DW10Ated4 2.0Hdi 16V 79kw
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 februari 2014 07:04 PM

Ik heb in de C8 die motor liggen met als code RHT.
Welk verschil is er met de RHZ, RHS, RHM, RHW?
Is dit dezelfde motor maar met andere opbouw?
Met andere pomp-stuureenheid?
Waar zit het verschil?

Op http://www.peugeotlogic.com/ vond ik al een overzicht van welke motor waarin zit http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/specs/engcodes/diesel/encode1d.htm maar heel veel ben ik daar nog niet mee.
Bestaat er ook iets Citroën in die aard?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 februari 2014 07:23 PM
  [ # 1 ]

In principe is het blok bij elke DW10ATED4 gelijk, het verschil in de type zit in wat er “aangebouwd” is en voor welke toepassing ze wanneer gekeurd/gehomologeerd zijn. ( Dat geld ook voor de spruitstukken etc.)  Ze hebben ook allemaal dezelfde Bosch Injectie ( die is HDI, heeft wel een pomp, maar geen “injectiepomp” ! ).
Als je handig bent kun je er dus elke DW10ATED4 inbouwen. Peugeot of Citroen maakt helemaal niks uit voor de basis motor, maar wel voor de “aanbouwdelen”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 februari 2014 03:53 AM
  [ # 2 ]

Dat is goed om lezen want wil mijn blok er laten onderuit zakken voor koppelingswissel-olielekkage en distributiewissel.
Een kleine 290000 op de teller dus zullen de injectors ook niet al te fris meer zijn (ga hem nog even laten uitlezen), tegen 1000€ om die te vervangen kan ik misschien net zo goed een blok met weinig kilometers inbouwen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 21 april 2014 05:37 PM
  [ # 3 ]

Beetje late reactie:

je kunt niet alle complete DW10ATED blokken zomaar uitwisselen hoor! Je moet deze motoren als een compleet systeem beschouwen inclusief alle elektrische componenten er omheen. Het kale onderblok zal waarschijnlijk wel uitgewisseld kunnen worden, maar dan ben je al zo ver dat reparatie/revisie van de bestaande motor misschien wel net zo handig is (hangt af van de defecten/schade natuurlijk).

RHZ is de 8-klepper met of zonder vlinderklep (trottle-body) in de inlaat (deze regelt balans tussen EGR en luchthoeveelheid) voor zover ik weet altijd van Bosch systeem voorzien

RHS is een RHZ met roetfilter systeem (FAP) aangebouwd en heeft dus ook al die delen nodig om goed te functioneren, voor zover ik weet voorzien van Bosch systeem

RHW is een 16klepper versie van deze motor met ongeveer hetzelfde vermogen maar met iets meer koppel, de 16 klepper kop zorg voor een werveling (swirl) in de inlaatlucht en daarmee een schonere verbranding. Zowel met Bosch als met Siemens systeem uitgevoerd geweest?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 21 april 2014 06:37 PM
  [ # 4 ]

Dan ben ik misschien een beetje “niet precies” geweest:
een DW10ATED4 is een 2 liter 16 klepper eerste generatie HDI blok, kan bestaan als de RHM de RHW of de RHT naargelang uitvoering en de aangebouwde appendages ( wel of geen FAP, merk injectie systeem etc, want bij een verandering hoort daar een nieuw “type” bij met een andere toelating. Vermogen is 107 of 109 pk naargelang versie. Maar in principe zijn dit dezelfde motoren ( dat geldt zelfs voor de vergelijkbare Ford motoren, die komen ook van dezelfde productie lijn). Speel je op zeker dan zoek je een RHT als vervanger.

Je moet die inderdaad niet verwisselen met de DW10TD ( 8 klepper 90 pk) de DW10ATED ( 8 klepper 110 pk)  ook wel genoemd als RHZ of de DW10UTED ( 8-klepper, uit de bestelbussen met 100 PK, die ook allemaal van de eerste generatie HDI zijn.
Daarna komt de 2e generatie: die heten dan ok allemaal DW10BTED4 enzovoorts en nu de 3e generatie DW10C etc. Die latere generaties lijken heel sterk op de DW10A, maar daarbij zijn componenten veranderd of aangepast, dat kan je niet zonder meer uitwisselen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 05 mei 2018 02:48 PM
  [ # 5 ]

Even afstoffen voor een detailvraagje: zou één van de heren wellicht weten waar je krukas van zo’n DW10ATED4 (RHW) blokkeert? In het blok zit weliswaar een gaatje achter de starter maar in het vliegwiel niet dus blokkeren zoals ik gewend ben bij PSA motoren gaat niet….

Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 10 mei 2018 07:21 PM
  [ # 6 ]

Niemand?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook