vage klachten / motorstoring saxo 1.4i
GJM Schutten
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 26-11-2013

- Saxo 1.4i
Gepost: 19 februari 2014 08:49 PM

Hallo,

Ik heb sinds een paar weken wat vage klachten met mijn trouwe saxo’tje.

- In lage snelheid bij laag toerental lijkt de motor nogal onregelmatig te lopen; de auto rijdt dan een beetje met horten en stoten. Dit komt met name voor als de motor koud is.
- De motor is de afgelopen weken zelfs een paar keer afgeslagen; bij het intrappen van de koppeling als je remt voor een stoplicht, tijdens het stationair lopen (doet ie anders nooit) en laatst zelfs tijdens het wegrijden (en dat lag niet aan mij… Wink).
- Het oranje motorstoring lampje op het dashboard is ook een paar keer aan gegaan; maar gaat dan vrij snel weer uit.

Gezien de symptomen vermoed ik dat er iets niet helemaal goed gaat tussen de computer en de inspuiting. Nou weet ik dat er een aantal sensoren aangesloten zijn waarop de computer de inspuiting regelt. Omdat ik die niet allemaal trail-and-error wil gaan vervangen; heeft er iemand ervaring met dit soort problemen?

Ik weet dat deze auto eerder (40k geleden) een zelfde soort probleem heeft gehad; toen is volgens mij de lambda-sonde vervangen, alleen weet ik de details niet precies (de auto was toen nog niet in mijn bezit). Is dit een mogelijke oorzaak? Of kunnen deze symptomen door de ontsteking veroorzaakt worden, of nog een andere oorzaak ...?

Alle hulp is welkom ... Smile

Groeten,
Jan.

Profiel  
 
idsiee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 20-08-2014

Gepost: 24 augustus 2014 10:13 PM
  [ # 1 ]

heb je het probleem gevonden ? is misschien handig voor iemand die het probleem ook tegen komt

Profiel  
 
jrnn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 25-03-2014

- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 14 oktober 2014 07:06 PM
  [ # 2 ]

ervaring met dit probleem heb ik te veel, maar een oplossing die werkt? nog niet helaas

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 oktober 2014 12:23 AM
  [ # 3 ]

In de vraagbaak van Olving staat keurig beschreven hoe je de diverse sensoren vanaf de stekker van de ecu kunt doormeten. Zo kwam ik er achter dat de BDP sensor overleden was. Dat begon ook met af en toe er mee stoppen bij een stoplicht.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jrnn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 25-03-2014

- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 15 oktober 2014 12:33 AM
  [ # 4 ]

Ik heb even gezocht maar waar vind ik de vraagbaak van Olving terug? Dan ga ik er naar kijken

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 oktober 2014 12:38 AM
  [ # 5 ]

In de boekenwinkel of bij bol.com
Het is met bladzijden van papier. Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 15 oktober 2014 01:01 PM
  [ # 6 ]

Misschien kan je beter even bij een garage langs om de computer te laten uitlezen. Wie weet zijn er foutcodes geregistreerd die het zoeken naar de oorzaak van het probleem wat makkelijker maken.

Mijn 1.1 had vorig jaar ook zo iets. Raar lopen en sputteren.
Na het vervangen van de bougies, bougiekabels en het reinigen van het gasklephuis en LMM, bleek het uiteindelijk een rotte injector te zijn.
Het vervangen/schoonmaken van de onderdelen was sowieso wel nodig, maar het probleem verdween pas volledig nadat bij het uitlezen van de computer een injectorfout naar boven kwam.
En als je een injector laat vervangen, doe dan ook gelijk een nieuw benzinefilter!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook