1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Laadbak bekleden
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 15 februari 2014 01:27 AM

Aangezien ik de komende zomer meer zal gaan reizen met mijn Berlingo ben ik van plan opbergruimte te maken in de laadbak.

Eventueel het volledige tussenschot eruit halen en er een 30cm hoge rek te plaatsen. Dit zodat de bijrijder vanuit de cabine makkelijk in de laadbak kan grijpen. Ook tijdens tussenstops, mocht het goed vies weer buiten zijn kan er van alles gepakt worden (bijvoorbeeld eten/drinken uit de camping koelkast).

Maar vanuit dat idee gezien, zal de laadbak enorm meer lawaai gaan opleveren. Het leek mij dan ook verstandig om de laadbak te isoleren en te bekleden. Nu kan ik overal vinden wat de juiste isolatie is, maar het grijze tapijt kan ik nergens vinden.

Heeft iemand een idee wat voor tapijt dit kan zijn?

Ook tips voor het bekleden en het maken van een “kast” zijn uiteraard welkom.

Groeten,
Martijn

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 15 februari 2014 02:57 PM
  [ # 1 ]

Ik heb destijds naaldvilt als geluidsdemper gebruikt, dat is vloerbedekking.
Is waarschijnlijk wel te koop bij een tapijthal oid.
Het ligt onder de rubber mat achterin en ik heb het ook tegen het plafond geplakt.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 15 februari 2014 11:09 PM
  [ # 2 ]

Ik zou niet weten waar je de originele bekleding zou kunnen vinden / kopen.
Maar als je een idee wilt opdoen voor in je bak….
http://s73.photobucket.com/user/MarcelElza/library/

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 16 februari 2014 07:52 AM
  [ # 3 ]

Da’s andere koek..

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 16 februari 2014 04:14 PM
  [ # 4 ]

Woow Marcel, dat ziet er echt heel goed uit!

Het klopt dat een 30cm schot meer dan voldoende is om op grijs kenteken te kunnen blijven door rijden? (Nederland overigens)

Wat voor tapijt heb jij gebruikt? Naaldvilt?

Ook ben ik natuurlijk erg benieuwd hoe je de panelen tegen de zijwanden gemaakt hebt. Heb je parkers gebruikt of klosjes in de bestaande gaten? Zodra er een basis op het chassis ziet is het natuurlijk makkelijker mee te werken. Wat ik van plan ben is de gehele laadbak te bekleden met waarschijnlijk naaldvilt en aan 1 zijde een soort kast te maken om spullen in op te bergen.

Je geluid systeem boxen is er ook eentje om van te dromen, dus misschien daar ook al rekening mee houden Smile

Bedankt voor de tip @Jakkerma

Profiel  
 
Gepost: 16 februari 2014 04:43 PM
  [ # 5 ]

Mijn ervaring (heb altijd Berlingo zonder volledig tussenschot gereden) is dat vooral de vloer en wielkasten veel herrie produceren. Ik had er destijds voor de vakanties een bed in op de hoogte van het 30 cm schot (zodat we languit over het schot konden liggen). De matras die hier op lag kwam dus ook boven de wielkasten en dat filterde erg veel lawaai weg. Dat en de binnenkant van de achterdeurtjes blijven de grootste geluidsbronnen.

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 18 februari 2014 12:23 PM
  [ # 6 ]

@Tripod;

Ja, ik rijd al jaren met een 30cm schot. Zo gekocht, nooit geen problemen met apk.

Het tapijt wat ik gebruikt heb in de bak, is hoedenplank-stof. Goedkoop verkrijgbaar bij auto-materiaal
zaken.

Ik heb zelftappende schroeven gebruikt, en de beplating hiermee op de spanten geschroefd. Wel ff oppassen of er geen bekabeling achter loopt. Wink

Grtz; Marcel.

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 19 februari 2014 05:51 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de adviezen! Hier kan ik zeker mee aan de slag.

Waar ik ook nog tegenaan liep is de isolatie van de motorkap?
Op dit moment kan ik mijn radio best hard zetten en komt er soms ontzettend veel herrie van de motorkamer.

Wie weet welk isolatie materiaal goed is om de motorkap mee te isoleren en eventueel het schutbord?
Op internet kwam ik dit tegen, is dit goed of zijn er betere/goedkopere alternatieven?
http://www.zilenz.nl/voertuigen/motorgeluid/motorruimte-isolatie

Bedankt!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 februari 2014 07:06 PM
  [ # 8 ]

Kijk eens eerst of de isolatieplaat on de motor nog aanwezig is, vaak is die niet teruggeplaatst en die doet heel veel aan het geluid.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 19 februari 2014 07:43 PM
  [ # 9 ]

Hallo Paso,

Bedoel je die zwarte plastic plaat op de motor? Want voor de rest zit er geen isolatie in de motorruimte, ook niet op de motorkap.

Overigens zit die plastic plaat/kap er wel op.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 19 februari 2014 10:43 PM
  [ # 10 ]

Zoek eens bij de sloper naar de isolatieplaat /- deken die bij de personenuitvoering standaard is aangebracht tegen de binnenzijde van de motorkap, uiteraard ook bij de Partner’s.

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 19 februari 2014 11:56 PM
  [ # 11 ]

@Wisizu thanks voor de tip! Ik ga eens rond bellen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 februari 2014 04:28 AM
  [ # 12 ]

Niet de plaat op de motor maar de plaat onder de motor

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Frankyboy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 23-02-2014

Gepost: 23 februari 2014 06:54 PM
  [ # 13 ]
Tripod schreef:

Het klopt dat een 30cm schot meer dan voldoende is om op grijs kenteken te kunnen blijven door rijden? (Nederland overigens)

Nee, dat is niet voldoende. Of liever gezegd: ik zou daar maar niet zomaar vanuit gaan.

Omdat mijn oude Berlingo (2005) een 30cm schot had, wilde ik dat ook graag in mijn nieuwe, omdat ik dan een wat langere lading gewoon in de auto kon vervoeren. De nieuwe Berlingo’s bestel op grijs kenteken worden echter alleen met volledig schot geleverd. En niet meer met 30 cm schot.

Voor zakelijk grijs kenteken (dus geen BPM) moet bij een 30 cm laadschot volgens de regels de cabine 25cm boven de bovenste stijl van de voordeur liggen. En dat is bij de Berlingo niet het geval. Zie de regelgeving: http://tinyurl.com/kcgeutj Dus valt-ie voor de BPM onder de regelgeving voor een volledig laadschot.

Mijn vermoeden is dan ook dat oudere Berlingo’s met zo’n 30 cm schot nog onder een oud BPM regime vallen. Maar 100% zeker weet ik dat niet. Voordat je het schot verwijdert, zou ik eerst maar eens de RDW raadplegen.

Het rare is, dat als je een Berlingo zakelijk rijdt en dus geen BPM betaald hebt, er bij verkoop aan een particulier na een periode van 5 jaar geen BPM meer betaald hoeft te worden. Dat zou mijns inziens veronderstellen dat ja ook zonder gevaar om af te rekenen met de belastingdienst, na 5 jaar dat laadschot zou mogen verwijderen en vervangen door een 30 cm schot. Maar nogmaals: wat je ook doet. Zorg ervoor dat je op papier krijgt dat wat je wilt geen gevolgen heeft voor de BPM, want het kan je een flinke kostenpost opleveren in de vorm van een naheffing BPM:  http://tinyurl.com/kvh98my

Met de APK zoals Marcel01 aangeeft, heeft dit overigens niets te maken. Dat laadschottengedoe heeft betrekking op de BPM bij zakelijke grijskenteken-rijders. Particulieren hebben hier volgens mij verder geen last van.

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2014 10:14 PM
  [ # 14 ]

In de Berlingo 1 en 2 is het dertig cm schot altijd volgens de regels geweest, hoe dit bij de Berlingo 3 is weet ik niet.

Profiel  
 
Frankyboy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 23-02-2014

Gepost: 23 februari 2014 10:49 PM
  [ # 15 ]
graddus schreef:

In de Berlingo 1 en 2 is het dertig cm schot altijd volgens de regels geweest, hoe dit bij de Berlingo 3 is weet ik niet.

Ik denk dat de regelgeving verscherpt is gedurende de periode van de 2 (mijn huidige/oude versie). Het feit dat de 3 niet eens leverbaar is met 30cm schot zegt volgens mij wel wat. Ik vind het een heel vervelende zaak, maar zo ligt het kennelijk.
Ik had eigenlijk het liefst de klaphek-uitvoering zoals hij in het buitenland wel leverbaar is, maar om daar nou 4,5K meer voor neer te tellen aan BPM vind ik wat overdreven…
Ik heb mijn verontwaardiging over die bizarre regelgeving zelfs richting politiek gestuurd (wat nou ‘Europa’) maar als daar al iets mee gedaan wordt, dan zal dat vast pas zijn tegen de tijd dat mijn komende Blingo opgereden is en ik met psioen ben. Sad

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook