1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Madame Mativoire (C4 1.6 HDi) gaat ingeruild worden…
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 02 maart 2014 09:31 AM

Na een kleine 5 jaar in forum 33 (Dus http://www.citroen-forum.nl/forums/viewforum/33/ ) stappen we over naar 64 (http://www.citroen-forum.nl/forums/viewforum/64/ ).

Oh wacht, dat is waar we nu zijn.  cheese

Dus, mijn Dame Verte, een Vert Hurlevent Xsara Coupé VTR uit 2001, heeft nu een tijdelijke eigenaar die haar verder door gaat verkopen. In de plaats daarvan hebben we nu een Mativoire Métallisé C4 92 pk HDi Ligne Business uit 2011. Die laatste staat sinds vrijdag 28 februari op onze oprit.

Oud en nieuw voor het eerst naast elkaar, net na de proefrit:

Mon Dieu! Dat is nog eens een verschil. Nu ineens een dimmende binnenspiegel, privacy glas achterin, gescheiden klimaatcontrole, navigatie, parkeerradar, bochtverlichting, wegdraaiende buitenspiegels met verlichting, USB poort voor zowel opladen als muziek afspelen, cruise control, enzovoorts. En de belangrijkste verbetering is dat er nu 4 deuren en een achterklep zijn, in plaats van 2+achterklep. Dat is toch wel noodzakelijk met een gezin met 2 koters. Om te zwijgen over hoe een 1.6 HDi DV6D blok verschilt van een 1.6 TU5JP4 op LPG.

Het Xsara topic kan je hier terugvinden: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/199213/

Wat we verder met de… hoe gaan we haar noemen? Madame Champagne misschien? Daar zijn we nog niet uit. Wat we verder met haar beleven, dat komt hier in dit topic.

Ze is dus van mei 2011, is ex-lease, heeft iets meer dan 73k op de teller en komt met 6 maanden occasion garantie.

Dingetjes die nu al naar binnen kruipen:

- Gaat een K&N inlegfilter nut hebben?
- Gaat chippen (ongeveer 25% meer vermogen) de moeite waard zijn?
- Hoe krijg ik de navigatie up-to-date? Nieuwe POI’s?

en… waar is die normale sleutel voor, die bij de autosleutels zat??

Verbruik excelletje hier:

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 02 maart 2014 12:03 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd, mooi ding! Zou ‘m lekker naamloos houden trouwens.

De opties die je opsomt zijn tegenwoordig gemeengoed, maar dat neemt niet weg dat je een ‘quantum leap’ maakt ten opzichte van je Xsara.

Inlegfilter? Kun je doen, maar zonder chippen denk ik niet dat je verschil gaat merken, op dat tientje voor een beurtelings nieuw filter na dan. En dan het chippen: extra vermogen en koppel is leuk maar zoek goed uit of dat wel gaat met dit blok/bak/transmissie. Hier zit waarschijnlijk ook een dual mass vliegwiel in, en die zijn al gevoeliger voor mishandeling.

Wat dat extra sleuteltje betreft, misschien een verwijderbare trekhaak? Kluisje ingebouwd? Dakdragers? Ik zou het anders niet weten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 02 maart 2014 12:07 PM
  [ # 2 ]

Check voor de navi ook eens het eMyWay-topic: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209313/

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 02 maart 2014 07:38 PM
  [ # 3 ]

Mooie wagen, veel plezier en veilige km..
Die 2de sleutel is mss de huisdeur sleutel van de vorige eigenaar?

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 02 maart 2014 07:46 PM
  [ # 4 ]

Zoiets ja, of een berging of garage misschien.

Ik ging toch nog even kijken, maar nee, er zit geen wegklapbare trekhaak onder de auto. Jammer cool smirk

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 03 maart 2014 10:40 AM
  [ # 5 ]

Mooie auto, mooie kleur ook. Citroen C..hampagne 4… Ook een nette kilometerstand voor een ex-leasewagen. Ik zou hem niet tunen. Kun je zo’n gedoe mee krijgen als het niet goed gebeurt, terwijl dit hdi-blok erg betrouwbaar is.

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 03 maart 2014 11:04 AM
  [ # 6 ]

Als ik besluit tot ODB remapping, dan laat ik het wel bij een goeie toko doen. Ik heb me Beek Auto Racing in Den Haag laten aanraden door iemand die er twee auto’s heeft laten aanpakken. Een Mini GP laten remappen en een Mini Cooper S laten voorzien van andere in- en uitlaat, andere pulley voor de supercharger, en ook daar een software remap. Zijn ervaring is uitstekend te noemen.

Je betaalt dan ook wel de hoofdprijs: je betaalt voor een ODB remap €595 (voor een 2010-2011 C4) en dan heb je altijd gratis terugplaatsen van de remap als de dealer er originele waarden overheen gezet heeft. Het gaat dan om een door Beek Auto Racing zelf ontwikkelde software/map. Voor €75 extra krijg je rollenbank rapport voor voor en na de remap erbij. Je gaat van 85 pk (aan de wielen gemeten) naar 107 pk en van 230 Nm naar 275 Nm.

Maar goed, we zien wel. Sowieso eerst 6 maanden stock rondrijden.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 03 maart 2014 04:08 PM
  [ # 7 ]

Hmmmm blank stare

Niet alles is naar wens. Het display zat onder een dikke laag interieurspray. Denk ik tenminste. Het was erg vet spul en iedere vingerafdruk/veeg zag je meteen heel duidelijk.

Maar die spray heeft blijkbaar ook iets gedaan met met de anti-reflectielaag, want erhh… die is naar de klote. Bij het poetsen kwam het deels mee eraf, dus er moet een matte screen protector tegenaan binnenkort, denk ik zo. Of de rest van de anti-reflectiecoating er ook af poetsen.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 06 maart 2014 11:33 PM
  [ # 8 ]

Nou, bijna een weekje verder, en de spreekwoordelijke roze bril mag af wat betreft brandstofverbruik.

Nou is een tankgemiddelde van richting de 1:20 best OK, maar minder dan waar ik op gehoopt had.

Maar ik moet niet zeiken. Eén ander minpuntje tot nu toe: Ik mis temperatuur van koelvloeistof en olie. In de Xsara had ik er mooi twee wijzertjes voor. In de C4 kan ik de temperaturen niet vinden op de display pagina’s. Dat is een klein gemis.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 07 maart 2014 12:05 AM
  [ # 9 ]

Waarschijnlijk heb je net als de c3 een blauw lampje wat brand als de koelvloeistof koud is en uitgaat zodra deze op temperatuur is. (achterlijk snel)

 

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 07 maart 2014 09:42 AM
  [ # 10 ]

Gefeliciteerd met je mooie aanwinst Technoloog!

Een standaard temperatuuraanduiding van koelwater en olie zit er niet op.
Via een omweg kun je dit wel op je navigatiescherm laten weergeven.
Zie ook mijn post in het e-mywaytopic.

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
sardonis
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 18-01-2013

- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Gepost: 07 maart 2014 10:44 AM
  [ # 11 ]
Technoloog schreef:

Nou, bijna een weekje verder, en de spreekwoordelijke roze bril mag af wat betreft brandstofverbruik.

Nou is een tankgemiddelde van richting de 1:20 best OK, maar minder dan waar ik op gehoopt had.

Ook dat heb ik al meermaals aangehaald.
Na onze vorige wagen (Opel Vectra C) speelde het brandstofverbruik zeker een grote rol aangezien ik jaarlijks een 40.000 Km rijd.
Na onze speurtocht kwamen we bij dit model uit wat qua theoretische brandstofcijfers heel mooi oogde.
Dat dit in de praktijk natuurlijk niet haalbaar was weet het kleinste kind maar zo een afwijking is eigenlijk puur boerenbedrog.
Zelfs met de vorige ketel haalde ik iets betere cijfers en 20 jaar geleden reed ik met mijn Kadetje ook al rond de 5 liter/100 Km.
Gelukkig keken we uiteraard niet alleen naar de cijfers maar ook naar het uiterlijk en de uitrusting en zijn we al bij al zeker tevreden over onze C4.
Wel ben ik benieuwd of deze wagens van voldoende kwaliteit zijn , zeker rekening houdend met de hoeveelheid elektronica dat deze auto’s aan boord hebben.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 maart 2014 08:31 PM
  [ # 12 ]

Goh, weer eens een discussie over norm- versus praktijkverbruik..

In de dagelijkse praktijk is een verbruik van tegen de 1 op 20 gewoon heel netjes. Wil je nog zuiniger dan kan dat, maar dan zul je met de recirculatiestand aan achter vrachtwagens moeten plakken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
sardonis
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 18-01-2013

- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Gepost: 07 maart 2014 10:34 PM
  [ # 13 ]

Ik wil zeker de topicstarter zijn draadje niet te ver doen afwijken maar hij begon er eigenlijk ook zelf over.
Een verbruik van 5 L is zeker niet onaardig.
Wanneer constructeurs in het lang en het breed uitpakken met cijfertjes over verbruik ,  dan vind ik als eindgebruiker zijnde het zeer ongehoord dat daar in de praktijk niets maar dan ook niets van terug te vinden is.

In cijfers uitgedrukt kost me deze leugens minstens 500 euro/jaar en dan staat de dieselprijs dit jaar nog redelijk laag.
Wanneer deze wagen de deur uitgaat , over pakweg 5 jaar , is dat minimum 2500 euro en zeker meer ...

Ik ben zeker niet de enigste die een wagen koopt en naar het verbruik kijk .

Getuige daarvan zijn toch wel de vele Nederlanders die van de zondag een wekelijkse uitstap hebben gemaakt naar de tankstations in de grensstreek.
Om maar aan te geven dat iedereen rekent , vergelijkt en probeert om ergens zijn voordeel mee te doen.

Bij de volgende aankoop zal dat me zeker geen tweede keer overkomen , zal me dan wel uitvoerig informeren op diverse fora’s.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 07 maart 2014 10:45 PM
  [ # 14 ]

Alleen zondags?
Je kan hier overdag gewoon niet tanken zonder in de file te staan…

Maar sardonis, elke constructeur beloofd mooiere cijfers..
Dat is in ideale omstandigheden..

Ik haal ze ook niet, verre van..
Maar goed, tig verkeerslichten rotondes, drukte op de weg, airco/verwarming aan
Winterbanden erop.. Etc etc

Helpen ook niet echt..

En volgens mij, maar dat kan ik niet bewijzen, ligt het ook aan de pomp..
Bij de duurdere pompen heb ik het idee dat mijn auto zuiniger is..
Maar dat wil ik nog eens testen

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 07 maart 2014 11:17 PM
  [ # 15 ]

Wil je zuinig rijden, volgens de gegeven cijfers van de fabrikant,
moet je rijden met een porseleinen voet.

Mijn C4 met mijn rijstijl, heeft na bijna 3 jaar en +/- richting 50000km ,en voor de eerste maal een EGS 6 bak een verbruik van 5.3l /100 km en daar zeur ik niet over en ik rij zeker niet met een zachte, maar ook (soms) met een zware voet.

Maar wel met gebruik van start stop functie en snelheids begrenzer.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook