor de puristen, ik heb mn HY 20 jaar origineel gereden en wil hem graag nog 20 jaar berijden. Ik wordt een dagje ouder en mn vriendin wil er ook graag in kunnen rijden. Dit is dus broodnodig voor het voortbestaan van DUBBUS in onze familie mbt tot de toekomst. Ik ken teveel mensen die hun HY vaak na meer dan 20 jaar weg moeten doen vanwege gezondheidsredenen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gepost: 14 februari 2014 10:51 AM
  [ # 12 ]

Denk je dan aan zo’n setje Gert-Jan?

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 14 februari 2014 11:58 AM
  [ # 13 ]
Gert-Jan Brink schreef:

Ik ben overigens van plan om de originele stuurbevestiging aan de bovenkant van de stuurbekrachtigingsas te lassen zodat ik mn originle stuur kan behouden.

uuuuuh weet je dat zeker? bekrachtigd valt de kracht mee maar als je een stuur hebt van 40 cm is de straal 20 en het grippunt gelast op 1.5 cm misschien? als de zekering snapt en je moet een ruk doen met een kracht van 500 N van wordt de kracht op de las 20 : 1.5 belast en dat is… uuuuuuuuuh.
nou ja, een naaf heeft niet voor niks een profiel en hou er rekening mee dat het wel van een Rvs type is waar een hardingsproces op losgelaten is ivm taaiheid vamn het metaal, als je daar een pisbakstaal stuurtje aanvast last breekt het nog wel eens los, en dan zie je dat de las wel heeft ingebrand maar niet versmolten is, verder APK mag je stuurdelen niet lassen en warmstoken maar hoe dat in het buitenland zit.
al met al zou ik dit nog even overdenken als ik jouw was.
maar we leven in een vrij land natuurlijk

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 14 februari 2014 04:11 PM
  [ # 14 ]

kan ook een bus met spiebaan monteren op de naaf van de stuurbekrachtiging en daarop de plaat voor het stuur lassen. Ik kijk wel als het binnen is.
Het originele stuur blijft hoe dan ook, de bevestigingsplaat zit overigens standaard ook gelast op de stuurstang.
Ik kijk wel hoe ik het veilig kan doen , desnoods met een extra borgbout er dwars doorheen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 14 februari 2014 09:11 PM
  [ # 15 ]

het zal ongeveer net zo zijn dan een c35 verwacht ik. en lassen kan natuurlijk, het gaat me meer om het feit dat er twee soorten metaal tegen mekaar gaan en dat is altijd even oppassen.
gewoon lassen met staal is niet zo’n probleem maar aan een chrome legering/rvs achtig soort is mijn vraagteken. maar het is een mooi project, ik heb er veel lol van gehad en nog meer genot dus dat zal bij jouw ook wel gaan gebeuren. meer als tip hoor, met dit soort dingen hoor ik ook graag even een ander want ik weet wel wat maar ook niet alles. maar graag je ervaring, erg interessant , van welke auto is dit een? Suzuki en opel worden veel gebruikt, maar zet hem op

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook