1 van de 16
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
AX Mistral: vrrrrroemrrrr…hik
Gepost: 13 februari 2014 12:25 AM

Goedendag!

Zo, die staat voor de deur: een donkerblauwe, vijfdeurs 1.1i van 1992 met net iets meer dan een ton op de teller. Gekocht in de omgeving van Groningen en naar Noord-Holland gehaald. De reden dat ik OV-gewijs naar de andere kant van het land ging, was de intense teleurstelling na het kijken bij een tweetal AX-en bij garages in het westen. Ik was namelijk op zoek naar een werkautootje voor naast een BX Break.
Het eerste exemplaar dat ik bekeek, was een 1.4i in Rotterdam. Stond al twee jaar stil, mos op de raamrubbers, geen accu, geen APK, wel roest en een dak dat er uitzag alsof de F-Side er overheen was gedenderd. Deuren gingen aanvankelijk niet open en toen niet meer dicht. Uiteraard links en rechts gaten achter de koplamp, maar ook de kokers links en rechts van het blok bladderden al aardig. De prijs van al dit moois: 850 euro inclusief APK en een slok benzine. Voor honderd minder kon ik zelf de APK regelen…. Mmmm, lastige keuze. NOT.
Het tweede exemplaar was een 1.1i in de Zaan. Natuurlijk was op de foto’s bij de advertentie niet te zien dat de vorige eigenaar het dak met een roller te lijf was gegaan en dat hij bij deze schilderbeurt had geput uit de voorraad vingerverf van zijn dochter van 5. Ook het voorscherm had hij zo behandeld. De schimmel op de bekleding groette me vriendelijk toen ik achter het stuur kroop (toch proberen hé), maar al gauw bleek de stuurspeling legendarisch en de versnellingspook leek wel in een pan pannenkoekenmix te staan. Slechts 650 euro, maar toch… zeker 550 te veel.

Dan maar een goedwillende oostelijke particulier gezocht én gevonden. Met een redelijk AX-tje in de aanbieding. Is deze dan roestvrij? Zeker niet: achter de koplampen, beginnende roest achterin. Lekt het TU-blokje dan niet? Yep, het hoekje zweet. Ik hou ‘m in de smiezen. Verder schakelt de wagen een beetje hakerig, maar niet problematisch. Het lijkt wel een fijn bakje, anders dan de 1.4i TGS van ‘95 die ik ooit eerder reed, maar toch voor 675 euro niet verkeerd. Met verse distributie bovendien. Om te voorkomen dat mijn vrouw ‘m stukforenst, zal ik af en toe voor wat TLC zorgen. En me hier melden met vragen of oplossingen om op te laten schieten!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 13 februari 2014 09:08 AM
  [ # 1 ]

Nieuwe bakolie erin en het schakelprobleem is mogelijk opgelost.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 13 februari 2014 10:44 AM
  [ # 2 ]

Dat inderdaad eerst maar eens doen. En even naar het stangenstelsel onder de auto kijken. Heb eerder meegemaakt dat de versnellingspook half loskwam, omdat het boutje uit de vork onderaan de pook was geraakt.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 13 februari 2014 06:35 PM
  [ # 3 ]

Leuk wagentje, gefeliciteerd! Vijfdeurs AX’jes zijn behoorlijk zeldzaam inmiddels…

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 februari 2014 07:08 PM
  [ # 4 ]

Hoezo? Jij hebt er 1, Hans nu ook en ik, dat zijn er al drie! Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 13 februari 2014 07:10 PM
  [ # 5 ]

Die AXen moet je zo ongeveer “dood” knuppelen, paar gehad rijdt altijd…...

Veel plezier ermee


Peter

Laughing

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 februari 2014 07:14 PM
  [ # 6 ]

Vergeet ik toch gewoon Keetje, 4 dus!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 13 februari 2014 07:48 PM
  [ # 7 ]

bye

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 15 februari 2014 12:06 AM
  [ # 8 ]
René Jongejan schreef:

Vergeet ik toch gewoon Keetje, 4 dus!

En ik heb er zelfs twee!!!

Profiel  
 
Gepost: 15 februari 2014 10:22 PM
  [ # 9 ]

Eerst maar eens de raammechanismen in de achterdeuren gangbaar gemaakt. Zat muurvast gerot, maar met een halve bus WD40, een hamer en wat buitenboordmotorvet is de klus weer geklaard. Draait weer als een tierelier. De achterklep sluit soms wel (als ik wil kijken wat er aan de hand is) en soms niet (als we boodschappen doen). Raar en lastig te vinden zo. In ieder geval een shot WD40 gegeven.
Daarna maar eens de dashboardverlichting aangepakt. Wat een gepiel met de kilometertellerkabel. Ik was er op voorbereid, maar toch blijken mijn handen weer niet dun genoeg. Ben benieuwd of de snelheidsmeter het straks weer doet, want de binnenkabel kwam mee naar voren. Kon zonder weerstand weer terug op zijn plek, dus ik heb goede hoop. Nu is de accu plat omdat ik tijdens het klussen de radio aanhad en later bij het gedonder met het dash ook mijn licht (had ik niet gezien, tsss). Morgen wakker kussen met de jumpstarter.

Nog te doen:
- Bakolie vervangen
- Uitzoeken waar de kraak rechtsvoor (vanachter het stuur bekeken) vandaan komt (aandijfas, lager, kogel?)
- Rechter koplamp droogmaken en vervolgens dicht maken

En voort maar weer!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 15 februari 2014 10:46 PM
  [ # 10 ]

Ha, klinkt bekend, Ik heb ook ooit, bij het wisselen van de dash lampjes de tachokabel gemold.
Gelukkig heb ik zo’n ding heel uit en sloper kunnen halen.
Ondertussen is weer een deel van de dash verlichting uitgevallen, met name bij het klokje.
Ik vind het voorlopig wel goed zo.  huh

De ramen heb ik ook stuk voor stuk weer gangbaar moeten maken. Inderdaad veel WD40 en daarna klodders vet. Ze doen het nog steeds.

Profiel  
 
Gepost: 15 februari 2014 11:20 PM
  [ # 11 ]

Dat geloof ik graag. Ik was al bang dat het zou gebeuren, met die kabel. Al vaak gehoord dat het uhm… lastig is. We zien het morgen. In ieder geval brandt alles weer zoals het hoort, ook bij de kachelbediening. Het viel me op dat ik achter het klokkenwerk een bruine stekker in de plus had. Die is blijkbaar voor de TGS-versie met het uitgebreidere dash. Hoewel de stekker er dus zit, zal het vast geen plug-and-play zijn als ik er eens een dahs met wijzers en een toerenteller in zet, toch? Vermoedelijk zal onder de motorkap ook het een en ander extra nodig zijn.

Mocht ik de tellerkabel naar het hiernamaals hebben geholpen, dan zal het vinden van een geschikte donor op de sloop niet zo makkelijk meer zijn, vrees ik…

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 februari 2014 11:43 PM
  [ # 12 ]

Tellerkabel is best goed te doen, vlak voor het schutbord is die namelijk deelbaar.
Het gedeelte wat naar binnen gaat heeft tpv de doorvoering een rubber bol.
Als je deze even lekker invet, druk je ‘m zo naar binnen.
Dan aan dat einde even een stuk VD-draad of een touwtje doen en de tellerpartij met kabel en al uit het dashboard trekken.
De draad of het touwtje zorgt ervoor dat de kabel bij montage weer hetzelfde tracé volgt.
Kabel wel goed smeren, bij droogdraaien krijg je een irritant slingerende tellernaald.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 16 februari 2014 12:19 AM
  [ # 13 ]

Dank René, ik heb inderdaad al gezien dat het ding deelbaar is, maar ik keek er niet naar uit het geval door de rubber dop in het schutbord te duwen. Had ik wel moeten doen, begrijp ik nu. Gaat beter dan je hand in vormen plooien die van nature niet mogelijk zijn, om achter de tellers te komen. Met een beetje mazzel doet alles het (nog) morgen.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Gepost: 16 februari 2014 08:03 PM
  [ # 14 ]

Lampen doen het allemaal, maar… de accu wordt niet gevoed door de dynamo. De dynamo werkt, zo blijkt uit meting. Het dashboardlampje ook, maar het ding brandt niet en de accu laadt niet bij. Rara, politiepet? Als ik het contact aanzet, brandt het acculampje niet. Waar zit de fout? Ik lees het een en ander over een aarding/massa op de stuurkolom, waar ik bij moet kunnen als ik het dash (klokken) loshaal. Waar moet dat punt precies zitten? Ook opvallend, ik kreeg een schok van de auto vanmiddag en dacht in eerste instantie aan statische elektriciteit. Maar misschien is het dus een aardingsprobleem?

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 februari 2014 08:20 PM
  [ # 15 ]

De dynamo wordt via het laadstroomlampje bekrachtigd.
Vanaf het contactslot via zekering F2 komt er een plus op pin 5 van de 7-polige blauwe steker op de tellerpartij.
De draad naar de dynamo begint op pin 4 van dezelfde steker.
Bij ingeschakeld contact moet je op de losgenomen bekrachtigingsdraad van de dynamo 12 V krijgen.
Parallel aan het laadstroomlampje staat een weerstand.
Mogelijk het laadstroomlampje stuk?
Wat is overigens de spanning op de accu bij draaiende motor?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 16
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook