5 van de 16
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
AX Mistral: vrrrrroemrrrr…hik
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 17 juni 2014 07:14 PM
  [ # 61 ]

Er is naar mijn idee maar 1 mogelijkheid.
De bak demonteren, dan pas kun je de juiste diagnose stellen.
Naar alle waarschijnlijkheid: gewoon de koppeling versleten.
Vet op de plaat heeft meestal schokkend aangrijpen tot gevolg.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 juni 2014 07:30 PM
  [ # 62 ]

Km-stand?

Volgens mij hoeft niet het hele blok eruit om de bak te kunnen demonteren.
Aandrijfassen eruit, linker baksteun en schakelmechanisme los, iets laten zakken, blok ondersteunen en bak los en naar links schuiven

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43051
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 juni 2014 07:43 PM
  [ # 63 ]
René Jongejan schreef:

Volgens mij hoeft niet het hele blok eruit om de bak te kunnen demonteren.
Aandrijfassen eruit, linker baksteun en schakelmechanisme los, iets laten zakken, blok ondersteunen en bak los en naar links schuiven

4 uurtjes werk, maximaal. Stelt niet zoveel voor zo’n ax’je.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 juni 2014 09:03 PM
  [ # 64 ]

Als alles gangbaar is en je geen andere ellende tegen komt, is het, vergeleken met een CX, een tikkie werk inderdaad! Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 18 juni 2014 12:51 PM
  [ # 65 ]

Yep, ik heb alleen geen eigen brug voor mijn rijtjeshuis natuurlijk. Ik kan dus maar beter een arm onderdelen meenemen en gelijk de handel vervangen als die bak er onder vandaan is. De adviezen zijn helder. Het karretje heeft nu bijna 110.000 gereden, maar ik heb natuurlijk geen idee hoe de vorige eigenaren de koppeling hebben behandeld. In ieder geval veel dank zover!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 juni 2014 01:09 PM
  [ # 66 ]

Je bedoelt zeker mishandeld. Wink

Onze 1.1 met 170 k op de teller doet het nog met het eerste setje.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 17 augustus 2014 03:08 PM
  [ # 67 ]

Gezien het feit dat de AX nu echt bijna niet meer vooruit te branden is, is de koppeling een dezer dagen aan de beurt. De onderdelen zijn in huis, op de krukaskeerring na. Ondertussen brak de oude kilometertellerkabel-van-de-sloop maar weer eens een keer. Gisteren een fonkelnieuw exemplaar (in twee delen) gemonteerd, doch wat blijkt? Het ding lijkt wel een centimeter te kort! Alles nagelopen, maar er zitten voor zover ik kan nagaan geen rare bochten in achter het dashboard. De teller doet in ieder geval niets, gloeiende gloeiende…

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 17 augustus 2014 10:18 PM
  [ # 68 ]

Zover ik me herinner maakt de kabel alléén maar rare bochten achter het dashboard met als gevolg dat het ding bij monteren van de klokkenwinkel wel eens wil gaan loszitten waar hij op de teller zit geklikt.

Profiel  
 
Gepost: 17 augustus 2014 10:44 PM
  [ # 69 ]

Er worden inderdaad wat kronkels gemaakt, maar ik heb het gecontroleerd: de stekker achterop de klokkenwinkel zit nog goed vast. Het andere einde zit goed op de bak. Als ik de beide helften aan elkaar wil zetten, moet ik bijna geweld gebruiken.Ik krijg ze aan elkaar geschroefd, maar dat ik ook alles. Vermoedelijk zitten de helften niet ver genoeg op elkaar, waardoor de binnenkabel niet meedraait.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 17 augustus 2014 10:54 PM
  [ # 70 ]

Achter het gat in het brandschot (zo heet dat toch?) waar de kabel doorheen gaat zat bij mij zo’n rubber bal op de kabel. Misschien zit die niet op de goede plek zodat er te veel van de lengte van de kabel achter het schot zit? Ik heb het ding er destijds helemaal vanaf gehaald waardoor het allemaal wat gemakkelijker ging.

Profiel  
 
Gepost: 17 augustus 2014 10:56 PM
  [ # 71 ]

Deze kabel heeft zelfs geen rubber bal (de oude sloopkabel-uit-een-stuk had er wel een), en volgens mij de originele (die uit twee delen bestond) ook niet. Er is voldoende ruimte in het gat in het schutbord. De bael lijkt echt te kort, of ik doe iets helemaal fout.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 augustus 2014 11:05 PM
  [ # 72 ]

Leg de oude en de nieuwe eens naast elkaar, dan zie je zo een eventueel lengteverschil.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 18 augustus 2014 01:04 AM
  [ # 73 ]

De oude is iets langer, want die paste ruim. Dat ding kwam echter uit een Peugeot van een jaar of dertig oud. Kan ze echter niet vergelijken, want de nieuwe hangt er nog in en de oude ligt achterin. Morgenvroeg is de AX weer verdwenen…

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Gepost: 20 augustus 2014 04:08 PM
  [ # 74 ]

Tsja… er hoort dus gewoon een exemplaar in dat 6,5 cm langer is. Foutje, bedankt! Gelukkig ruilt de onderdelenboer de kabel zonder gedoe om. Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Gepost: 01 september 2014 11:47 AM
  [ # 75 ]

Zaterdagje knutselen met een familielid met ruime sleutelervaring en hey, presto: een nieuwe koppeling! Het was inderdaad niet dramatisch om te doen. Gelijk de aandrijfaskeerringen, de krukaskeerring en de prise-askeerring meegenomen. Spijt dat ik niet gelijk de aandrijfassen zelf heb vervangen, maar goed. Volgende keer maar weer. Tijdens het sleutelen ook geconstateerd dat de o-ring achter de verdeler zijn beste tijd heeft gehad, dan de kleppendekselpakking aan vervanging toe is en dat het TU-blokje ook iets te veel begint te zweten op de bekende hoek. Dat wordt dan het lijstje voor de volgende keer:
- koppakking (distributie is trouwens nog vers)
- klepdekselpakking (kan ook eerder natuurlijk, paar minuten werk)
- 0-ring verdeler
- aandrijfassen
- Oog op de schakelstang vervangen (te veel ruimte)
- roestgaten links- en rechtsvoor en in de kofferbak lasgewijs dichtprieken

Overigens zit op een van de hevels in het schakelstangenstelsel een tweetal bolletjes. Nu we het armpje op het bovenste bolletje hebben gezet (gewoon, omdat het kon), schakelt de AX nog makkelijker. Alle versnellingen als het ware dichterbij, de pook hoeft niet zo ver meer van links naar rechts. De kilometerteller doet het uiteraard ook weer.

We beginnen maar weer onderdelen bij elkaar te harken voor de volgende klus. Deze AX van ‘92 heeft 111.000 op de teller, die mag nog wel even mee!

Groet!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
 
5 van de 16
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook